Jag är saligen medveten om detta. Men dock det skall inte råda någon tvekan om att Ruserna faktiskt är Svear. Det var väl egentligen det jag var ute efter. F.ö. anser NE följande om just Vikingar, även om de väl inte har någon historisk tolkningsrätt.Betydelsen av ordet viking har diskuterats flera gånger i det här forumet och eftersom det råder osäkerhet ifall ordet innebär sjörövare eller köpman eller något annat är det inte så lyckat att snäva in ordet till en betydelse som kanske inte är riktigt. Jag kan hålla med Dan Koehl om att ordet borde användas försiktigt men jag ser inget problem med att använda ordet viking om företeelser som äger rum under en epok som vi har valt att kalla för vikingatiden, som till exempel en hövdingabegravning
Citat;
vi_king, nordisk sjökrigare eller sjörövare under vikingatiden. Ordets etymologi är oklar; vanligen sätts den i samband med vik, och har då förklarats härröra från sjörövares benägenhet att lura i vikar, eller med "Viken", dvs. bygden kring inre Skagerrak. Att "ligga i viking" var detsamma som att vara på krigs- eller härjningståg. En alternativ betydelsetolkning är "köpman", i analogi med forneng. wíc ('köpstad'), av latinets vicus ('by'). I sentida litteratur har ofta dåtidens nordbor i allmänhet felaktigt benämnts vikingar. Ordet är särskilt vanligt i norsk och isländsk medeltidslitteratur men förekommer också i vikingatida källor från länderna runt Nordsjön. Från Sverige finns få belägg, och bara i ett fall tycks termen avse vikingar aktiva i Östersjöområdet. I österled brukades andra benämningar (se ¤Rus och ¤varjager).
Christer Samuelsson.