Resom sten!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Resom sten!
Det där koroshiya, det som du skriver… det låter övertygande och väldigt bra!
Hans K
Hans K
Instämmer. Men håller mig i bakgrunden med mitt svärd och blandar mig inte inte i 'Döda poeters sällskap'.
MVH
Hans
MVH
Hans
Stenen väljer ristaren ut själv. Professionella låter inte amatörer göra sånt.
Det är ganska få stenar som är lämpliga för större ristningar. Det kommer troligen inte heller ristas verser om den bortgångne utan mer lakoniska korta meningar.
Vad som skrivs bestämmer familjen som betalar för det och det är något som är väldigt signifikativt för den döde.
Tex ”Gunnar reste stenen rfter Karl, fader sin. Tjalve ristade”
Eller
”Karl, först av män reste sten efter Tora sin moder”
Och det som skrivs är något som alla i området känner till och kan referera till iaf några generationer fram.
Det är ganska få stenar som är lämpliga för större ristningar. Det kommer troligen inte heller ristas verser om den bortgångne utan mer lakoniska korta meningar.
Vad som skrivs bestämmer familjen som betalar för det och det är något som är väldigt signifikativt för den döde.
Tex ”Gunnar reste stenen rfter Karl, fader sin. Tjalve ristade”
Eller
”Karl, först av män reste sten efter Tora sin moder”
Och det som skrivs är något som alla i området känner till och kan referera till iaf några generationer fram.
De vanliga stenarna är oftast en form av religionsmarkering, med ett tydligt ursprung i jellingestenarna. De var väl också ett sätt att berätta om arv.
Orsaken till att de blev vanligare i Mälardalen är förmodligen för att där inte fanns någon tydlig överhet som styrde området och kunde bestämma folks religion. När de ristade som värst hade man redan slutat göra det i Danmark och Götaland, där satsade man då istället på andra monument.
Orsaken till att de blev vanligare i Mälardalen är förmodligen för att där inte fanns någon tydlig överhet som styrde området och kunde bestämma folks religion. När de ristade som värst hade man redan slutat göra det i Danmark och Götaland, där satsade man då istället på andra monument.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Nu tycker jag att vi här i Markus tråd inte ska snåla med vare sig stenens storlek eller orden därpå. Ett exempel:
1969-70 arbetade jag norr om Skövde, i Tidan, och gjorde på lediga stunder run-visiter i det nära landskapet. Det blev en hel del turer. Många runstenar, som Davian skriver, med korta budskap - men minst en sten imponerade med en längre skrift, Härenedsstenen vid Dagsnäs. En höjdare till sten ristad till fadern och kämpen Fots ära!
https://www.tingalidet.se/runstenar/run ... &stenId=59
Hans K
1969-70 arbetade jag norr om Skövde, i Tidan, och gjorde på lediga stunder run-visiter i det nära landskapet. Det blev en hel del turer. Många runstenar, som Davian skriver, med korta budskap - men minst en sten imponerade med en längre skrift, Härenedsstenen vid Dagsnäs. En höjdare till sten ristad till fadern och kämpen Fots ära!
Hans K
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Håll ordning på grejerna nu. Vad som skall stå på stenen är angett redan i första inlägget.
Vi har alltså i min berättelse kommit till ett läge där Fot nedlåtande fnissar åt vår framtagna sten, ratar den och skaffar fram en bättre. Och så börjar han rista.
Hur lång tid behöver han för detta?
Skaldekonsten skall vi ha för att locka Fot till oss.SKALMÄN:RESTE:STEN:DENNA:EFTER:VARJAG:BRODER:SIN:GOD:BERÄTTARE:FOT:RISTADE:RUNOR:RÄTT
Vi har alltså i min berättelse kommit till ett läge där Fot nedlåtande fnissar åt vår framtagna sten, ratar den och skaffar fram en bättre. Och så börjar han rista.
Man får la googla.Markus Holst skrev: ↑20 augusti 2025, 23:19Håll ordning på grejerna nu. Vad som skall stå på stenen är angett redan i första inlägget.
