Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Låst
Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av Lars Törnqvist » 30 maj 2008, 09:05

Det är Ales stenar i Kåseberga.

Markus fråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 maj 2008, 10:08

Alla frågor känns enkla när man vet svaret :) Jag har ju varit på plats.

Vilken farbror vilar här, och var?
Bilagor
grav.jpg
grav.jpg (102.23 KiB) Visad 673 gånger

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 3 juni 2008, 15:05

Hmm, det ser ut som en kammargrav från järnåldern. Skulle det möjligen kunna vara den i Högom?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2008, 08:37

Javisst!

Din tur!

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 5 juni 2008, 09:46

Tackar tackar!

Min tanke var att nu ställa en fråga om ett aktuellt ämne, ev. kanske det blir lite svårt med den första bilden men efter några gissningar kan det komma fler. Denna tämligen övervuxna källa var viktig under nordisk forntid och har så också blivit för forntidsforkningen. Varför var/är den viktig och var ligger den?
Bilagor
källa.png
Viktig källa
källa.png (191.41 KiB) Visad 605 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 juni 2008, 13:59

I ett försök att få fart på diskussionen: Det är den mytomspynna och av Rydbeck falsifierade "Urdals/Odens brunn" vid gamla Uppsala.

Emellertid vill jag ge en lika galen gardering: Det skulle även kunna vara Husaby källa, där Olov Skötkonung sig döpas lät.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 15 juni 2008, 19:56

Markus Holst skrev:I ett försök att få fart på diskussionen: Det är den mytomspynna och av Rydbeck falsifierade "Urdals/Odens brunn" vid gamla Uppsala.

Emellertid vill jag ge en lika galen gardering: Det skulle även kunna vara Husaby källa, där Olov Skötkonung sig döpas lät.
Markus.
Jag tycker du kan starta en ny tråd i detta ämne. Med Rydbeck misstänker jag du avser Rudbäck.

Urdals brunn är en i sig märklighet förvisso. Kopplingen till Husaby källa väntar jag med spänning på.
Så ett got råd:
Du bör självfallet starta en ny tråd i detta ämne.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 juni 2008, 22:41

Christer Samuelsson skrev:
Markus Holst skrev:I ett försök att få fart på diskussionen: Det är den mytomspynna och av Rydbeck falsifierade "Urdals/Odens brunn" vid gamla Uppsala.

Markus.
Jag tycker du kan starta en ny tråd i detta ämne. Med Rydbeck misstänker jag du avser Rudbäck.

Urdals brunn är en i sig märklighet förvisso. Kopplingen till Husaby källa väntar jag med spänning på.
Så ett got råd:
Du bör självfallet starta en ny tråd i detta ämne.
Hälsningar
Christer Samuelsson
Äääääh, det var ju bara två vilda gissningar från mig, på vad bilden kan föreställa. Vad gäller stavningen har du rätt, och en snabb googling visar äv en att husaby källa ser helt annorlunda ut. Och egentligen trodde jag väl inte på något av alternativen heller.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 15 juni 2008, 22:59

Hmm, det var nog lite väl svårt. Men tänkte att någon kanske varit där. Nedanför källan har flera generationer slagit upp sina bopålar. Utvecklingen tycks dock ännu inte kommit så långt. Så här ser det ut idag.
Bilagor
boning.png
bostad
boning.png (222.35 KiB) Visad 530 gånger

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 18 juni 2008, 17:39

Okejrå dags för nya ledtrådar. Först blir det en kryptisk, åt bakvänt håll, och sedan en på hur det ser ut strax nedan källan där någon tycks dämt flödet. På fredag blir det för övrigt troligen livat i källans omnejd.
Bilagor
kryptisk.png
kryptisk
kryptisk.png (137.53 KiB) Visad 484 gånger
farkost.png
farkost
farkost.png (159.53 KiB) Visad 483 gånger

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 11 juli 2008, 00:21

Hej igen, tänkte försöka få lite liv i denna frågesport med nya ledtrådar.

Först för jag väl beklaga att jag kanske ledde några fel genom källan, den bör kanske inte tas såsom det omtalade utan mer som avgörande praktisk funktion samt orsak till kunskap.

Att vi talar om sedan mycket länge flydda tider i ett östligt grannland torde vid detta lag vara givet. Delvisa paralleller men med en något annan följd finns dock även i vårt land, tex invid den nordliga götalandskusten vid samma hav. Även denna parallell skulle dessutom kunna vara en följd av källans livsavgörande existens, men om det är det ännu tvistigt.

För att anknyta till annan närliggande diskussion torde det sökta området ha sett ut ungefär som nedan när det begav sig, även om bilden är från en plats några mil därifrån.
Bilagor
omgivning.png
omgivning.png (158.86 KiB) Visad 451 gånger
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 juli 2008, 09:57

Aha, vi övriga svenskar förväntadews känna igend en där bryggan i Stockholm som en plats man färdas till granlandet på?

Bilden visar höjder. Det för tankarna till försvarsverk. I Östergötland lär finnas en försvarsvall av större format, vilket kan vara paralellen som sökes. Namnet på den har jag glömt just nu.

Men något svar,d et har jag inte.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 11 juli 2008, 12:27

Markus Holst skrev:Aha, vi övriga svenskar förväntadews känna igend en där bryggan i Stockholm som en plats man färdas till granlandet på?
Ja helt riktigt, det är en brygga som man kan åka dit ifrån. Dock kanske konkurrentens fartyg egentligen visar en bättre (an)ledning till gåtans lösning...
Markus Holst skrev:Bilden visar höjder. Det för tankarna till försvarsverk. I Östergötland lär finnas en försvarsvall av större format, vilket kan vara paralellen som sökes. Namnet på den har jag glömt just nu.

Men något svar,d et har jag inte.
Nja något försvarsverk är det inte. Men höjder är det däremot, i varje fall idag. I själva verket så har den ovan angivna källan den säregna men mycket avgörande egenskapen att den faktiskt ligger nära sitt landskaps högsta punkt.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 juli 2008, 14:34

Är det inte dags att trätäljan ger oss svaret på denna gåta, som ingen verkar kunna lösa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 1 augusti 2008, 14:13

I väntan på trätäljans spännande upplösning av frågan, ställer jag en liten interimfråga:

Vilken är, enligt sagan, den värsta vägkosten?

Låst