"vitaminpiller..." jo jo.Djinghis Khan skrev:Vet inte, själv är jag mycket skeptisk till näringsteorin, samt att de yngre generationerna blir allt längre. För att ta mig själv som exempel; jag är ju kortare än min pappa trots att jag fötts upp på näringsrik mat och vitaminpiller...Uruk-Hai skrev:Är inte tillgången på näringsrik och omväxlande föda den främsta faktorn i samband med gener för detta? Att den lägsta medellängden sammanfaller med oår är inte ovanligt.
/DK M
Människors längd
Hellhager skrev:Stefan Lundgren skrev
Titta man på sängarna från förr i tiden så var dom inte så långa.
Men dom kanske låg på annorlunda sätt förr.
Undrar från vilken period du sett sängarna ifrån.
Grejen är på 1800-talet var man i genomsnitt kortare än på exempel vikingatiden. Om du nu menar en säng från 1700-1800 talet så är sänganrna klart mindre.
Man kan ta fallet med taket på hus från 1800-talet. (snickaren i byns hus)
Taket brukar alltid ha den tendenssen att man slår huvudet i taket.
(Dagens människor som i snitt är ca 170-180.)
Längden på sängarna, och höjden på dörrarna hade väldigt litet med människornas längd att göra.
Snarare var det ett sätt att spara energi, man kröp ihop i en kort säng och minskade förlusten av värme, och med en låg dörr strömmade heller inte lika mycket värme ut.
I viss mån sparades kanske även utrymme och material.
//EMS
- Three towns
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
- Ort: Sweden
Angus skrev:Hellhager skrev:Stefan Lundgren skrev
Titta man på sängarna från förr i tiden så var dom inte så långa.
Men dom kanske låg på annorlunda sätt förr.
Undrar från vilken period du sett sängarna ifrån.
Grejen är på 1800-talet var man i genomsnitt kortare än på exempel vikingatiden. Om du nu menar en säng från 1700-1800 talet så är sänganrna klart mindre.
Man kan ta fallet med taket på hus från 1800-talet. (snickaren i byns hus)
Taket brukar alltid ha den tendenssen att man slår huvudet i taket.
(Dagens människor som i snitt är ca 170-180.)
Längden på sängarna, och höjden på dörrarna hade väldigt litet med människornas längd att göra.
Snarare var det ett sätt att spara energi, man kröp ihop i en kort säng och minskade förlusten av värme, och med en låg dörr strömmade heller inte lika mycket värme ut.
I viss mån sparades kanske även utrymme och material.
//EMS
okej, så ligger det till alltså.
Nu var det längesedan jag var i ett vikingahus, men brukar inte deras sängar och dylikt vara densamma storlek som våran.
(Men vikinga hus menar jag återskapat)
PS: det är möjligt att husen då är till för att passa oss
- Djinghis Khan
- Medlem
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
- Ort: Karlstad
- von Holmen
- Medlem
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
- Ort: Svea rike
För er som tror på näringsteorin och klimatförändring så kan jag upplysa er om att enligt min historielärare brukar man räkna "lilla istiden" från 1250 - 1800. Jag undrar lite bara om den är så väldigt logisk ändå. Enligt förgående inlägg så skulle Japanernas medellängd ha ökat väldigt på en kort tid genom att de började äta "skräpmat". Även fast vi inte har haft någon lång ätt i följd på tronen i Sverige så skulle väll i så fall konungarna eller andra rika adliga storätter i Sverige vara längre än en fattig drängsläkt som knappt får mat till dagen. Vet inte hur det är men jag har aldrig hört något om att de rika skulle bli längre bara för att de kunde äta sig mätta.
Om man vill göra en jämförelse med den svenska älgen så kan jag säga att den blir större ju längre norrut man kommer i landet. (Altså bryr sig älgen inte om näringsteorin.) Även fast björnen inte äter under ett halvår lyckas den att växa sig stor.
Om man vill göra en jämförelse med den svenska älgen så kan jag säga att den blir större ju längre norrut man kommer i landet. (Altså bryr sig älgen inte om näringsteorin.) Även fast björnen inte äter under ett halvår lyckas den att växa sig stor.
Ang. längd.
