Plundring av Uppsala högar

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: Plundring av Uppsala högar

Inlägg av Stefan Lundgren » 04 jan 2026 17:20

sveahk skrev:
02 jan 2026 10:31
a81 skrev:
02 jan 2026 01:57

Skulle kanske vara bra i Gamla Uppsala också, men frågan är hur bra högarna tål att trampas av klövar?
Utmärkt för tjyvgrävare, marken bra uppmjukad efter regn, lätt att gräva! Bra för polisen, tjyvarnas fotavtryck perfekt synliga!

Hans K
Mycket möjligt att det går!!!

Men Riksantikvarieämbetet gick nyligen ut med en varning till alla som köper in för kommersiell syfte.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 04 jan 2026 17:51

a81 skrev:
02 jan 2026 01:48
Stefan Lundgren skrev:
13 dec 2025 16:14
Det har varit för lätt för folk att ta sig in trots staketet.

Disagården flyttade man när museet om Gamla Uppsala byggdes. Det gjordes en liten utrensning då, byggnader som ansåg undermåliga revs medan just Disagården flyttades (vi åt på julbord där en gång innan flytten minns jag, var väl slutet på 70-talet eller början på 80-talet).

Utifrån bilden från 1946…..Jag tror det röda huset är kvar, om byggnaden är kraftigt ombyggt, men är samtidigt inte säker.

Stefan
Disagården (väster om Gamla Uppsala kyrka) består av äldre hus från landsbygden runtom Uppsala. Mattsgården flyttades inte dit.

När muséet byggdes i slutet av 1990-talet det om att montera ner och flytta Mattsgården (från sent 1700-tal men senare ombygd). Jag tror dock inte att det blev av utan att den revs. Kanske, kanske (troligen inte) flyttades stommen och återuppbyggdes någonstans? En flygelbyggnad till Mattsgården blev dock kvar, men den går knappt att skymta bakom björkarna på bilden från 1946. I princip allt på bilden från 1946 är idag borta.
a81 skrev:
02 jan 2026 01:48
Stefan Lundgren skrev:
13 dec 2025 16:14
Det har varit för lätt för folk att ta sig in trots staketet.

Disagården flyttade man när museet om Gamla Uppsala byggdes. Det gjordes en liten utrensning då, byggnader som ansåg undermåliga revs medan just Disagården flyttades (vi åt på julbord där en gång innan flytten minns jag, var väl slutet på 70-talet eller början på 80-talet).

Utifrån bilden från 1946…..Jag tror det röda huset är kvar, om byggnaden är kraftigt ombyggt, men är samtidigt inte säker.

Stefan
Disagården (väster om Gamla Uppsala kyrka) består av äldre hus från landsbygden runtom Uppsala. Mattsgården flyttades inte dit.

När muséet byggdes i slutet av 1990-talet det om att montera ner och flytta Mattsgården (från sent 1700-tal men senare ombygd). Jag tror dock inte att det blev av utan att den revs. Kanske, kanske (troligen inte) flyttades stommen och återuppbyggdes någonstans? En flygelbyggnad till Mattsgården blev dock kvar, men den går knappt att skymta bakom björkarna på bilden från 1946. I princip allt på bilden från 1946 är idag borta.
Det du skrev blev jag lite osäker samtidigt.

Använder nu appen Google Maps och ”Min karta” på Lantmäteriet hemsida som satellitbilder från såväl 1960 som 1975.

Men tittar man på kartan eller satelitbilden över Gamla Uppsala (typ appen Google Maps). Utgår man från Ärnavägen som går igenom den historiska området från Vattholmavägen. Söder om parkeringen ligger Asbro AB i en byggnad som byggdes efter 1960 (använder ”min karta på Lantmäteriet hemsida som har satellitbild över Sverige omkring 1960). Då fanns en annan byggnad där och det såg mera lummigt ut (själva platsen kallats för Storgården)

Norr om parkeringen ligger Kaplangården och omkrong 1960 fanns inte själva parkeringen utan det ser ut som någonting annat.

Sedan är det en liten väg som också heter Vattholmavägen som går förbi det gamla stationshuset i Gamla Uppsala. Denna utstick fungerade har även bussbolaget i Uppsala använt sig av.

Sedan kom den forna sträckningen av järnvägen som numera går under marken i en utgrävd tunnel.

Där vägen med namnet Tingsslätten går och där museet ligger idag såg väldigt grötigt (gyttret) ut på satellitbilden från omkring 1960. Där låg ju Disagården som blev flyttat medan Mattsgården revs (har för mig att den var drabbat av någonting) och idag är det drygt tiotal hus som ligger på Tingsslätten. Museet ligger på vänster sida om Tingsslätten och sedan kommer man till högarna. Tidigare kunde man ställa sin bil på planen mellan museet och kyrkan med Odinsborg till höger, numera är bilparkering förbjuden där. Likaså får man inte stå längs med Disavägen förbi sockenmuseet och ner till Ärnavägen.

Efter Disavägen på själva Ärnavägen så åker man förbi Disagården och där även äldre byggnader blev ditflyttade.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 06 jan 2026 14:41

Disagården uppfördes omkring 1930. Enstaka mindre byggnader har flyttats dit senare.

Mattsgården försvann i slutet av 1990-talet, utom en "flygelbyggnad" (fin 1,5-plans parstuga) som är i fint skick och används an muséet på något sätt (kontor?).

Storgården försvann i början av 1960-talet(?):

https://digitaltmuseum.se/011013995396/ ... psala-1942

Jag gissar att den mycket stora parkeringen tillkom när nya Storgården (ett slags stadsdelcentrum) byggdes i början av 1960-talet. Den nya Storgården blev i sin tur ganska hårdhänt renoverad på 2010-talet någon gång.

Det finns många exempel på hur kulturmiljön i Gamla Uppsala stympades från ca 1950 till ca 2000. Uppe på kungsgårdsplatån fanns t.ex. en mycket gammal mangårdsbyggnad som jag tror kan ha haft medeltida källare. Huset revs tyvärr på 1960-talet(?). Jag har inte ens lyckats hitta någon bild på det.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 jan 2026 04:02

Jag är inte säker, men har för mig att anledningen till att Mattsgården revs var att byggnaden hade blivit drabbat av någonting som t ex röta eller mögel.

Det är dock inte enbart Uppsala högar eller de som har blivit plundrade på senare.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fl ... ngaplatser

Det verkar som sagt vara flera

Stefan