/Robert Sköld
Fornborgar i Östergötland
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Pax Vobiscum
- Ny medlem
Kan rekomendera länk till RAÄ Östs hemsida för utförlig beskrivning samt bilder över utgrävningarna. Länk: http://www.raa.se/uv/motala2002/loggbok.htmJag skulle dessutom livligt rekommendera att se om det går att besöka utgrävningarna i centrala Motala. De har visst hittat massvis med ganska fina saker där. Kolla nyhetsarkiven på svenskhistoria.nu, kolla correns arkiv (och kanske Motala tidning?). De har säkert visningar, och kanske någon slags utställningar.
Utgrävningarna är (åtminstone delvis) precis vid strömmen, inne i Motala. Boplatsen går ända tillbaks till stenålder med massor av fynd.
fornborg
Hej!
Ny medlem och tillika gammal motalabo här...
Ån där nejonögonen "bor" heter Kärrsbyån. Har gjort biologiarbete om den i skolan.
Över till det som tråden handlar om, nämligen fornborgar i Östergötland;
Det finns en fornborg i skogen mellan Motala och Borensberg. Tror inte det är samma som det tidigare talats om, då denna ligger längre bort från Borensberg och bebyggelsen. För den som vill åka dit, rekomenderar jag att skaffa en orienteringskarta över området, tror det står ett R där. Man åker iaf Rv 36 från Motala mot Borensberg, efter ca 11-12 km, vänster mot Marocko (IOGT-NTO's stället) sedan någon km till och därefter går det in en liten väg rakt in i skogen. sen får man klättra över stock och sten. Har inte varit där själv, så jag kan inte exakt ge vägbeskrivningen. Kolla upp på karta är nog det bästa innan man börjar ge sig ut och leta...
Ny medlem och tillika gammal motalabo här...
Ån där nejonögonen "bor" heter Kärrsbyån. Har gjort biologiarbete om den i skolan.
Över till det som tråden handlar om, nämligen fornborgar i Östergötland;
Det finns en fornborg i skogen mellan Motala och Borensberg. Tror inte det är samma som det tidigare talats om, då denna ligger längre bort från Borensberg och bebyggelsen. För den som vill åka dit, rekomenderar jag att skaffa en orienteringskarta över området, tror det står ett R där. Man åker iaf Rv 36 från Motala mot Borensberg, efter ca 11-12 km, vänster mot Marocko (IOGT-NTO's stället) sedan någon km till och därefter går det in en liten väg rakt in i skogen. sen får man klättra över stock och sten. Har inte varit där själv, så jag kan inte exakt ge vägbeskrivningen. Kolla upp på karta är nog det bästa innan man börjar ge sig ut och leta...
Senast redigerad av 1 marial, redigerad totalt 27 gånger.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: fornborg
Bornsberg är inte så lite intressant, det är kanske en förbisedd Husaby eller Husby lokal.marial
Hej!
Det finns en fornborg i skogen mellan Motala och Borensberg. Tror inte det är samma som det tidigare talats om, då denna ligger längre bort från Borensberg och bebyggelsen.
Det är så att i början på 1900 talet, (tror jag) bytte Borenbergsborna namn på sin ort, tidigare hade man hetat Husbyfjöl. Det klingar i mina öron fornnordiskt och vackert, men fjöl betyder, bland mycket annat, sittbräda på ett avträde! Jag undrar om detta Husbyfjöl finns belagt långt bak i tiden. Om det är en av våra Husbyar. Kring de flesta Husbyar är fornfynd som regel rikligt förekommande, åtmistone från det Sörmland jag känner och kommer.
Någon som vet?
Hälsningar.
Christer Samuelsson.
- Olof Ekström
- Medlem
Om jag inte minns helt galet så finns faktiskt fortfarande en liten by intill Borensberg som heter Husbyfjöl. Jag minns skylten tydligt från min barndoms bilresor till farmor och mormor, det var en sån där gul-röd skylt som betyder "liten håla"... heter säkert sekundärskylt eller nåt på vägverkets språk.
Östra sidan av Borensberg, söder om kanalen, om inte minnet sviker.
Östra sidan av Borensberg, söder om kanalen, om inte minnet sviker.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: fornborg
Christer Samuelsson skrev:Borensberg är inte så lite intressant, det är kanske en förbisedd Husaby eller Husby lokal.marial
Hej!
Det finns en fornborg i skogen mellan Motala och Borensberg. Tror inte det är samma som det tidigare talats om, då denna ligger längre bort från Borensberg och bebyggelsen.
Det är så att i början på 1900 talet, (tror jag) bytte Borensbergsborna namn på sin ort, tidigare hade man hetat Husbyfjöl. Det klingar i mina öron fornnordiskt och vackert, men fjöl betyder, bland mycket annat, sittbräda på ett avträde! Jag undrar om detta Husbyfjöl finns belagt långt bak i tiden. Om det är en av våra Husbyar. Kring de flesta Husbyar är fornfynd som regel rikligt förekommande, åtmistone från det Sörmland jag känner och kommer.
Någon som vet?
Hälsningar.
Christer Samuelsson.
- Olof Ekström
- Medlem
(om du menar "varför upprepar du vad jag skrev" så var det för att jag tyckte det såg ut som imperfekt - det jag ville säga var att det kan väl inte vara svårare att komma ihåg Husbyfjöl än någon annan Husby, eftersom det rimligen måste finnas på kartorna - huruvida det verkligen är förbigånget i sammanräkningarna av husabyar har jag ingen aning om.)
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Du har självfallet rätt i den saken. Det är irriterande att finna sig själv skriva strunt.Teodric skrev:(om du menar "varför upprepar du vad jag skrev" så var det för att jag tyckte det såg ut som imperfekt - det jag ville säga var att det kan väl inte vara svårare att komma ihåg Husbyfjöl än någon annan Husby, eftersom det rimligen måste finnas på kartorna - huruvida det verkligen är förbigånget i sammanräkningarna av husabyar har jag ingen aning om.)
Husabyfiol som Borensberg en gång hette är en mycket intressant plats, enligt SOFI har här varit kungsgård och som många andra Husabyar, är läget strategiskt. Såvitt jag förstår ligger detta Husby vid en gammal landsväg som leder från Skänninge till Örebro, d.v.s. nordanskogs - sunnanskogs och precis där denna landsväg passerar Motala ström, ligger det.
Vi känner inte till så många vägar som leder nordanskogs - sunnanskogs vid denna tid och jag ville locka till lite tyckande här, men det blev som fånigt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
det är inte kärsbyån som B:et syftar på, ån rinner ut i vättern flera km norr ut, norr om varamon och B:et står söder om varamon... Det står Kärsby längst upp i kanten på kartan, där rinner ån ut. (precis nedanför Kärsby gård/Nykyrka ridklubb för infödingar)Robert_Kropotkin skrev:Hehe, jag böjer mig för era överlägsna fiskkunskaper. Jag har tänkt lite på detta och det måste vara den bäcken det syftar på iaf.![]()
/Robert Sköld
Var och tittade på Snaveborgs fornborg idag. Det var inte direkt välskyltat, men när man väl hittat dit (rekommenderar framryckning från sydöstlig riktning....) så var det inga problem att se restena av murverket mot landsidan, och följa dess sträckning en bit i terrängen. Imponerade utsikt över ett solglittrigt Roxen, dessutom. 
XerxesYngve för bilden: 1486480 6487980.
XerxesYngve för bilden: 1486480 6487980.
- Bilagor
-
- utsiktfransnaveborg.jpg (59.98 KiB) Visad 1070 gånger