Hur bildades Sverige?

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 februari 2005, 15:17

Jag tror att den problemställningen är missriktad. Kungen hade knappast problem med att ena svear och götar, eftersom det inte fanns ngn påtaglig motsättning mellan dessa grupper. Hans stora utmaning var väl snarare att inordna sina undersåtar i det nya, kristna kungariket - svear som götar
Det står nog lite olika i olika böcker, tyvärr. Men i min under grundskolan stod det att det stod ungefär 100 år innan kungadömet fick kontroll över hela Sverige.

Stefan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 20 februari 2005, 15:07

Djinghis Khan skrev:I den nationalistiska historieskolan såg man det som självklart att varje folk håller ihop och utgör en nation, ett rike.
8O
Menar du att götar och svear inte hade stamsamhällen?

Vad har du för belägg för att de inte hade stamsamhällen?
Djinghis Khan skrev:Således "måste" Götarna och Svearna haft sina respektive riken, som bekämpade varandra.

8O
Vad har du för belägg för att de inte gjorde det?

En av mina lärare i arkeologi sade en gång: fanns det två hövdingar som kunde kriga mot varandra så gjorde de det.

Men som Weibullian antar jag att du har mkt goda och källkritiskt godkända källor för att ifrågasätta detta.
Djinghis Khan skrev:Problemet är att tidigmedeltidens svenskar inte hade 1800-talets nationalistuppfattning, så idéerna håller knappast.

/Mikael
8O
Nej men det har alltid funnits något som kallas etnicitet och det har troligen alltid funnits etnisk chauvinism.
Senast redigerad av 4 Conrad, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 20 februari 2005, 15:09

johane skrev:Man brukar ju kalla Olof Skötekonung för Sveriges första kung, inbärnade då att han var kung över öst-ochvästgörae samt svear. Men begrepp som "Sverige" kom betydligt senare.
Ja och nej. Begreppet Sverige förändras hela tiden.

En gång var det endast svearnas rike och idag är det dagens Sverige.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 februari 2005, 15:11

Men använde svearna någonsin benämningen Sverige på sitt rike?

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 20 februari 2005, 15:13

Belisarius skrev:Men använde svearna någonsin benämningen Sverige på sitt rike?
Nej, men troligen sade de "swea rike" vilket förändrades under Kalmarunionen till "Sverige" under dansk påverkan.

Namnet har förändrats under tidens gång, liksom begreppet.

Tänk på att svea i svearike är en gammal kasusform. Kasusformen kallas "genitiv pluralis" och motsvarar svearnas i dagens svenska.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 20 februari 2005, 17:12

Stefan Lundgren skrev:
Jag tror att den problemställningen är missriktad. Kungen hade knappast problem med att ena svear och götar, eftersom det inte fanns ngn påtaglig motsättning mellan dessa grupper. Hans stora utmaning var väl snarare att inordna sina undersåtar i det nya, kristna kungariket - svear som götar
Det står nog lite olika i olika böcker, tyvärr. Men i min under grundskolan stod det att det stod ungefär 100 år innan kungadömet fick kontroll över hela Sverige.

Stefan
Självklart krigade svear och götar mot varandra, och självklart var det götarna som förlorade någon gång under forntiden.

Under Medeltiden verkar inte idén om kalla landet för Götarike ha varit attraktivt för de götiska stormännen. Det var kungar av Svearike som de ville vara för det var i titeln kung av Svearike som statusen och makten låg.

Jag skulle vilja se Djinghis belägga sina teorier om ett forntida fredligt och utopiskt Sverige på ett bättre sätt än vi sett hittills.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 februari 2005, 19:08

Conrad skrev:
8O

Ingen aning om hur de skiljde sig från varandra eller hur de identifierade sig, men jag talar om huruvida det existerade sveoniska resp. götiska riken, inte stammar

En av mina lärare i arkeologi sade en gång: fanns det två hövdingar som kunde kriga mot varandra så gjorde de det.

