Vikingar besökte Nordamerika under 500 år
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Vikingar besökte Nordamerika under 500 år
Ja, om man utgår ifrån själva artikeln måste då omfatta tiden utanför själva vikingatiden eftersom den varade mellan ca 800-omkring 1050. De som bodde på Grönland seglade säkert ett flertal gånger över till Nordamerika för att hämta virke innan dessa grönländska ”försvann” under 1400-talet (har för mig att det åtminstone finns en tråd om det på Skalman).
Stefan
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
I samband skall vi komma ihåg att "Vikingar" är ett ord som säljer tidningar. Skall en tidskrift välja mellan en säljande och korrekt titel - väljer de såklart de förra.
Jag hoppas de är tydligare i själva artikeln.
Jag hoppas de är tydligare i själva artikeln.
Det är ett etablerat uttryck också, och kommer inte att försvinna, bara för att betydelsen av ordet har gjorts tydlig.
I mycket var det väl skandinaviska romantiker som skapade den moderna vikingen genom att lyfta fram skandinavisk historia. Tämligen säkert fick UK och Tyskland också ordet från Skandinavien i början av 1800-talet, även om jag har för mig att man kunde läsa det i en engelsk skrift under 1700-talet också.
I mycket var det väl skandinaviska romantiker som skapade den moderna vikingen genom att lyfta fram skandinavisk historia. Tämligen säkert fick UK och Tyskland också ordet från Skandinavien i början av 1800-talet, även om jag har för mig att man kunde läsa det i en engelsk skrift under 1700-talet också.
Riktigt, sista dokumentationen tror jag är ett bröllopp på 1400-talet. Det blev för kallt och möjligen i kombination, multipla orsaker, om kolinin inte var så stor kan den ha haft problem att hävda sig mot eventualla eskimoer, vem vet? Men att kallt klimat inte är en höjdare kan man ju gissa. 200 år senare frös sísen mellan Norge och Island halva isländska befolkningen lär ha svultit ihjäl när fartyg inte kunde leverara proviant.Stefan Lundgren skrev: ↑7 juli 2026, 16:23Ja, om man utgår ifrån själva artikeln måste då omfatta tiden utanför själva vikingatiden eftersom den varade mellan ca 800-omkring 1050. De som bodde på Grönland seglade säkert ett flertal gånger över till Nordamerika för att hämta virke innan dessa grönländska ”försvann” under 1400-talet (har för mig att det åtminstone finns en tråd om det på Skalman).
Stefan
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Den grönländska kolonin var helt klart pressad - venetianarna bröt mot påvens förbud mot handel med muslimer, och kunde därmed ta in elfenben i Europa. Därmed blev en av grönländarnas bästa handelsvaror - valrossbetar - mycket mindre värd. Klimatförändringar gjorde den nordiska livsstilen mycket svårare på Grönland. Konflikter kring jakt- och fiskemarker med inuiterna som kom söderut hjälpte säkert inte heller. Jag har också läst att kyrkan efter generationer av donationer av mark för förböner för den döde som donerade i sitt testamente ägde så gott som all mark på Grönland och krävde orsesonabla tionden och landräntor som marken på Grönland helt enkelt inte kunde leverera.Dan Koehl skrev: ↑7 juli 2026, 22:05Riktigt, sista dokumentationen tror jag är ett bröllopp på 1400-talet. Det blev för kallt och möjligen i kombination, multipla orsaker, om kolinin inte var så stor kan den ha haft problem att hävda sig mot eventualla eskimoer, vem vet? Men att kallt klimat inte är en höjdare kan man ju gissa. 200 år senare frös sísen mellan Norge och Island halva isländska befolkningen lär ha svultit ihjäl när fartyg inte kunde leverara proviant.Stefan Lundgren skrev: ↑7 juli 2026, 16:23Ja, om man utgår ifrån själva artikeln måste då omfatta tiden utanför själva vikingatiden eftersom den varade mellan ca 800-omkring 1050. De som bodde på Grönland seglade säkert ett flertal gånger över till Nordamerika för att hämta virke innan dessa grönländska ”försvann” under 1400-talet (har för mig att det åtminstone finns en tråd om det på Skalman).