Hörde en föreläsning av en historieprofessor från Linköpings universitet. (Kommer dock inte i håg vad han hette-men det går att kolla upp... (Ursprungligen ang. allmogens leverna under 16-1700-tal)
-Ju mer protein-ju längre folk. Masajerna i Kenya tex. lever i stort sätt uteslutande på kött. eskimåerna lever ju iofs också på proteinrik mat, så det är välinte hela sanningen.
- Sprit hämmar tillväxten fatalt enl. honom. Speciellt tillsammans med dålig kost. Under 1800-talen söps det som aldrig förr låg ner i åldrarna och det hämmade tillväxten. Har dock ingen aning om vilka kemiska processer som ligger bakom. I Sverige har vi ju de senaste åren nått ett alkoholintag som närmar sig 1800-talets, så vi kanske får se att medellängden dyker framöver...Vad vet jag.
-Ang. Korta sängar förr, (de under 15-1800-t) så berodde det på att man i de flesta fall halvsatt upp i sängen och inte låg, då det ansågs vara hälsovådligt att ligga ner.
Hörde en föreläsning av en historieprofessor från Linköpings universitet. (Kommer dock inte i håg vad han hette-men det går att kolla upp... (Ursprungligen ang. allmogens leverna under 16-1700-tal)
-Ju mer protein-ju längre folk. Masajerna i Kenya tex. lever i stort sätt uteslutande på kött. eskimåerna lever ju iofs också på proteinrik mat, så det är välinte hela sanningen.
- Sprit hämmar tillväxten fatalt enl. honom. Speciellt tillsammans med dålig kost. Under 1800-talen söps det som aldrig förr låg ner i åldrarna och det hämmade tillväxten. Har dock ingen aning om vilka kemiska processer som ligger bakom. I Sverige har vi ju de senaste åren nått ett alkoholintag som närmar sig 1800-talets, så vi kanske får se att medellängden dyker framöver...Vad vet jag.
-Ang. Korta sängar förr, (de under 15-1800-t) så berodde det på att man i de flesta fall halvsatt upp i sängen och inte låg, då det ansågs vara hälsovådligt att ligga ner.
- von Holmen
- Medlem
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
- Ort: Svea rike
Jag har också hört myter om att folk förr i tiden var rädda att ligga ner när dem sov för att de trodde att de skulle drunkna i sig själva om vätskan i kroppen nådde huvudet.Qristin skrev:-Ang. Korta sängar förr, (de under 15-1800-t) så berodde det på att man i de flesta fall halvsatt upp i sängen och inte låg, då det ansågs vara hälsovådligt att ligga ner.
(Tror inte på det själv.)
Hur mycket dracks det på 1800-talet? Enligt Herman Lindqvist så dracks det i snitt ca 3 liter öl per dag avbåde kvinnor och män på 1500-talet och soldater kunde dricka upp till 5 liter per dag. Har svårt att se en allt för stor ökning av den konsumtionen.Qristin skrev: - Sprit hämmar tillväxten fatalt enl. honom. Speciellt tillsammans med dålig kost. Under 1800-talen söps det som aldrig förr låg ner i åldrarna och det hämmade tillväxten. Har dock ingen aning om vilka kemiska processer som ligger bakom. I Sverige har vi ju de senaste åren nått ett alkoholintag som närmar sig 1800-talets, så vi kanske får se att medellängden dyker framöver...Vad vet jag.
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Givetvis så beror kroppslängden av flera faktorer: främst bland dem är arv och miljö. Arvet (=genetiska förutsättningar för att bli lång) och miljön (=tillgången på näring för att uppnå sin "fulla längd") måste båda verka för längd. Detta kallas med ett fint ord för fenotypisk plasticitet: om en egenskap (fenotyp) kan påverkas av miljön så är den plastisk, dvs rörlig. Ögonfärg är t.ex. inte en plastisk fenotyp, den kan inte påverkas av din barndom eller kost eller någonting, även om britterna har ett uttryck som går ut på att någon är så full av skit att vederbörandes ögon blir bruna...von Holmen skrev:För er som tror på näringsteorin och klimatförändring så kan jag upplysa er om att enligt min historielärare brukar man räkna "lilla istiden" från 1250 - 1800. Jag undrar lite bara om den är så väldigt logisk ändå. Enligt förgående inlägg så skulle Japanernas medellängd ha ökat väldigt på en kort tid genom att de började äta "skräpmat". Även fast vi inte har haft någon lång ätt i följd på tronen i Sverige så skulle väll i så fall konungarna eller andra rika adliga storätter i Sverige vara längre än en fattig drängsläkt som knappt får mat till dagen. Vet inte hur det är men jag har aldrig hört något om att de rika skulle bli längre bara för att de kunde äta sig mätta.
