Fornborgar i Östergötland

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 oktober 2003, 12:38

Arrest my case...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 oktober 2003, 14:30

Det är mycket möjligt att du övertalat mig FoxTox!

Förresten är det någon av Östgötarna som vet fall det fins någon fornborg i Motala stad och dess omedelbara omnejd?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 oktober 2003, 14:51

Ingen aning. Jag skulle kolla norr om stan, längs med Vättern, uppåt Medevi till. Branten mot sjön borde vara ganska väl lämpad för att lägga en borg på. Annars som sagt söderut, på Omberg. Inåt (österut) vet jag mindre om terrängen (fast det är Linköping jag bott i, aldrig Motala), jag föreställer mig att längs med strömmen borde det finnas spår.

Jag skulle dessutom livligt rekommendera att se om det går att besöka utgrävningarna i centrala Motala. De har visst hittat massvis med ganska fina saker där. Kolla nyhetsarkiven på svenskhistoria.nu, kolla correns arkiv (och kanske Motala tidning?). De har säkert visningar, och kanske någon slags utställningar.
Utgrävningarna är (åtminstone delvis) precis vid strömmen, inne i Motala. Boplatsen går ända tillbaks till stenålder med massor av fynd.

Ta med en kamera och visa bilder för oss som inte kan ta oss dit :-)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 oktober 2003, 15:33

Instämmer, längs Motala ström vore vara ett bra ställe att titta närmare, just med tanke på fynden som gjordes för nått år sedan när de skulle bygga om banvallen till järnvägen.

Tyvärr är min digitalkamera så skruttig så bilderna blir dåliga, men vad kan man vänta sig av en kamera för 99 kronor !! från Rusta.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 oktober 2003, 17:31

Kontakta Riksantikvarieämbetet UV Öst, dvs deras avdelning i Linköping, om du vill ha utdrag ur fornminnesregistret för Östergötland. Där finns uppgifter om alla kända fornlämningar.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 17:34

Sarvi, är ditt namn finskt eller samiskt?

/DK M

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 7 oktober 2003, 18:00

Robert_Kropotkin skrev:Det är mycket möjligt att du övertalat mig FoxTox!

Förresten är det någon av Östgötarna som vet fall det fins någon fornborg i Motala stad och dess omedelbara omnejd?

/Robert Sköld
Jag är inte östgöte, trots denna skavank hittade jag ändå följande karta över Motala med omnejd.
http://www.tema.liu.se/eu-gotakanal/bil ... nshult.jpg
Direkt till höger om sista a i Motala, finns ett kartecken som jag tror betyder äldre byggnadsminnesmärke, vad det är vet jag inte. Sedan finns mitt i kartan ungefär, en plats som heter Norrsten och det är ett riktigt fornborgsnamn det. Det finns även en plats vid namn Sten och ävenså ett Västra Stenby. vad som finns där vet jag inte, men det kan mycket väl ha med fornborgar att göra. Om det funnits en farledsborg torde den legat mitt i bebyggelsen och förr i värden gullade man inte särskilt mycket med gamla stensättningar - tyvärr.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 oktober 2003, 18:26

Leonidas skrev:Så det är bara den som kallas det? Har för mig att fler än den brukar kallas för röksten...
Du blandar kanske ihop med att det finns en runtyp som kallas rökrunor (eller kortkvistrunor), som är uppkallade just efter Rökstenen, där de således är representerade. En något förenklad variant av den 16-radiga futharken.

Både rökrunor och normalrunor är vanligt förekommande, och det finns vissa vaga teorier om att de har delvis olika användningsområden, t ex att normalrunorna användes i något högtidligare sammanhang (minnesinskrifter o d) medan rökrunorna var mer vardagsartade (enklare som de var), och exempelvis användes för meddelanden ristade i trä.

Rökstenen i sig verkar ju dock knappast vara ett exempel på dessa vardagligare inskrifter ...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 oktober 2003, 18:36

...och i bildens överkant, mitt favoritortsnamn, alla kategorier: Offerby...

"B"-märket utanför Varamobaden är mycket riktigt ett byggnadsminnesmärke, men mitt minne vägrar innehålla något på den platsen... det borde vara något mycket nyare men jag kan inte minnas vad. Nån som varit mer bofast i Motala? (Min enda länk är egentligen att mina föräldrar är därifrån, med otaliga besök hos mor- och farföräldrar som följd - länge sedan nu, de gick bort under 80-talet)

Utgrävningarna äger f.ö. rum vid sista bron över strömmen, där strömmen meandrar lite.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 oktober 2003, 14:58

Svårt att säga vad B märket utanför Varamobaden kan tänkas syfta på. Folkets Park ligger ju iofs därute, det är ingen vacker byggnad (1960-70tal), men det ligger lite gamla paviljonger och sån där med. Byggnadsminnen kan väl de flesta kategorier av hus få?

/Robert

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Biologi!

Inlägg av Sarvi » 15 oktober 2003, 16:11

Hur är det med orienteringskunskapen? B:et syftar på biologiskt minnesmärke. Oftast brukar det röra sig om stora träd, eller annat särpräglat naturföremål, som är naturminnesmärkta av länstyrelsen eller kommunen.

Gå in på http://www.lantmateriet.se och välj "min karta", så kan man zooma rätt ordentligt på små utsnitt. Samma på "sverigebilden". Tyvärr måste man vara kund innan man kan gå in på "historiska kartor".

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 16:34

Se där, det hade man fullkomligt glömt bort! Ber om ursäkt :-)

Vet fortfarande inte vad B-et utanför Varamon kan vara...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 oktober 2003, 17:20

Biologisk minnesmärke låtetr ju logisk faktiskt. Det står förmodligen för att Varamon är Nordens störta insjöbad. Eller så syftar de på bäcken som strax efter Electroluxbaden går mot Djurkälla. Tror faktiskt den heter Djurkällabäcken. Den är lekplats för vätterröding och många andra sällsynta fiskar och insekter, tillexempel finns en ålfisk (?) vid namn Neonöga. :)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 17:41

Robert_Kropotkin skrev:Neonöga
Nejonöga. Är iofs ål-liknande men jag tror det är en rundmun.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 15 oktober 2003, 18:07

Teodric skrev:
Robert_Kropotkin skrev:Neonöga
Nejonöga. Är iofs ål-liknande men jag tror det är en rundmun.
Yes box. Käklös.

Lampetra fluviatilis, systematik

Skriv svar