Ättestupan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 22 mars 2006, 10:51

Artikeln "Ättestupan - en myt" av Christer Westerdahl:
http://web.telia.com/~u51202919/Vb_0405/attestupan.htm

Artikeln "Valhall - en ättestupa" av Gunnar Ahlberger:
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=1530

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 mars 2006, 12:21

Stefan skrev:Nu är berättelsen helt säkert tänkt inte som kvädet om den fege farsan och den kallhamrade pojken, utan det är en moralitet. "Vill du inte bli kastad iväg så kasta inte iväg själv".
Ja - naturligtvis. Den är väl ungefär lika mycket eller lika lite på allvar som Hans och Greta när de luras ut i skogen för att svälta ihjäl. Ett tecken på forntida sedvänjor? Kanske - men mycket mer än gissningar blir det inte.

Widsith tipsar om två länkar, hade sett den ena men inte den andra - tackar. Omsider blir det ännu en, till faktoid-sidan. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2006, 11:39

Sverre skrev:Prokopios (östromerska historieskrivare född ca 500 död ca 560) nämner ättstupa i samband med herulerna (germanska stam), på 500-talet.
Hittar denna uppgiften även på Wikipedia. Exakt vad skriver Prokopios om ättestupan? (Bortsett från att han inte använder själva ordet eftersom det tydligen kommit till oss från isländskan.)

Ett namn som nämns av bl.a. professorn i nordiska språk Williams är hans uppsaliensiske företrädare Adolf Noreen, denne skulle alltså vart den förste att ifrågasätta stupan. Var kan jag hitta mer om detta?

Vad ätteklubban beträffar så har jag ännu ingen närbild på en faktisk klubba, men det går ju att ordna - däremot har jag hittat något mycket bättre, nämligen bildbelägg för klubbans nyttjande då det begav sig:
BildBild
Ur Carl Larssons Spadarvet från 1906. Jordbearbetningen kan ge upphov till rejäla jordkokor som kan torka ihop till en slags fältkeramik, för vilkas krossande krävs rejäla doningar. Se så tanten svingar klubban!

Beowulf!!
Ny medlem

Inlägg av Beowulf!! » 14 juli 2006, 21:16

Ja, nu när Hexmaster lett i bevis att ätteklubban användes i forntiden (typ för 100 år sen eller mer), återstår bara att foga ihop den i rätt sammanhang. Dristar mig att omtolka bilden från gammal gumma till Erik Segersäll, förmodligen på fälten utanför Gamla Uppsala, utan tvivel efter slaget vid Fyrisvallarna - någon som hittat några motbevis i källorna?

Skriv svar