Men som Weibullian antar jag att du har mkt goda och källkritiskt godkända källor för att ifrågasätta detta.
Jag har inte gjort några egna studier i ämnet, så jag kan bara förlita mig på vad som står i mina böcker, min litteratur, där det framgår att det finns för lite material att tillgå för att man säkert ska kunna måla upp några trovärdiga bilder av hur det politiska landskapet i vendeltidens Sverige såg ut. De som utifrån det magra källmaterialet vill hävda att det pågick episka erövringskrig mellan Götarnas och Svearnas folk/eventuella riken under 500-talet (som svearna vann) är "våghalsar" för att citera professor Dick Harrison
Nej men det har alltid funnits något som kallas etnicitet och det har troligen alltid funnits etnisk chauvinism.
Troligen är inte samma sak som att det säkert har funnits, eller hur? :wink:
Jag skulle vilja se Djinghis belägga sina teorier om ett forntida fredligt och utopiskt Sverige på ett bättre sätt än vi sett hittills.
Vart har jag talat om ett fredligt Utopia? Vad menar du med "sina teorier"?

/Mikael

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 20 februari 2005, 20:30

Djinghis Khan skrev:
Conrad skrev:
8O

Ingen aning om hur de skiljde sig från varandra eller hur de identifierade sig, men jag talar om huruvida det existerade sveoniska resp. götiska riken, inte stammar.
Jag definierar "rike" som ett område formellt underställt en kung. Vad är din definition?
Djinghis Khan skrev:

Jag har inte gjort några egna studier i ämnet, så jag kan bara förlita mig på vad som står i mina böcker, min litteratur, där det framgår att det finns för lite material att tillgå för att man säkert ska kunna måla upp några trovärdiga bilder av hur det politiska landskapet i vendeltidens Sverige såg ut. De som utifrån det magra källmaterialet vill hävda att det pågick episka erövringskrig mellan Götarnas och Svearnas folk/eventuella riken under 500-talet (som svearna vann) är "våghalsar" för att citera professor Dick Harrison .
Det är väl snarare så att Dick Harrison är motsatsen till en våghals i så fall.

Vi kan nog vara säkra på att relationerna mellan svear och götar inte alltid var fredliga. För varför skulle svear och götar skilja sig från andra folkgrupper?
Djinghis Khan skrev:
Troligen är inte samma sak som att det säkert har funnits, eller hur? :wink: .
Jo, det kan vi vara ganska säkra på och det har att göra med hur människor skapar sig identitet och profilerar sig mot andra grupper.

Dessutom är det historiskt belagt hur germanska stammar diskriminerade dem som kom från andra stammar.
Djinghis Khan skrev:
Vart har jag talat om ett fredligt Utopia? Vad menar du med "sina teorier"?

/Mikael
Du skrev
Djinghis Khan skrev:I den nationalistiska historieskolan såg man det som självklart att varje folk håller ihop och utgör en nation, ett rike.Således "måste" Götarna och Svearna haft sina respektive riken, som bekämpade varandra.
Det handlar knappast om en nationalistisk skola utan om det man vet om det germanska stamsamhället. Det germanska stam och klansamhället var utformat så att prestige och status lättast vanns i strid och varje man var krigare "by default".

Jag anser inte det vara "nationalistiskt" att anta att relationerna mellan hövdingar och småkungar under järnålder var krigiskt. Det stämmer däremot väl med vad vi vet om samhällen före modern tid.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 februari 2005, 21:01

Conrad skrev:
Jag definierar "rike" som ett område formellt understyrt en kung. Vad är din definition?
Ett rike är en politisk enhet, men det är ju skillnad på kungarike och kungarike. Kolla på de iriska småkungadömena, knappast vad man skulle kalla veritabla riken. Fanns det ett götarike? Kanske. Fanns det flera götariken? Kanske. Fanns det ett svearike? Ja, Svithiod. Inbegrep detta rike alla svear? Vi vet inte. Fanns det fler sveariken? Kanske. Fanns det hövningadömen där både götar och svear ingick? Kanske

Vi kan nog vara säkra på att relationerna mellan svear och götar inte alltid var fredliga. För varför skulle svear och götar skilja sig från andra folkgrupper?
Jepp, det är han. Vilket gör honom till en trovärdig forskare, jämte de flesta andra moderna svenska historiker. Vidare - jag har aldrig påstått att svear och götar aldrig stred mot varandra - det gjorde de beviserligen. Men på vilket sätt? Stred svear och götar mot varandra bara för att de tillhörde sina respektive ethnier?
Jo, det kan vi vara ganska säkra på och det har att göra med hur människor skapar sig identitet och profilerar sig mot andra grupper.

