Resom sten!

Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Resom sten!

Inlägg av sveahk » 20 augusti 2025, 20:34

Det där koroshiya, det som du skriver… det låter övertygande och väldigt bra!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 augusti 2025, 21:31

Instämmer. Men håller mig i bakgrunden med mitt svärd och blandar mig inte inte i 'Döda poeters sällskap'.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 20 augusti 2025, 21:46

Stenen väljer ristaren ut själv. Professionella låter inte amatörer göra sånt.

Det är ganska få stenar som är lämpliga för större ristningar. Det kommer troligen inte heller ristas verser om den bortgångne utan mer lakoniska korta meningar.

Vad som skrivs bestämmer familjen som betalar för det och det är något som är väldigt signifikativt för den döde.

Tex ”Gunnar reste stenen rfter Karl, fader sin. Tjalve ristade”

Eller

”Karl, först av män reste sten efter Tora sin moder”

Och det som skrivs är något som alla i området känner till och kan referera till iaf några generationer fram.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 20 augusti 2025, 22:10

De vanliga stenarna är oftast en form av religionsmarkering, med ett tydligt ursprung i jellingestenarna. De var väl också ett sätt att berätta om arv.

Orsaken till att de blev vanligare i Mälardalen är förmodligen för att där inte fanns någon tydlig överhet som styrde området och kunde bestämma folks religion. När de ristade som värst hade man redan slutat göra det i Danmark och Götaland, där satsade man då istället på andra monument.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 20 augusti 2025, 22:15

Nu tycker jag att vi här i Markus tråd inte ska snåla med vare sig stenens storlek eller orden därpå. Ett exempel:

1969-70 arbetade jag norr om Skövde, i Tidan, och gjorde på lediga stunder run-visiter i det nära landskapet. Det blev en hel del turer. Många runstenar, som Davian skriver, med korta budskap - men minst en sten imponerade med en längre skrift, Härenedsstenen vid Dagsnäs. En höjdare till sten ristad till fadern och kämpen Fots ära!
https://www.tingalidet.se/runstenar/run ... &stenId=59

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 augusti 2025, 23:19

Håll ordning på grejerna nu. Vad som skall stå på stenen är angett redan i första inlägget.
SKALMÄN:RESTE:STEN:DENNA:EFTER:VARJAG:BRODER:SIN:GOD:BERÄTTARE:FOT:RISTADE:RUNOR:RÄTT
Skaldekonsten skall vi ha för att locka Fot till oss.

Vi har alltså i min berättelse kommit till ett läge där Fot nedlåtande fnissar åt vår framtagna sten, ratar den och skaffar fram en bättre. Och så börjar han rista.

Hur lång tid behöver han för detta?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2025, 00:37

Markus Holst skrev:
20 augusti 2025, 23:19
Håll ordning på grejerna nu. Vad som skall stå på stenen är angett redan i första inlägget.
SKALMÄN:RESTE:STEN:DENNA:EFTER:VARJAG:BRODER:SIN:GOD:BERÄTTARE:FOT:RISTADE:RUNOR:RÄTT

Vi har alltså i min berättelse kommit till ett läge där Fot nedlåtande fnissar åt vår framtagna sten, ratar den och skaffar fram en bättre. Och så börjar han rista.

Man får la googla.

Det skulle inte förvåna mig om någon nutida person har en ganska bra uppfattning om hur lång tid det tar.

En sak, man måste planera dem en del. Visst blir det knas på en del stenar, men du kan inte rista in motiv och text utan att ha en uppfattning om hur det skall se ut. Man måste ha haft en färdig text, och väl också målat motiv och text på stenen. Man kan inte bara sätta igång om det skall se någorlunda snyggt ut.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2025, 01:06

sveahk skrev:
20 augusti 2025, 22:15
Nu tycker jag att vi här i Markus tråd inte ska snåla med vare sig stenens storlek eller orden därpå. Ett exempel:

1969-70 arbetade jag norr om Skövde, i Tidan, och gjorde på lediga stunder run-visiter i det nära landskapet. Det blev en hel del turer. Många runstenar, som Davian skriver, med korta budskap - men minst en sten imponerade med en längre skrift, Härenedsstenen vid Dagsnäs. En höjdare till sten ristad till fadern och kämpen Fots ära!
https://www.tingalidet.se/runstenar/run ... &stenId=59

Hans K
En sådan person var förmodligen del av eliten.