Om man vill göra en jämförelse med den svenska älgen så kan jag säga att den blir större ju längre norrut man kommer i landet. (Altså bryr sig älgen inte om näringsteorin.) Även fast björnen inte äter under ett halvår lyckas den att växa sig stor.
Ja, japanernas kroppslängd har ökat med ca tio cm sedan femtiotalet. Kolla in Time Magzine nr 14/10 -96, t.ex. Och ja, under medeltiden var adel i genomsnitt längre än genomsnittet pga sin proteinrika diet, de fick äta mer kött än de sämre lottade klasserna. Men denna egenskap är inte ärflig på det sätt du menar: om din far och mor egentligen var mycket småväxta av genetiska orsaker, men fick rejält med mat (eller tillväxthormon) för att uppnå normal kroppslängd, och du föds med den genetiska bakgrunden för att bli kortvuxen och blir uppfödd på vattgröt utan tillväxthormon, så blir du liten. Annars är vi inne på salig Lysonkos teorier, och dom lämnade tillochmed Sovjetunionen bakom sig när Stalin dog...
Älgen bryr sig med all sannolikhet inte om näringsteorin, fattas bara annat, med sån liten hjärna...
Läser ingen länkar längre?
Hej!
Tycker vi ävensom kunde diskutera den mytologiska bilden av jättarna.
Det är inte långsökt IMHO att tänka sig att ett kortväxtare folk (ca 165-170 cm) tycker att ett högväxt folk (ca 2 m) är att betrakta som jättar.
Men finns det arkeologiska fynd som talar för att en sådan varierad kroppslängd funnits i norra Europa under de första årtusendena e.Kr?
På tråden om jättar fick vi fram uppgifter om att medellängden på vikingatiden var runt 170 cm, om jag inte minns fel.
/Wilmer T
Tycker vi ävensom kunde diskutera den mytologiska bilden av jättarna.
Det är inte långsökt IMHO att tänka sig att ett kortväxtare folk (ca 165-170 cm) tycker att ett högväxt folk (ca 2 m) är att betrakta som jättar.
Men finns det arkeologiska fynd som talar för att en sådan varierad kroppslängd funnits i norra Europa under de första årtusendena e.Kr?
På tråden om jättar fick vi fram uppgifter om att medellängden på vikingatiden var runt 170 cm, om jag inte minns fel.
Här var det, Ursus: viewtopic.php?p=123878#123878UrsusRex skrev:Någonstans på skalman, kan bara inte hitta var, har jag gjort ett inlägg om ett fynd i England efter vad man tror är en vikingahövding och skelettet är ENORMT... Om någon är intresserad skulle jag kunna försöka gräva fram boken jag läst om detta fynd i? Annars kan man ju försöka hitta det inlägget här på skalman.
/B
/Wilmer T
Fast mammuten var större än elefanterna redan under de miljoner ar den befolkade afrika, (de 40 000 aren som istidselefant föregicks av cirka 6 miljoner ar som tropisk art...) Kodiakbjörnen är större än isbjörnen och sydkanadensisk moose större än svensk älg pa nordligare breddgrad.Sarvi skrev:von Holmen skrev:Däremot spelar här en annan biogeografisk faktorn in, nämligen att närbesläktade djur blir större desto närmare polerna man kommer: isbjörnar är större än brunbjörnar, mammuten var större än elefanten osv. Läser ingen länkar längre?
Jag vill inte motsäga denna teori som jag själv hörde i gymnasiet och senare biologisk undervisning, men jag tror det finns all anledning att efterfraga viss skepsis, vilkat alltid är sunt. Denna regel verkar ha manga undantag?
Har dock en del tankar kring växlande medellängd i sverige, som jag gissar beror pa den blandade genbasen, med 2 folk (fria och trälar) fram till 1300talet och vad deras blandade ättlingar kan ha bidragit till det nutida genmaterialet.
