Conrad skrev:
Jag definierar "rike" som ett område formellt understyrt en kung. Vad är din definition?
Ett rike är en politisk enhet, men det är ju skillnad på kungarike och kungarike. Kolla på de iriska småkungadömena, knappast vad man skulle kalla veritabla riken. Fanns det ett götarike? Kanske. Fanns det flera götariken? Kanske. Fanns det ett svearike? Ja, Svithiod. Inbegrep detta rike alla svear? Vi vet inte. Fanns det fler sveariken? Kanske. Fanns det hövningadömen där både götar och svear ingick? Kanske
Det är väl snarare så att Dick Harrison är motsatsen till en våghals i så fall.
Vi kan nog vara säkra på att relationerna mellan svear och götar inte alltid var fredliga. För varför skulle svear och götar skilja sig från andra folkgrupper?
Jepp, det är han. Vilket gör honom till en trovärdig forskare, jämte de flesta andra moderna svenska historiker. Vidare - jag har aldrig påstått att svear och götar aldrig stred mot varandra - det gjorde de beviserligen. Men på vilket sätt? Stred svear och götar mot varandra bara för att de tillhörde sina respektive ethnier?
Jo, det kan vi vara ganska säkra på och det har att göra med hur människor skapar sig identitet och profilerar sig mot andra grupper.
Dessutom är det historiskt belagt hur germanska stammar diskriminerade dem som kom från andra stammar.
Då är det en hypotes, men den är långt ifrån klarlagd. Man kan inte bara utan vidare tolka en företéelse hos A och sen stoppa in den tolkningen hos B. Att dra slutsatsen att just götar och svear avskydde varandra utifrån deras etniska tillhörighet bara för att andra exempel visar på det mönstret håller inte som argument inom historieforskningen. Det kan ligga som grund till en hypotes, men det är inget bevis.
Appropå germansk diskriminering så kan jag i brist på kunskap inte uttala mig så mycket, men jag vet att folkvandringstidens härskaror i regel var uppbyggda kring flera klaner och stammar
Du skrev
Djinghis Khan skrev:I den nationalistiska historieskolan såg man det som självklart att varje folk håller ihop och utgör en nation, ett rike.Således "måste" Götarna och Svearna haft sina respektive riken, som bekämpade varandra.
Det handlar knappast om en nationalistisk skola utan om det man vet om det germanska stamsamhället. Det germanska stam och klansamhället var utformat så att prestige och status lättast vanns i strid och varje man var krigare "by default".
Jag anser inte det vara "nationalistiskt" att anta att relationerna mellan hövdingar och småkungar under järnålder var krigiskt. Det stämmer däremot väl med vad vi vet om samhällen före modern tid.
Var götarna och svearna krigiska? Ja uppenbarligen, det förnekar jag inte. Varför stred de mot varandra, när de nu gjorde det? Vi vet inte. 1800-talstolkningen att de stred mot varandra pga att de tillhörda olika etniciteter verkar dock vara ett typiskt exempel på hur samtidens rörelser påverkar historieskrivningen
/Mikael