Dessutom är det historiskt belagt hur germanska stammar diskriminerade dem som kom från andra stammar.
Då är det en hypotes, men den är långt ifrån klarlagd. Man kan inte bara utan vidare tolka en företéelse hos A och sen stoppa in den tolkningen hos B. Att dra slutsatsen att just götar och svear avskydde varandra utifrån deras etniska tillhörighet bara för att andra exempel visar på det mönstret håller inte som argument inom historieforskningen. Det kan ligga som grund till en hypotes, men det är inget bevis.

Appropå germansk diskriminering så kan jag i brist på kunskap inte uttala mig så mycket, men jag vet att folkvandringstidens härskaror i regel var uppbyggda kring flera klaner och stammar
Du skrev
Djinghis Khan skrev:I den nationalistiska historieskolan såg man det som självklart att varje folk håller ihop och utgör en nation, ett rike.Således "måste" Götarna och Svearna haft sina respektive riken, som bekämpade varandra.
Det handlar knappast om en nationalistisk skola utan om det man vet om det germanska stamsamhället. Det germanska stam och klansamhället var utformat så att prestige och status lättast vanns i strid och varje man var krigare "by default".

Jag anser inte det vara "nationalistiskt" att anta att relationerna mellan hövdingar och småkungar under järnålder var krigiskt. Det stämmer däremot väl med vad vi vet om samhällen före modern tid.
Var götarna och svearna krigiska? Ja uppenbarligen, det förnekar jag inte. Varför stred de mot varandra, när de nu gjorde det? Vi vet inte. 1800-talstolkningen att de stred mot varandra pga att de tillhörda olika etniciteter verkar dock vara ett typiskt exempel på hur samtidens rörelser påverkar historieskrivningen

/Mikael

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 21 februari 2005, 11:21

Örjan skrev:Vi vet inte när begreppet Sverige kom till eftersom våra äldsta källor är på latin och isländska. Ordet Svitiod som brukar nämnas som namnet på Sverige under vikingatiden är inget annat än en försvenskning av det isländska ordet Svíþjóð som används även för dagens Sverige. Jag känner inte till något belägg för att Svitiod skulle ha använts som benämning på Sverige av dåtidens svenskar.
Uttrycket "raskaste (xxx) i Svíþjóð" förekommer i runinskrifter från 1000-talet - jag vet inte om det räknas? Det verkar i mina öron lite fel att anta att ett ord på 1000-talet skulle vara en försvenskning av ett isländskt ord.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 21 februari 2005, 12:36

Djinghis Khan skrev:
Conrad skrev:
Jag definierar "rike" som ett område formellt understyrt en kung. Vad är din definition?
Ett rike är en politisk enhet, men det är ju skillnad på kungarike och kungarike. Kolla på de iriska småkungadömena, knappast vad man skulle kalla veritabla riken. Fanns det ett götarike? Kanske. Fanns det flera götariken? Kanske. Fanns det ett svearike? Ja, Svithiod. Inbegrep detta rike alla svear? Vi vet inte. Fanns det fler sveariken? Kanske. Fanns det hövningadömen där både götar och svear ingick? Kanske
Då kanske götarna och svearna kan antas ha haft "riken", utan att man placeras i en "nationalistisk skola", eller hur?
Djinghis Khan skrev:

Jepp, det är han. Vilket gör honom till en trovärdig forskare, jämte de flesta andra moderna svenska historiker. Vidare - jag har aldrig påstått att svear och götar aldrig stred mot varandra - det gjorde de beviserligen. Men på vilket sätt? Stred svear och götar mot varandra bara för att de tillhörde sina respektive ethnier?
Nej då! De stred nog inte mot varandra, pga att de var olika folk. De stred nog mot varandra av samma anledningar som folk brukade strida under forntiden: för att plundra och vinna så kallad "ära".
Djinghis Khan skrev:

Då är det en hypotes, men den är långt ifrån klarlagd. Man kan inte bara utan vidare tolka en företéelse hos A och sen stoppa in den tolkningen hos B. Att dra slutsatsen att just götar och svear avskydde varandra utifrån deras etniska tillhörighet bara för att andra exempel visar på det mönstret håller inte som argument inom historieforskningen. Det kan ligga som grund till en hypotes, men det är inget bevis.