Uppenbarligen lär cro-magnon människan ha varit cirka 180 centimeter.
De folk som senare varit kortare maste ha haft en härstamning fran kortare förfäder, tex infuenser fran folkvandringstid mm?
Medellängd har möjligen en poäng, men själv tycker jag det vore vetenskapligt intressantare att se till skillnaderna och försöka utröna deras ursprung? Tex regionalt, socialt mm och dess inverkan pa kroppslängd, samt mätbara invandringar och/eller slavars paverkan pa genbasen fram till 1400talet.
Ah, jag borde veta bättre än att diskutera elefanter med Dan Koehl.Dan Koehl skrev:Fast mammuten var större än elefanterna redan under de miljoner ar den befolkade afrika, (de 40 000 aren som istidselefant föregicks av cirka 6 miljoner ar som tropisk art...) Kodiakbjörnen är större än isbjörnen och sydkanadensisk moose större än svensk älg pa nordligare breddgrad.
Kodiakbjörnens skillnad i storlek jämfört med andra björnar (fast isbjörnen är trots allt massivast) skulle jag vilja säga beror på det faktum att den endast finns på Kodiak Island. En art som koloniserar en isolerad ö kan, genom s.k. ekologisk frikoppling, utvecklas mot gigantism. Gigantism innebär att den populationens individer blir större än källpopulationens (fastlandets) individer. Mekanismerna bakom gigantism anses vara bland annat att större individer kan utnyttja ett större spektrum av födoresurser, att större individer kan vinna i situationer av inomartskonkurrens och att större individer har större energireserver. Givetvis inträffar gigantism endast där tillräckligt med resurser finns, och är rätt specifikt för öar. För däggdjur är det oftast tvärtom än för Kodiakbjörnen vs. brunbjörnen - nämligen att stora fastlandsarter blir mindre vid kolonisation av öar - men de mycket goda förhållandena på Kodiak Island, med dess rika kustliv, kan ju förklara diskrepansen här. Grizzlybjörnarna i Alaskas inland är faktiskt generellt sett mindre än de kustlevande brunbjörnarna.
Små fastlandsarter tenderar generellt att växa i storlek vid ö-kololonisering. Anledningen till att stora arter minskar i storlek är att små individer kan ha lättare att en mindre storlek kräver mindre resurser och att en mindre storlek kan underlätta ett specialiserat födosök vid begränsade resurser. Som synes utbildas pygméism om det är ont om resurser.
Dan Koehl borde känna till de utdöda pygméelefanterna och -mammutarna som förekom på många öar under pleistiocen? En annan möjlighet, här som överallt annat, är givetvis att det handlar om flaskhalseffekter vid grundandet av just kodiak-rasen.
Ser man på kanadensisk moose vs svensk älg, vill jag först av allt framhäva klimatzonernas betydelse: älgen vet ju inget om just latitudsiffror, däremot känner han säkert av temperaturen. Tack vare golfströmmen har vi vårt milda Europeiska klimat, medan det sydkanadensiska klimatet är mer likt det i norra Norrland. Kanske borde latitudteorin ha kallats för klimatgradientteorin istället, för undvikande av missförstånd? Det är ju egentligen det som den behandlar, även om klimat och latitud globalt sett har ett samband.
Sen har vi även predationens betydelse: den europeiska älgen har ju varit utsatt för mänsklig predation betydligt längre än den kanadensiska, och i konfrontation med Homo sapiens har inte storlek visat sig vara någon vidare stor fördel, snarare tvärtom. Den svenska jägarkårens idoga arbete under senare tid svarar nog tyvärr till stor del för den klena statusen på svenska älgar, iallafall vad beträffar tjurarna. Att vara maffig tjugotaggare har under de senaste århundradena varit mer till mer skadda för den individuelle älgtjuren än nytta, eftersom de jägare som kan hålla inne med skottet när en sådan går förbi har varit mycket lätträknade. De största älgarna i Sverige i dag finns i Sarek, som varit nationalpark helt fredad från jakt i snart hundra år...