Stefan
I och med att man inte hittat några spår av strid, några döda som inte bgravts i lugn och ro, några undangömda värdesaker och heller inga verktyg, vapen eller annat liknande tror jag man gav sig av.
Den mest sannolika teorin jag läst är att pesten gjorde så mycket land tillgänligt både på Island och i Norge att det hårda livet på Grönland inte var värt det längre. Man packade sina saker, verktyg, vapen och annat och seglade till Island eller Norge och slog sig ner på mark som blivit övergivet på grund av pesten.
Nya tankar för mig, men så logiska. För de som överlevde pesten, som drabbade så många såg framtiden kanske inte så mörk ut... gårdar och kanske byar låg öde, klara för inflyttning för den vars immunitet eller annat lindrat pestens verkningar.von Adler skrev: ↑7 juli 2026, 22:58Den mest sannolika teorin jag läst är att pesten gjorde så mycket land tillgänligt både på Island och i Norge att det hårda livet på Grönland inte var värt det längre. Man packade sina saker, verktyg, vapen och annat och seglade till Island eller Norge och slog sig ner på mark som blivit övergivet på grund av pesten.Dan Koehl skrev: ↑7 juli 2026, 22:05Riktigt, sista dokumentationen tror jag är ett bröllopp på 1400-talet. Det blev för kallt och möjligen i kombination, multipla orsaker, om kolinin inte var så stor kan den ha haft problem att hävda sig mot eventualla eskimoer, vem vet? Men att kallt klimat inte är en höjdare kan man ju gissa. 200 år senare frös sísen mellan Norge och Island halva isländska befolkningen lär ha svultit ihjäl när fartyg inte kunde leverara proviant.Stefan Lundgren skrev: ↑7 juli 2026, 16:23Ja, om man utgår ifrån själva artikeln måste då omfatta tiden utanför själva vikingatiden eftersom den varade mellan ca 800-omkring 1050. De som bodde på Grönland seglade säkert ett flertal gånger över till Nordamerika för att hämta virke innan dessa grönländska ”försvann” under 1400-talet (har för mig att det åtminstone finns en tråd om det på Skalman).
Stefan
Och visst, varför inte återflytta från en koloni tillbaka till hemlandet och ta mark i besittning?
-Detta låter mycket troligt, om kolonins fördelar krympt och kampen för överlevnad är daglig.
Som möjligt dysters scenario kan ju också vara att pesten tog sig till Grönland, och att alla dog.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Om alla dog borde vi hitta obegravda rester.
Arkeologer hade tyckt bättre om det. Jämför med Vasa. Om skeppet inte hade sjunkit och folk inte hade dött, så hade det varit totalt okänt. Så gärna en katastrof eller olycka för att man ska få veta mer.
Man får lite ledsna känslor över det där, för ingen önskar en snabb död över andra, samtidigt är det bra med info. Arkeologerna kan trösta sig med att det ändå är för sent för att rädda folk.
Man får lite ledsna känslor över det där, för ingen önskar en snabb död över andra, samtidigt är det bra med info. Arkeologerna kan trösta sig med att det ändå är för sent för att rädda folk.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Eller för att vara enkel, de stack bara iväg.
Som sagt vad, det finns denna tråd också!
viewtopic.php?f=24&t=7297&p=883101#p883101
Samt en till snarlika!
Stefan
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Ja. Och det borde funnits verktyg, vapen och värdesaker kvar i ruinerna av gårdarna. Men allt sådant är borta, vilket gör teorin att man helt enkelt flyttade till Island eller Norge trolig i min tanke.
Sen ska man inte glömma att Norge hade allodement-lagen, vilket innebar att om man slog sig ner på oanvänd mark och ingen hävdade den som sin på 60 år så blev den din (eller dina arvingars).
Detta gjorde att pesten i princip utraderade adeln (eller stormän, Norge fick aldrig formellt en egen adel) då deras arrendatorer helt enkelt flyttade till fritt land när detta blev tomt efter pesten.
Norge hade snabba och täta kommunikationer över havet. Pesten drabbade därför landet extra hårt, man tror upp till 80% kan ha dött. Stormännen fick helt enkelt börja odla sin egen jord och blev storbönder istället. Det bör ha funnits mycket land ledigt i Norge att flytta till.