Här är en karta över tegnebyar och annat som Carl Löfving skapade. Man kan se att dessa orter finns i Bohuslän och upp till Oslo, och sedan i östra Sverige, förutom en i Småland.
tegnebyar.png
tegnebyar.png (318.29 KiB) Visad 459 gånger
Jämför med kartan över tegnstenar.
stenar.png
stenar.png (86.29 KiB) Visad 459 gånger
Tanken här då är att Tegnebyarna och andra med ordet tegn skulle vara rester av Harald Blåtands överherravälde. Stenarna är senare och skulle då visa var tegnarna kom ifrån. Noterbart är att det inte finns någon tegneby i Danmark, Skåne eller Västergötland, och dessa skulle då vara mer centrala områden i det här väldet, vilket kanske visas av att de flesta tegnstenar finns där, även om det finns ett antal i Sörmland.

Bilderna finns helt säkert förresten i tidigare inlägg här.

Bibi Sawyers uppfattning var delvis att man kanske kunde bli en tegn efter att ha varit ute och fajtats, men var en dräng före det.

Hur som helst är det säkerligen ingen vanlig bonde som får en sådan sten efter sig.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 augusti 2025, 07:22

Typ 1969-71 bodde jag i Vallentuna och fick lära mig i skolan att just Vallentuna var Sveriges runstensrikaste kommun, om läraren sagt så måste det ju stämma.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2025, 12:11

Hans skrev:
21 augusti 2025, 07:22
Typ 1969-71 bodde jag i Vallentuna och fick lära mig i skolan att just Vallentuna var Sveriges runstensrikaste kommun, om läraren sagt så måste det ju stämma.

MVH

Hans
I socknen skall det åtminstone vara så, och din lärare hade säkert inte fel, men nu har en person kommit på att man skall räkna per ytenhet, och tada, då vinner Väsby.

De var som galna i stenar.

"Kuuurt, nu har Bert-Allans också skaffat sig en :( De enda som inte har en sten är vi. Du får slå ihjäl faffa, så skriver vi nåt käckt och reser en, så kan vi bjuda in Bert-Allans. Det blir väl trevligt?"

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 21 augusti 2025, 16:43

koroshiya skrev:
21 augusti 2025, 00:37
Markus Holst skrev:
20 augusti 2025, 23:19

Man får la googla.

Det skulle inte förvåna mig om någon nutida person har en ganska bra uppfattning om hur lång tid det tar.

En sak, man måste planera dem en del. Visst blir det knas på en del stenar, men du kan inte rista in motiv och text utan att ha en uppfattning om hur det skall se ut. Man måste ha haft en färdig text, och väl också målat motiv och text på stenen. Man kan inte bara sätta igång om det skall se någorlunda snyggt ut.
https://www.runristare.se/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2025, 16:46

Davian skrev:
21 augusti 2025, 16:43
...
https://www.runristare.se/
Jag googlade fram den också, men har väldigt svårt att tro att det skulle ta 6-18 månader fordomdags.

Någon av oss får skriva till honom.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 21 augusti 2025, 17:54

Varför skulle det gå fortare på den tiden?

Troligen hade ristarna flera olika saker de arbetade på parallellt. Dessutom måste de ju arbeta för att få mat mm.

Ristarna var med största sannolikhet bönder eller fiskare med familj som skulle försörjas.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2025, 17:57

Davian skrev:
21 augusti 2025, 17:54
Varför skulle det gå fortare på den tiden?

Troligen hade ristarna flera olika saker de arbetade på parallellt. Dessutom måste de ju arbeta för att få mat mm.

Ristarna var med största sannolikhet bönder eller fiskare med familj som skulle försörjas.
Oavsett kan man väl inte automatiskt likställa det med hur det är idag?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 21 augusti 2025, 18:10

Varför inte? Enligt sidan jag länkade till så gör han stenarna med samma verktyg som då.

Om möjligt går det ännu snabbare idag då vi har större tillgång till bra stenämnen

Skriv svar