Appropå germansk diskriminering så kan jag i brist på kunskap inte uttala mig så mycket, men jag vet att folkvandringstidens härskaror i regel var uppbyggda kring flera klaner och stammar.
Det är intressant att du kallar det en "hypotes" att folk hade en uppfattning om grupptillhörighet redan då.

Jag hoppas att det inte betyder att den källkritiska skolan har egna psykologiska och antropologiska teorier, som strider mot dem som finns inom t.ex. psykologin och kognitionsforskningen.

Om diskriminering finns det flera källor som visar att folk som inte tillhörde den egna gruppen saknade samma juridiska rättigheter på tinget.
Djinghis Khan skrev:
Du skrev

Var götarna och svearna krigiska? Ja uppenbarligen, det förnekar jag inte. Varför stred de mot varandra, när de nu gjorde det? Vi vet inte. 1800-talstolkningen att de stred mot varandra pga att de tillhörda olika etniciteter verkar dock vara ett typiskt exempel på hur samtidens rörelser påverkar historieskrivningen

/Mikael
Något annat som visar hur samtidens rörelser påverkar historieskrivningen är väl att Sverige av vissa definieras som "Svealand + Götaland". Jag undrar på vilket sätt den källkritiska forskningen har kunnat fastställa att Götaland uppfattades som ett nödvändigt element för begreppet Sverige under tidig Medeltid.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 februari 2005, 18:30

Conrad skrev:
Djinghis Khan skrev:

Appropå germansk diskriminering så kan jag i brist på kunskap inte uttala mig så mycket, men jag vet att folkvandringstidens härskaror i regel var uppbyggda kring flera klaner och stammar.
Det är intressant att du kallar det en "hypotes" att folk hade en uppfattning om grupptillhörighet redan då.

Jag hoppas att det inte betyder att den källkritiska skolan har egna psykologiska och antropologiska teorier, som strider mot dem som finns inom t.ex. psykologin och kognitionsforskningen.

Om diskriminering finns det flera källor som visar att folk som inte tillhörde den egna gruppen saknade samma juridiska rättigheter på tinget.
Vad jag tror att Djingis menar, är att det inte nödvändigtvis går att fastställa något om svear och götars beteende nödvändigtvis utifrån seder och bruk bland germanska stammar på kontinenten. Man kan komma med hypoteser och teorier, och konstatera att det kan vara på liknande sätt. Men inte fastställa något definitivt.

Angående diskriminerande lagar, så var lagarna diskriminerande mot dem som inte kom från trakten. Och då gällde det även folk med samma etnicitet. Vi kan jämföra med landskapslagarna i Sverige: Är du inte från landskapet så har du betydligt sämre skydd från lagen. På liknande vis var lagarna i städer och andra mindre domsvärjor diskriminerande mot "utbölingar" i Europa under medeltiden. Det var även skillnad i rättigheter grundat på social status. Man kan ju spekulera i hur rättigheterna var lika inskränkta även bland exempelvis svear under tidig medeltid. :) Etnicitet verkar alltså inte ha mycket med saken att göra.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 21 februari 2005, 19:41

Dûrion Annûndil skrev:
Conrad skrev:
Djinghis Khan skrev:

Vad jag tror att Djingis menar, är att det inte nödvändigtvis går att fastställa något om svear och götars beteende nödvändigtvis utifrån seder och bruk bland germanska stammar på kontinenten. Man kan komma med hypoteser och teorier, och konstatera att det kan vara på liknande sätt. Men inte fastställa något definitivt.