Visst ska du säga emot! Det är ju hela poängen med ett naturvetenskapligt förhållningssätt! Visst har den undantag, vi pratar ju biologi och ekologi här, inte fysik eller kemi. Jag antar att du är bekant med The Harvard Law of Animal Behaviour? "Laboratory animals, under carefully controlled scientific conditions, do what they damn well please.".Dan Koehl skrev:Jag vill inte motsäga denna teori som jag själv hörde i gymnasiet och senare biologisk undervisning, men jag tror det finns all anledning att efterfraga viss skepsis, vilkat alltid är sunt. Denna regel verkar ha manga undantag?
Eftersom traden handlar om mänsklig kroppslängd, harmnar vi väldigt OT här, kortfattat besvarar jag dina fragor, skall vi djupdyka i fragorna bör denna trad annars delas...Sarvi skrev: Ah, jag borde veta bättre än att diskutera elefanter med Dan Koehl.Men då kan man ju fråga sig varför mammutarna var den enda elefantdjuren som i större utsträckning spred sig till nordligare breddgrader?
Hade de tropiskt och subtropiskt levande mammutsläktingarna tjock päls, förresten? Finns det några data på det?
Ser man på kanadensisk moose vs svensk älg, vill jag först av allt framhäva klimatzonernas betydelse: Sen har vi även predationens betydelse: den europeiska älgen har ju varit utsatt för mänsklig predation betydligt längre än den kanadensiska, och i konfrontation med Homo sapiens har inte storlek visat sig vara någon vidare stor fördel, snarare tvärtom.
Ang mammutar: "mammutarna var den enda elefantdjuren som i större utsträckning spred sig till nordligare breddgrader?"
Nej, jag skulle gissa pa att cirka 20-30 arter inom släktena Mammuthus, Palaeoloxodon, Archidiskodon, Stegodon, Gomphotherium, Mammut, Notiomastodon, Cuvieronius, Stegomastodon osv av det totalt 130 inom Proboscidea spreds till nordligare breddgrader, elefantdjuren var det mest dominerande däggdjursordningen pa jorden för en tid, representerad pa alla kontinenter förutom australien, och i mem samtliga klimatiska zooner. De afrikanska elefantjuren dog aldrig nedfrysta i permafrost, därför saknas referenser för deras beharing.
Ja, öformer uppvisar mer varierande former, kanske bla.a. pga inaveln, alltifran jättar till dvärgar (ocksa här finns ingen regel, logiskt vinner de bäst anpassade), och detta är bara en av flera undantag till den regel som säger att djurarter blir större vid polerna. Det statistiska underlaget är tycker jag för litet för att man skall betrakta denna regel som vetenskaplig, i alla fall om man inte utgar fran samtlig pleistocen fauna.
Huruvida europeisk älg varit sa mycket mer utsatt för mänsklig predation än den kanadensiska sedan männsian gick över Berings sund latar jag vara osagt, men jag tror inte att de fossila europeiska och kanadenska älgarna uppvisat indicier för att de skulle ändrat storlek under de sista 30 000 aren.
Angaende regeln som sadan, och i synnerhet applicerad pa mänsklig befolkning, sa haltar den ju kraftigt?
Jag ville absolut inte säga att den var fel, men ur det vetenskapliga röret som är riktat mot oss dödliga levereras en hel del icke bevisad eller bekräftat "faktamaterial" som man bör ifragasätta da och da, en asikt som ju far sta för mig.
Tillbaka till mänsklig kroppslängd
Jag tror fortfarande att det under bronsalder och järnalder fanns en diversifiering av kroppslängd kopplad till framför allt arv, och som kan ge viss indikation om de olika folksstammarna i skandinavien.
Ett genomsnitt för "svenskar" mellan 10 000 f.Kr-1400 talet är väl ungefär lika intressant som genomsnittshöjden av partaiga hovdjur (alla arter inräknat) under pleistocen.
Jag tror inte deta fanns nagot genomsnitt, snarare folk med olika respektive karaktärer och kroppslängder. Ungefär som i afrika.
Skulle nagon pa fullt allvar intressera sig för om den gensnittliga kroppslängden minskat eller ökat i afrika?
En annan sak är om respektive kroppslängd för shonas avsevärt paverkats av invandring av Zulus under 1800-talet i Zimbabwe, eller om Kikuyerna i vissa omraden ökat i kroppslängd genom ingifte av masajer.
