Plundringen av Anundshög

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: Plundringen av Anundshög

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 maj 2025 16:15

Jag har sökt lite grann hur det är, det verkar som undersökningen pågår fortfarande.

https://www.vasteras.se/nyheter/nyheter ... dshog.html

Den ovannämnda länken publicerades den 9 maj!!!

Nätverk ska/skall öka bevakningen av högen samt de kända fornlämningarna i länet (lås artikel), kanske en skalmanit med VLT-abonnemang kan skriva om det.

https://www.vlt.se/artikel/efter-plundr ... r-bevakas/

————————————————

Även Uppsala högar finns en viss oro att dessa skall plundras, denna artikel publicerades cirka en vecka efter det som hände i Anundssjö.

https://www.unt.se/kultur/artikel/uppsa ... t/jn1no1ml

Inte en låst artikel ännu!!!

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 sep 2025 17:13

Plundringen har gett arkeologerna möjlighet att undersöka marken och nu har en ny, tidigare datering gjorts.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... -betydelse
Senast redigerad av 1 Patrik Öbrink, redigerad totalt 8 gånger.

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 07 okt 2025 10:37

Var det denna hög som man inte ville undersöka för att inte ge nationalister vatten på sin kvarn om forntida storhet? Eller är det någon annan hög?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 jan 2026 08:58

Nu har Statens Fastighetsverk satt upp Anundshögsområdet på sin försäljningslista.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 20 jan 2026 16:39

Västerås stad vill väl köpa?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 jan 2026 17:00

Anundshögen kan bli privatägd också med utan tillträde för allmänheten.

OT: Ornäsgården gick att besöka tidigare och när den blev privatägd så stängdes den, nu vet jag inte. Detta öde kan också drabba Anundshögen.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 jan 2026 17:30

Ornässtugan ägs och förvaltas fortfarande av SFV och jag tror att det är Borlänge Kommun som ansvarar för verksamheten. Förutom själva huset finns en butik och ett café.

Västerås Stad är säkert intresserad av att köpa, men frågan är om de har råd.

Att SFV skulle sälja utan ett villkor om allmän tillgänglighet tror jag inte. Kanske slott som Mälsåker och Salsta men inte ett så betydelsefullt och känt fornlämningsområde. Förutom att det lockar många turister har de ett populärt Valborgsfirande där.

Om kommunen inte köper det så förblir det nog osålt. Det mesta som SFV sätter upp på försäljningslistan blir inte sålt.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 mar 2026 18:29

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 mar 2026 15:51

Man undrar över vad de kan tänkas hitta - Kanske har folk vördat området i efterhand, och offrat saker efter att huvudmonumentet skapades, och kanske är det bara sådant som har tappats... för jag förmodar att allt är hittat med hjälp av metalldetektorer.

Jag tycker att de svenska lagarna för att få tillstånd att söka är för dåliga, och att man får för lite om man hittar något.

I UK brukar man inte sällan få vad en institution är villig att betala, och ofta då delat mellan markägare och upphittare.

Fast de har förstås regler också där, och du hade inte fått tillstånd att söka på en plats som Anundshög. Skillnaden blir väl att det är lättare att få tillstånd, och att det lönar sig mer att redovisa för något man har hittat.

Eftersom jag tittade på snutten känner jag att det är uppenbart att det här inte är gropar skapade av några newageare eller asatroende, vilket jag funderade över förut.

Med tanke på den långa tidsrymden kan jag tänka mig att skattletarna ibland/ofta hittar senare metall. Det här området har väl brukats och varit öppet under lång tid, och då kan det vara så att de kanske gräver upp ett gammalt mynt, en rostig spik och en metallkapsyl, men jag vet inte.