Dacia-Danmark-Sverige

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Låst
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 4 februari 2023, 16:54

Vilka val vikingar

Hej igen,

Det är några år sedan jag studerade den skandinaviska historien närmare. Jag kände på mig att inramningen av denna idag officiella historia inte passade i den europeiska historiska verkligheten i tiden från år 800 och fram till 1100. I studier av den europeiska arianismen har jag identifierat den siste arianske härskaren i Norra Dacien under namnet Rastislav. Hans rike sträckte sig troligen från Makedonien, Illyrien , gamla Dacien i syd till Karpaterna i norr. Trängt av frankerna i väst och Bysantinen i öst var han tvungen att ompröva den religiösa friheten i hans rike. Han skrev båda till påven i Rom och patriarken i Konstantinopel och försökte få dem att skicka lärda män som kunde förklara den sanna kristendomen för invånare i hans rike vilka han kallade för Sloveni.
Den romerske påven av förklarliga skäl som presenterades närmare även i Adams verk kunde inte svara och förfrågan slutade hos patriarken och den östromerske kejsaren. Till slut anlände två lärda män från Bysantinen till Rastislav. Dessa var Cyril och Metod. Båda hävdade att dem kom med ett slaviskt alfabet som skulle möjliggöra en korrekt översättning av de kristna skrifter till det slaviska språket. Senare godkändes översättningarna av påven och sloveni fick ett eget liturgiskt språk och rätten att predika på detta språk. Det är idag många frågor som måste besvaras om dessa två män som idag är även Europas officiella helgon. Med turkiska myndigheter undersöker vi platsen där klostret Polychron var belägen under tiden för deras mission till Rastislav. Den katolska kyrkan hävdar att Metod var opat i detta kloster före hans resa till Rastislav. Han saknade dock utbildning för denna funktion. En annan gåta är hans utnämning till slovensk furste av kejsaren före resan. Kejsaren hade ingen formell befogenhet att utnämna furstar i Rastislavs rike. Jag tror att klostret som han besökte var ett gammalt arianskt kloster från tiden då Gelimer med sitt arianska följe flyttade till dåvarande provins Bythinia. I Sixtinska kapellet i Rom finns Cyril avbildat med texten-Upphovsman av den andra Illyriska alfabeten.
Det som dock i grunden förändrar Sveriges och Danmarks historia är texter i Gesta Normanorum om usprunget av vikingar. Rastislav blev året 870 mördat av den katolska kyrkan och riket hamnade i händerna på Svantepolk som försågs med en katolsk biskop. Ett omfattande inbördes krig började i Dacien o beskrivs i detalj av Dudo i Gesta. Svantepolk försvan ur historien året 894 och katoliker vill inte berätta hur det gick till.En folkvandring norrut från den gamla Dacien påbörjas av anhängare och arvingar till Rastislav. Författaren till Gesta i första kapitlet skriver:
De kallar sig Daci,mellan sig själva Danajci eller Daner.Skryter om att de härstammar från Antenor som efter Trojans fall flydde mellan Achajer och därefter med sina trupper till Illyrien
Dessa daker koloniserar enlig min mening dagens Danmark samt dagens södra Sverige och använder dessa områden som ett brohuvud för attacker mot det franska riket som bär skulden för mordet på deras härskare Rastislav. I Gesta beskrivs deras plundringar med hjälp av båtar o.s.v.
Året 907 besegrar Daker-Sloveni den franska hären utanför Bratislava och 915 bränner de Hamburg. Till minnet av fallna hjältar i slaget vid Bratislava lät Hitler, under borgen som en gång tillhörde Rastislav, uppföra ett minnesmonument i form av en amfiteater. Bratislava och Hamburg har fram till idag samma stadsvapen.
Dessa daker är de verkliga vikingar som efteråt bosatte sig i Skandinavien och Rollo har enlig Gesta varit en av dessa invandrare.
Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 5 februari 2023, 10:20

Hela den idén faller ju dock ihop redan på idéstadiet av att Frankrike var under attack av vikingar långt innan 870-894.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 5 februari 2023, 12:32

Hej Davian,

Du har rät i det faktum att vikingar plundrade kusterna i dagens Frankrike och England långt innan 870.William dock beskriver kungar och dess handlingar i Dacien tre generationer före Rollo. Det är bara att läsa på. Den sista icke katolska kungen i Norra Dacien är Rastislav 870 och Dacien då kanske redan omfattade även dagens Danmark o södra Sverige. Svenska historiker kan idag besöka biblioteket i Vatikanen och upptäcka att den katolska kyrkan betraktade dåtida, Danska marken, som Dacia redan under den tidiga 800 talet. Katoliker är konservativa och trodde inte heller på den svenska historiebeskrivning och för säkerhets skull döpte den första kyrkoprovinsen i den framtida Sverige till Dacia.
Efter att man ha mördat Rastislav har historien om Norra Dacien raderats ut ur historieböckerna och området i central Europa där dakerna härskat har omdöpts till Stora Mären riket. Endast en härskare tillsatt av den katolska kyrkan känner vi till och ingen vet hur han försvann ur historien. Vatikanen vaktar sina hemligheter och har idag ett hemligt avtal med dagens Slovakia som jag antar varit sätet för Rastislav och på området som tillhör det slovakiska parlamentet har katolikena rest en staty av Svantepolk som den kung som släppte in den katolska kyrkan i Dacien.

Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 5 februari 2023, 16:45

Mja, jag vet inte om det håller i längden att göra likehter mellan Dacien och Danmark baserat på att det under några hundra år skrevs Dacia om Danskar.

Vad jag vet så är de äldsta omnämnandena av Dacia och Danmark från 1100-talet. Och redan då nämner författarna att de boende i området "dacia" kallade sig själva för daner.

Själva grejen med Dacia/Danmark anses vara en felöversättning under högmedeltiden av tidigimedeltida texter.

Hur vet du att Vatikanen har ett heligt avtal med dagens Slovakien?


Vilka källor specifikt använder du för att göra slutsatsen att Dacien och danmark/södra sverige satt ihop? Och hur ställer du dig till det etablerade svea och danariket som existerade före 870?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 5 februari 2023, 17:33

Hej Davian,

Jag vet att man försöker komma ifrån begreppet Dacia som en felskrivning men jag anser detta idag för en patetisk historieförvrängning. Så sent som på 13 hundra talet har vi kyrkoprovinsen Dacia i Skåne och det finns ett klart samband med Dacia i dagens Danmark. Den katolska kyrkan har även aktivt manipulerat utgivningen och spridningen av kartor så att dakernas område i Småland senare beskrivs som Moravia. I Scotland hittar Du ett område där det bor Moravians och inte längre Daker.
William av Jumieges beskriver invånare i dagens Danmark enbart som daker och känner ej några daner.
Det avtal som skrevs mellan Vatikanen och Slovakien är säkerligen inte helig men absolut hemlig.
Den enligt Vatikanen sanna kristendomen skulle spridas i norr först främst från Hamburg-Bremer stiftet, därefter från Magdeburg , Prag och slutligen Olomouc. Stafetten återvände av flera skäl till Prag. När Slovakien bröts loss från forna Tjeckoslovakien uppstod det vissa problem i Vatikanen och man tvingades till att omorganisera. Som ex. kan nämnas att den ortodoxa kyrkan i Slovakien styrs från Prag och inte från Moskva.
Jag tycker att Du kan besöka den Slovakiska ambassaden och fråga varför avtalet med Vatikanen hemlighålls.
Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 5 februari 2023, 18:55

Moravia i småland är latinisering av Möre, inte samma sak som Moravien i centraleuropa. Vi har kyrkoprovinsen Dacia i danmark och delar av Sverige ett tag under medeltiden. Det är korrekt. Vi har däremot källägen om när och hur och möjligen varför den felskrivningen uppstod. Ingen av dem är från 800-talet. Det finns heller få, eller inga, arkeologiska spår efter dacier i skandinavisk kultur.

Det finns inget klart samband mellan Danmark och Dacia. Kan du redovisa dina specifika källor du använder för det påståendet?



Vad har du för specifika källor på den katolska kyrkans aktiva manipulering av källor?
Hur vet du att just den kyrkoprovinsens källor från den katolska kyrkan inte är en del av kyrkans aktiva manipulering?
Vad skulle vatikanen vinna på att ibland och ibland inte hemlighålla Dacia/Danmarks relation till varandra?


jag tycker inte att det är min uppgift att bekräfta dina påståenden. Det är din uppgift att styrka dina påståenden i en historisk diskussion. Eftersom du påstår att vatikanen och slovakien har ett hemligt avtal är det din uppgift att stärka dels existensen av dylikt samt besöka slovakiska ambassaden och fråga om det.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 6 februari 2023, 01:45

Vi hade väl en längre diskussion om det här i en annan tråd?

Man kan konstatera att daner uppenbarligen existerade i norr redan på 500-talet. Vi vet det som resultat av vad Jordanes och Gregorius av Tours skriver. Hos Jordanes är danerna en skandinavisk stam som har samma ursprung som "svearna". Gregorius av Tours säger att Chlochilaicus (Hygelak) var en dansk kung. Intressant nog skulle Hygelak komma att bli en götisk kung i andra och senare verk.

Intressant nog är det så att frankerna i sina annaler också hävdar släktskap med folk från Troja.