Och de intressanta i sammanhanget är Jordanes (och indirekt Ptolemaeus)uppgifter om svenskars och danskars kroppslängd, samt hans uppräkning av de olika stammarna.
Jag menar inte att jag tror vartenda ord här är sant. jag bara belyser faktum att det esiterar ett hostoriskt dokument som vid 400-talet beskriver flertal stammar i "sverige" med diversifierade kroppsattribut, kultur, och storlek, och detta var känt ända nere i Byzans.Jordanes skrev:In the northern part of the island the race of the Adogit live, who are said to have continual light in midsummer for forty days and nights, and who likewise have no clear light in the winter season for the same number of days and nights. (20) By reason of this alternation of sorrow and joy they are like no other race in their sufferings and blessings. And why? Because during the longer days they see the sun returning to the east along the rim of the horizon, but on the shorter days it is not thus seen. The sun shows itself differently because it is passing through the southern signs, and whereas to us the sun seem to rise from below, it seems to go around them along the edge of the earth. There also are other peoples. (21) There are the Screrefennae, who do not seek grain for food but live on the flesh of wild beasts and birds' eggs; for there are such multitudes of young game in the swamps as to provide for the natural increase of their kind and to afford satisfaction to the needs of the people. But still another race dwells there, the Suehans, who, like the Thuringians, have splendid horses. Here also are those who send through innumerable other tribes the sappherine skins to trade for Roman use. They are a people famed for the dark beauty of their furs and, though living in poverty, are most richly clothed. (22) Then comes a throng of various nations, Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida. All their habitations are in one level and fertile region. Wherefore they are disturbed there by the attacks of other tribes. Behind these are the Ahelmil, Finnaithae, Fervir and Gauthigoth, a race of men bold and quick to fight. Then come the Mixi, Evagre, and Otingis. All these live like wild animals in rocks hewn out like castles. (23) And there are beyond these the Ostrogoths, Raumarici, Aeragnaricii, and the most gentle Finns, milder than all the inhabitants of Scandza. Like them are the Vinovilith also. The Suetidi are of this stock and excel the rest in stature. However, the Dani, who trace their origin to the same stock, drove from their homes the Heruli, who lay claim to preëminence among all the nations of Scandza for their tallness.
Later det inte troligt att genomsnittliga kroppslängden (ser ut som om den ) sjunkit pga av att de olika "stammarna" blandades mer efter pesten under 1300talet, förbudet mot träldom, och allmän migration (vilken tom kommenteras i de äldsta landskapslagarna) samt att kristendomen medförde mer helkroppsgravar, efterlämnande mer statistiskt material?
Samtidigt bör vissa samhällsskikt som inte blandade sig i samma omfattning i sa fall varit tämligen stabila under samma tid?
Man kan tex fraga sig om medlemmar ur "uradels"ätterna Brahe, Natt och Dag, Bielke, osv uppvisar pafallande kroppstorleksminskning mellan 1500 och 1800?
Länk till elefanters evolution
Jordanes the origin and deeds of the Goths på engelska, översatt av Charles C. Mierow
Fortfarande något OT på den biogeografiska sidan av tråden: Jag vill bara klargöra att jag aldrig har hävdat att människor lyder under klimat/longitud-teorin angående kroppsstorlek, eller Bergmanns regel som den ibland kallas. Tvärtom, faktiskt. Anledningen till att den smög sig in i diskussionen är att von Holmen anförde den svenska älgens ökning av kroppsstorlek mot nordligare breddgrader som någon form av stödargument mot näringsteorin om människors kroppslängd, något som jag bemötte med ett antal förklaringar om älgens kroppslängd som jag ansåg sannolikare, däribland just latitudteorin, vilket kanske var dumt eftersom det finns bättre förklaringar till just det specifika fallets, den svenska älgens, variationer i kroppsstorlek.
Vad beträffar kroppsstorleken och Bergmanns regel, så finns ett antal undersökningar gjorda på nu levande djurgrupper där vissa djurgrupper uppvisar den ökning av kroppsstorlek längs en klimatgradient som regeln förutsäger, andra djurgrupper (exempelvis ormar) följer inte regeln. Men regeln är tillräckligt tydlig i många djurgrupper (exempelvis vissa smådäggdjursgrupper och fåglar) för att uppvisa en statistisk signifikans vid en undersökning inom gruppen. Observera dock att regeln egentligen berör klimat och inte latitud, och alltså även klimatskillnader som beror av höjd över havet är inbegripna i regeln. Den specialintresserade av detta ämne rekommenderas att söka på Bergmann's rule eller dito principle. Hursomhelst så är jag den förste att medge att principens betydelse för människolängd är noll och intet, och jag har aldrig hävdat någonting annat.