Angående diskriminerande lagar, så var lagarna diskriminerande mot dem som inte kom från trakten. Och då gällde det även folk med samma etnicitet. Vi kan jämföra med landskapslagarna i Sverige: Är du inte från landskapet så har du betydligt sämre skydd från lagen. På liknande vis var lagarna i städer och andra mindre domsvärjor diskriminerande mot "utbölingar" i Europa under medeltiden. Det var även skillnad i rättigheter grundat på social status. Man kan ju spekulera i hur rättigheterna var lika inskränkta även bland exempelvis svear under tidig medeltid. :) Etnicitet verkar alltså inte ha mycket med saken att göra.

Mvh -Dan
Jag tänker nog mest på de danska lagar som Saxo skrev om och som diskriminerade icke-daner, samt på de lagar som anglo-saxarna hade och som gav kelterna hälften rätt gentemot anglo-saxare.

Saxo Grammaticus' Gesta Danorum är förresten ett praktexempel på medeltida nationalism.

Nu menar jag dock inte att det fanns etniskt ovilja mellan svear och götar. Det maktspel som ledde till att götarna kuvades hade nog mest att göra med sveakungars äregirighet och makthunger.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 februari 2005, 20:04

Conrad skrev:
Då kanske götarna och svearna kan antas ha haft "riken", utan att man placeras i en "nationalistisk skola", eller hur?
Antas? Javisst. Bevisat? Nej
Nej då! De stred nog inte mot varandra, pga att de var olika folk. De stred nog mot varandra av samma anledningar som folk brukade strida under forntiden: för att plundra och vinna så kallad "ära".
Djinghis Khan skrev:
Ja då vet jag inte vad vi diskuterar...
Nej, det är inte vad jag åsyftade med hypotesen - utan huruvida de germanska stammarna hade en enda gemensam syn på etnicitet
Källkritik är grundläggande i all historieforskning och historievetenskapliga inriktningar, oavsett skola. Vad som skiljer är ju tillämpningsgraden
Nu kör du ju själv källkritik... Mig veterligen finns det inga källor om greutungiska ting, teutoniska ting, skiriska ting, gepidiska ting, cheruskiska ting - alltså det går inte att skapa en helhetsbild av hur det germanska samhället pga det magra materialet
Något annat som visar hur samtidens rörelser påverkar historieskrivningen är väl att Sverige av vissa definieras som "Svealand + Götaland". Jag undrar på vilket sätt den källkritiska forskningen har kunnat fastställa att Götaland uppfattades som ett nödvändigt element för begreppet Sverige under tidig Medeltid.
Svårt att säga eftersom jag är dåligt insatt i forskningsläget, men själva grejen med Sverige som rike är väl att kungen gjorde anspråk på att härska över Svear och götar?

/Mikael

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem

Inlägg av Conrad » 21 februari 2005, 22:10

Djinghis Khan skrev:Svårt att säga eftersom jag är dåligt insatt i forskningsläget, men själva grejen med Sverige som rike är väl att kungen gjorde anspråk på att härska över Svear och götar?

/Mikael
Jag är inte heller någon expert på forskningsläget inom historieområdet. Vad jag däremot kan anses ha någon sorts specialkompetens i så är det området "begrepp" och den här diskussionen handlar om hur gammalt begreppet Sverige är.

Begrepp förändras hela tiden speciellt när de appliceras på något så konkret och föränderligt som institutioner, landområden och folkgrupper. Du kan ju t.ex. jämföra med begreppet "Amerikas förenta stater" och hur det begreppet förändrats sedan 1776. Uppstod USA när Kalifornien lades till landet? Knappast.

Att hävda att begreppet Sverige uppstod när Sveakungen började kalla sig "kung av svear OCH götar" är ganska godtyckligt. I så fall skulle man lika gärna kunna hävda att det uppstod när kungen lade till "och Venders".

Att det nuvarande namnet kommer av en uttalsvariant av namnet Svearike visar att man bör söka begreppets ursprung i just när svearna kan anses ha haft ett rike, och inte götarna.

Det andra mest logiska alternativet är att spika Sveriges tillblivelse till det datum då formen "Sverige" först använts i skrift.

Skriv svar