Det här handlar förmodligen om läsefrukter där kyrkomän har läst antika författare och funnit stammar som daker och getae bredvid varandra i Balkan, bland annat Orosius skriver om sådant i sitt verk, Historiae adversus Paganos, från ungefär år 410-420 v.t.

Självfallet ville inte normanderna vara sämre än frankerna, och så kom de också att få en historia som de tyckte såg bra ut.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 6 februari 2023, 10:01

Hej Davidian och Koroshiya

Jag tycker att Ni undviker fakta i Williams verk. Det är inte längre 500-talet och vi behöver inte åberopa Jordanes. Det är 11-talet. Tag kapitlet 2 och läs från första sida. Kapitlet 5 är ännu mera dramatisk. Det är mera detaljer där än vi har i d.s.k. Nordiska sagorna som i jämförelse med denna text förblir sagor.
Mitt intresse för Dacien har sitt ursprung i studier av arianism i Europa och Rastislav var säkerligen den siste arianske kungen i Europa. Även islam har inspirerats av dessa läror.
Vad ankommer begreppen Moravia, Moravians mm vill jag bara säga att jag i Europa har identifierat fyra ställen där de förekommer och samtliga kan knytas till dakerna som senare även kallades moravians.(Macedonien,Tjeckien,Sverige,Skotland) Vist kan man anföra att i olika språk (keltiska,slaviska mm) mare betyder havet men i andra språk har det många andra betydelser.
Avtalet mellan Vatikanen och Slovakien hor godkänds av det slovakiska parlamentet och jag skall plocka fram info om detta.
Vandal

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 8 februari 2023, 08:10

Hej Davidian,

Jag lovade att inkomma med information om avtalet mellan Vatikanen och Slovakien. Avtalet skrevs på i Vatikanen 24.11.2000 och avtalet strider mot Slovakiens grundlag. Avtalet har fyra hemliga bilagor som ger Vatikanen omfattande inflytande över slovakiska myndigheters verksamhet.
Den dakiska historien spökar fortfarande.
Jag hoppas att läsningen av Gesta… Ducum inte blev en alltför devasterande upplevelse för självkänslan hos de som fortfarande tror på den etablerade nordiska mytologin om vikingarna.
Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2023, 09:49

Om du vet vad som står i bilagorna kan de inte vara så hemliga då du borde ha läst dem. Upp till bevis att de finns!

Du har alltid haft en underlig och lättvindigt inställning till historia och bygger dina hypoteser på gungflyn. Det är dags att du visar oss hård text nu. Länka, länka, länka!

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 8 februari 2023, 12:41

Avtalet du refererar till handlar om katolska kyrkans möjlighet att bedriva undervisning i Slovakien, propagera emot aborter, samvetsfrihet och lite sånt.

Men det handlar inte om slovakisk tidigmedeltida historia.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 8 februari 2023, 14:41

Hej Davian och Markus,

Jag har tillgång till mycket ,men att jag skulle publicera andra länders hemliga avtal är att begära för mycket. Jag flyger till Slovakien idag för ett möte med den turkiske ambasadören om undersökningen av området för kloster Polychron.Vi samarbetar med historiker i Slovaken som utan tvekan varit ett säte för den Dakiske härskaren Rastislav . Nedan kan ni se projektets målsättning.
Vandal