Tillbaka till ämnet.
Hmm, skrevs inte Jordanes text på 500-talet? Intressant teori, Dan. Frågan är väl hur man ska kunna finna data som stödjer alternativt motsäger hypotesen. Jag känner inte till hur standardavvikelserna för kroppslängd hos gravfynd varierar under bronsålder till nutid, men det kunde ju vara en start att titta på den biten. En stor standardavvikelse som minskar efterhand som "stammarna", eller hur man ska säga, blandas med varandra. Men jag vill gärna tro att ett sådant mönster eller trend i standardavvikelse i benmaterialet skulle ha noterats vid de undersökningar av längd som gjorts. Tillsammans med standardfel är ju standardavvikelse den statistiska analys som nästan alltid görs, oavsett forskningsfält, material och övriga analyser.
Sen är ju Afrika och den afrikanska befokningen betydligt mer varierad såväl fenotypiskt som genotypiskt än resten av världens befolkning, så jämförelsen mellan Sverige och Afrika haltar en aning av det skälet.
De gamla adelssläkterna är väl inte de bästa att ta upp som stödargument, då en utebliven kropsslängdsminskning 1500-1800, som skulle tillskrivas en restriktiv sammanblandning med andra samhällsskikt hos dem lika gärna kan tas som argument för näringsteorin: adeln var knappast de som drabbades av usla näringsförhållanden...
Känns som vi jobbar på upplägget till ett eller annat specialarbete eller rentav exjobb här, gör det inte?
Vad beträffar kroppsstorleken och Bergmanns regel, så finns ett antal undersökningar gjorda på nu levande djurgrupper där vissa djurgrupper uppvisar den ökning av kroppsstorlek längs en klimatgradient som regeln förutsäger, andra djurgrupper (exempelvis ormar) följer inte regeln. Men regeln är tillräckligt tydlig i många djurgrupper (exempelvis vissa smådäggdjursgrupper och fåglar) för att uppvisa en statistisk signifikans vid en undersökning inom gruppen. Observera dock att regeln egentligen berör klimat och inte latitud, och alltså även klimatskillnader som beror av höjd över havet är inbegripna i regeln. Den specialintresserade av detta ämne rekommenderas att söka på Bergmann's rule eller dito principle. Hursomhelst så är jag den förste att medge att principens betydelse för människolängd är noll och intet, och jag har aldrig hävdat någonting annat.
Tillbaka till ämnet.
Hmm, skrevs inte Jordanes text på 500-talet? Intressant teori, Dan. Frågan är väl hur man ska kunna finna data som stödjer alternativt motsäger hypotesen. Jag känner inte till hur standardavvikelserna för kroppslängd hos gravfynd varierar under bronsålder till nutid, men det kunde ju vara en start att titta på den biten. En stor standardavvikelse som minskar efterhand som "stammarna", eller hur man ska säga, blandas med varandra. Men jag vill gärna tro att ett sådant mönster eller trend i standardavvikelse i benmaterialet skulle ha noterats vid de undersökningar av längd som gjorts. Tillsammans med standardfel är ju standardavvikelse den statistiska analys som nästan alltid görs, oavsett forskningsfält, material och övriga analyser.
Sen är ju Afrika och den afrikanska befokningen betydligt mer varierad såväl fenotypiskt som genotypiskt än resten av världens befolkning, så jämförelsen mellan Sverige och Afrika haltar en aning av det skälet.
De gamla adelssläkterna är väl inte de bästa att ta upp som stödargument, då en utebliven kropsslängdsminskning 1500-1800, som skulle tillskrivas en restriktiv sammanblandning med andra samhällsskikt hos dem lika gärna kan tas som argument för näringsteorin: adeln var knappast de som drabbades av usla näringsförhållanden...
Känns som vi jobbar på upplägget till ett eller annat specialarbete eller rentav exjobb här, gör det inte?