Skaldekonsten skall vi ha för att locka Fot till oss.SKALMÄN:RESTE:STEN:DENNA:EFTER:VARJAG:BRODER:SIN:GOD:BERÄTTARE:FOT:RISTADE:RUNOR:RÄTT
Det skulle inte förvåna mig om någon nutida person har en ganska bra uppfattning om hur lång tid det tar.
En sak, man måste planera dem en del. Visst blir det knas på en del stenar, men du kan inte rista in motiv och text utan att ha en uppfattning om hur det skall se ut. Man måste ha haft en färdig text, och väl också målat motiv och text på stenen. Man kan inte bara sätta igång om det skall se någorlunda snyggt ut.
En sådan person var förmodligen del av eliten.sveahk skrev: ↑20 augusti 2025, 22:15Nu tycker jag att vi här i Markus tråd inte ska snåla med vare sig stenens storlek eller orden därpå. Ett exempel:
Hans K
Här är en karta över tegnebyar och annat som Carl Löfving skapade. Man kan se att dessa orter finns i Bohuslän och upp till Oslo, och sedan i östra Sverige, förutom en i Småland.
Jämför med kartan över tegnstenar.
Tanken här då är att Tegnebyarna och andra med ordet tegn skulle vara rester av Harald Blåtands överherravälde. Stenarna är senare och skulle då visa var tegnarna kom ifrån. Noterbart är att det inte finns någon tegneby i Danmark, Skåne eller Västergötland, och dessa skulle då vara mer centrala områden i det här väldet, vilket kanske visas av att de flesta tegnstenar finns där, även om det finns ett antal i Sörmland.
Bilderna finns helt säkert förresten i tidigare inlägg här.
Bibi Sawyers uppfattning var delvis att man kanske kunde bli en tegn efter att ha varit ute och fajtats, men var en dräng före det.
Hur som helst är det säkerligen ingen vanlig bonde som får en sådan sten efter sig.
Typ 1969-71 bodde jag i Vallentuna och fick lära mig i skolan att just Vallentuna var Sveriges runstensrikaste kommun, om läraren sagt så måste det ju stämma.
MVH
Hans
MVH
Hans
I socknen skall det åtminstone vara så, och din lärare hade säkert inte fel, men nu har en person kommit på att man skall räkna per ytenhet, och tada, då vinner Väsby.
De var som galna i stenar.
"Kuuurt, nu har Bert-Allans också skaffat sig en
https://www.runristare.se/koroshiya skrev: ↑21 augusti 2025, 00:37Man får la googla.Markus Holst skrev: ↑20 augusti 2025, 23:19Håll ordning på grejerna nu. Vad som skall stå på stenen är angett redan i första inlägget.
Det skulle inte förvåna mig om någon nutida person har en ganska bra uppfattning om hur lång tid det tar.
En sak, man måste planera dem en del. Visst blir det knas på en del stenar, men du kan inte rista in motiv och text utan att ha en uppfattning om hur det skall se ut. Man måste ha haft en färdig text, och väl också målat motiv och text på stenen. Man kan inte bara sätta igång om det skall se någorlunda snyggt ut.
Jag googlade fram den också, men har väldigt svårt att tro att det skulle ta 6-18 månader fordomdags.
Någon av oss får skriva till honom.
Varför skulle det gå fortare på den tiden?
Troligen hade ristarna flera olika saker de arbetade på parallellt. Dessutom måste de ju arbeta för att få mat mm.
Ristarna var med största sannolikhet bönder eller fiskare med familj som skulle försörjas.
Troligen hade ristarna flera olika saker de arbetade på parallellt. Dessutom måste de ju arbeta för att få mat mm.
Ristarna var med största sannolikhet bönder eller fiskare med familj som skulle försörjas.
Oavsett kan man väl inte automatiskt likställa det med hur det är idag?
Varför inte? Enligt sidan jag länkade till så gör han stenarna med samma verktyg som då.
Om möjligt går det ännu snabbare idag då vi har större tillgång till bra stenämnen
Om möjligt går det ännu snabbare idag då vi har större tillgång till bra stenämnen