Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av Markus Holst » 10 september 2022, 11:55

Tyvärr har jag varit för upptagen för att läsa på om din fråga men ge mig några dagar för jag VILL lösa detta.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 10 september 2022, 19:36

Då ger jag inga fler ledtrådar på ett tag. Det går dessutom inte att skapa så många fler på samma sätt utan att frågorna blir alldeles för lätta. Grejen är att det inte är så mycket information man kan få från dessa böcker, även det inte bara är en mening om dessa kungar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av Markus Holst » 15 september 2022, 21:58

Jag ger upp. Efter en stressig sommar med för mycket jobb klarar jag inte att fokusera på detta.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 17 september 2022, 22:57

:) Kämpa på!

En till möjlighet till rätt svar kommer här. Nu skall vi jämföra Beowulf med Saxo. Då finner man text hos Saxo som jämför Heorot - den danske kungen Hrothgars hall - med en dansk stad som fortfarande finns. Saxo skriver att den danska staden sägs ha en viss grundare, men att han vet att det var en annan. I den meningen kopplar han en dansk kung från 1000-talet med en sagokung, och det är därför en viktig mening för att förstå Beowulf, men vilken nutida dansk stad är det?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 7 oktober 2022, 19:05

koroshiya skrev:
7 september 2022, 19:56
Noterbart är också att både människor och folk kan byta nationalitet.

För en tredje möjlighet till rätt svar går det därför bra med att förklara vad som har hänt med Beowulfs Onela, Eadgils farbror, i YS.
Här är ett försök till att förenkla. Eadgils har blivit till Adils i Ynglingasagan, en "sveakonung". I Beowulf slåss han mot sin farbror Onela, som också är en sådan, men i Ynglingasagan har alltså Onela bytt nationalitet, och rätt svar är inte Japan.

På liknande sätt är det med det möjliga svaret om vilka som hjälper dessa sveakonungar i Beowulf, om det inte är danskar, som Ynglingasagan säger. Det finns inte så många folk att välja mellan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 11 oktober 2022, 19:47

Det blir inte så lätt att förenkla mer, men var utspelar sig händelserna i Beowulf? I England eller i Norden?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av Markus Holst » 11 oktober 2022, 20:48

Du får nog ge oss svaret

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av Davian » 11 oktober 2022, 23:12

koroshiya skrev:
11 oktober 2022, 19:47
Det blir inte så lätt att förenkla mer, men var utspelar sig händelserna i Beowulf? I England eller i Norden?
man kan ju också ställa frågor på ett vis där man inte behöver förenkla dem ;)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 11 oktober 2022, 23:50

Davian skrev:
11 oktober 2022, 23:12
koroshiya skrev:
11 oktober 2022, 19:47
Det blir inte så lätt att förenkla mer, men var utspelar sig händelserna i Beowulf? I England eller i Norden?
man kan ju också ställa frågor på ett vis där man inte behöver förenkla dem ;)
Men det är ett medvetet val.

Vad är egentligen fel med att ha en fråga där det blir lättare med tiden?

Försök att svara på frågan istället, nu är den inte så svår, såvida man inte är en fanatisk Eastanglia-fantast, eller något sådant.

Den jag ställde kan alltid tjäna till att förstå vad vi här vet om Heimskringla och Beowulf.

Eller tycker du inte?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 12 oktober 2022, 00:38

Markus Holst skrev:
11 oktober 2022, 20:48
Du får nog ge oss svaret
Ja tack för det.

De har blandat ihop generationer, så vad som händer Adils i Ynglingasagan händer farfadern i Beowulf. Tjejen blir bortrövad för båda, och för Adils är det så att han inte ens vet vem han gifter sig med, det är bara någon han rövar i Danmark enligt Snorre, där heter hon Yrsa, men hon har inget namn i Beowulf, och de som rövar en kvinna är götar.

Egil och Ongentheow har det gemensamt att de slåss mot en slav, som är andra delen av Ongens namn, nämligen theow, så Tunne hos Snorre kan vara en rest av det namnet. Tunne är slaven som Egil slåss mot.

Andra sammanblandningar är att härskarna flyr till andra. I den ena texten är det Adils, i den andra händer det med än äldre generation.

De utbytta folken är svear mot norrmän och götar mot danskar. Eadgils slåss mot sin fabror Onela, som också är en sveajoppe, men Adils slåss mot en bagge på Vänerns is.

Mest noterbart är nog hur götar är helt bortplockade från den senare historien, eftersom det inte passade med den historia som Snorre ville skriva eller hade fått berättad för sig.

Jag ska lägga till att dessa händelser utspelar sig i Norden.

Så här ser vi hur snabbt berättelser förändrades, eftersom Beowulf är en skapelse från 1000-talet.

Det är väl kanske inte alla svar på ledtrådarna, men jag tackar för mig i denna tråd.

Och så kan någon annan skriva en fråga.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av koroshiya » 12 oktober 2022, 13:29

Ska be om ursäkt för att jag blev sur.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Nordisk forntid & vikingatid

Inlägg av Markus Holst » 12 oktober 2022, 13:35

Jag förstår din frustration. Man hittar en bra fråga och ingen nappar. Då får man bli sur. Kramis!

Skriv svar