SLOVAK – TURKISH INITIATIVE
In the ancient history of Slovakia, we have several milestones that have not been fully explained to this day. One of these milestones is the initiative of the ruler Rastislav, who lived here around 870 AD. and according to his own words spoken to then Pope in Rome, he ruled over people he named Sloveni. The territory he controlled was located between two power centers with Christianity as the official state religion. In the west there was the Frankish Empire with the Pope in the hands of the emperor and his descendants, in the east the Byzantine Empire with the emperor in whose hands was the patriarch. With probability, bordering on certainty, Rastislav's empire did not have Christianity as a state religion, but Christian Arianism, loosely integrated with the original tribal religions, was already widespread in this territory.
Unlike Western Roman Catholicism and Byzantine fundamentalism of that time, Sloveni were Arians and did not believe that Christ was God, but only a prophet. Arianism later became the philosophical foundation of Islam.
The expansion of the Frankish Empire to the east and the Byzantine Empire to the west was carried out during the reign of Rastislav through the spread of the so-called "proper" Christianity. "Proper" Christianity also contained an economic dimension in the form of new church and imperial taxes. An increase in tax pressure of more than 100% was certainly not easy to enforce and later probably cost the life of Svatopluk, who dethroned Rastislav, as well.
In this situation, the ruler Rastislav, whose empire was threatened from two sides, chose the path of political negotiations with both Rome and the Byzantine emperor, to whom he tactically turned in writing with a request to send religious teachers. The task of the messengers was supposed to be the correct interpretation of religious texts so that it would suit the ideas of the emperors and church dignitaries of the time.
The result of this initiative was the arrival of Cyril and Methodius (Pope John Paul II declared them co-patron saints of Europe), who today are officially considered the authors of the first slovenisk liturgical writings, but erroneously also as Apostles in our territory, even though Christianity already existed here several centuries before their arrival. However, there is also questioning of their authorship of liturgical texts, which could also have been translations of the original church texts of the Arians who wrote in Latin, because in the Sistine Chapel in Rome there is a text on the painting of Cyril indicating that Cyril is the author of the second Illyrian alphabet.
However, when we study the history of the life of Methodius more closely, we come across the fact, that before leaving for the mission to Rastislav, this gentleman spent some time as an abbot in the monastery of Polychron on Mount Olympus in the Byzantine province of Bythínia (today the mountain Uludag near the city of Bursa). This Mount Olympus is known for several active monasteries dating from the 6th century. So far, no one has paid attention to the fact why Methodius, who was not educated in christian religion, held the position of abbot in a Christian monastery at the Mount Olympus before leaving to go to Rastislav. Another unexamined fact is the reason for his appointment as a prince of the Sloveni by the Byzantine emperor, who had no powers in the territory of the Sloveni. It seems that this mission was prepared not only by the ruler Rastislav, but also by the Byzantine emperor, and the diplomatic loop of addressing through the Pope was only a diplomatic act - a trick of the time.
The province of Bythínia located in Byzantium is known for the fact that already in the 6th century AD Emperor Justinian (482- 565 AD) calls it "the territory of the Slavs". An even more interesting fact is that after his victory over the Vandals in Africa, Justinian did not execute the Vandal king Geilamir (480-553 AD), but agreed to cooperate with him, appointed him administrator of the province of Bythínia and allowed the Vandals to settle there with the words "Sloveni have been living there for a long time anyway". It is indisputable that the Vandals were Christian Arians who were already in the 3rd century AD settled on the territory of the empire, in which Rastislav was the ruler in the 9th century AD (they did not pay church taxes and considered Jesus a prophet, they also had their own writing and minting).
Just as the devil avoids holy water, so far historical research, dominated by Christianity has avoided examining the hypothesis that Cyril and Methodius brought new alphabet to Sloveni and to the ruler Rastislav. It is probable, that this alphabet already existed long ago in monasteries and churches in the East. Perhaps the time has come for us to realize again where we come from and who we have long been. And perhaps the removal of Rastislav from the throne, orchestrated by the Catholic Church, can also be explained by the Catholics' fear of the possibility of the last ruler of the Arian Empire joining forces with Muslims, who at that time were a real threat to both Rome and Byzantium.

The aim of the research:
• Is there any possibility to find the location of the Monastery Polychron on the Mountain Olymp outside Bursa?
• Is there any possibility to find documentation about this monastery in existing Turkish archives?
• Are there any artefacts from this time or later from this Monastery?
• These findings could shed a new light on Slovak history and change the Slovak catholic historian beliefs where Turks are considered as barbarian invaders in Europe.

Note: The painting of the negotiations between Emperor Justinian and Geilamir, King of the Vandals is in the gallery of the hotel Hradna Brana in Devín

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2023, 15:04

Vad jag menar är att om avtalet är hemligt känns det omöjligt att du vet vad där står.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 8 februari 2023, 17:03

Det låter som ett spännande projekt. Det har dock inte med Danmark/Dacia att göra och det kommer inte besvara eller ens beröra din hypotes.


Vad gäller gesta…ducum säger den inte heller så mycket om daciernas ursprung eller funktion i Norden. Jag läste igenom delar av den igår och den säger mycket intressant men ger inga konklusioner rörande Danmark/Dacia

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av koroshiya » 8 februari 2023, 23:34

Är det Dudo av Saint-Quentin vi snackar om här, eller William av Jumièges?

Hur som helst; kollar man i slutet av kapitel fem i Dudos bok kan man lätt se att Rollo bodde i det vi kallar Danmark.
Rollo uero morari non ualens in datia propter regem
diffidens sui. scanzam insulam cum sex nauibus aggressus est. Tunc
datia pio duce patricioque atque robustissimo aduocato priuata.
magno eiulatu concussa coepit nimium flere.
http://www.hs-augsburg.de/~harsch/Chron ... _no05.html

Han sticker inte till Skåne med sex skepp från Dakien, utan ifrån Danmark, på andra sidan sundet.

Det dakiska språket försvann förmodligen också under 500-talet, så en eventuell flyttning till Norden måste ha skett ganska tidigt, och förstås före 500-talet eftersom Jordanes och andra talar om danskar i Norden då, men inte har någon berättelse om att de skulle komma från sydöst.

Låst