Göticismen stämmer?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Göticismen stämmer?

Inlägg av Markus Holst » 08 jul 2021 15:42

Jag tror du är överoptimistisk. Om det alls går att påvisa något med säkerhet kring de hypoteser du har, så kommer gemene man att rycka på axlarna. Det kommer ta åtskilligt lång tid innan ny kunskap om så gamla tider når ut i skolböckerna. Folkvandringstiden passeras ju snabbt i undervisningen och att goterna en gång utvandrade från Sverige kommer knappast att påverka detta.

Kom ihåg att vår förfäder aldrig blev goter. De stannade kvar här hemma.

koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 08 jul 2021 21:56

Markus Holst skrev:
08 jul 2021 11:41
På vad sätt skulle den nordiska historieskrivningen ändras? Folk som lämnar norden påverkar ju inte skeendet här uppe, mer än marginellt.
I det stora hela blir det förmodligen bara två-tre meningar i en bok.

De, som verkligen vill se en förbindelse baserad på ett äldre sätt att tänka, är förmodligen redan övertygade om att det var så, att goterna kom ifrån Skandinavien, och att de sätter en ära i det. Men som du påpekar är ju dessa goter hur som helst inte vi. Det blir kanske löjligt att jämföra, men ta modern sport. Jag älskar att hetsa upp mig över Sverige i fotboll, men jag har egentligen inget gemensamt med svenska fotbollsspelare, mer än att jag är född i samma land. Det enda jag bidrar med är att betala skatt och att ibland betala för att se på fotboll :)

Det är ändå naturligt att man forskar i sitt ursprung, vem skall annars göra det? Och de historiker som har skrivit efter andra världskriget har bidragit med mycket för att få oss att förstå hur flexibla dessa etniska begrepp kunde vara, och att det i dem fanns grupper som hade ett annat ursprung.

Något av det intressantaste för oss att förstå är väl att Skandinavien inte var helt isolerat och att det förekom handel och annat. Olika antika författare kan inte ha fått någon information på något annat sätt. Jordanes har också information som att en kung Roduulf skall ha övergett sitt folk i Bohuslän och emigrerat till Rom.

Sedan är det väl en fråga om hur man skall fundera över det här, men det verkar vara ett faktum att germansk kultur har spridit sig ned över kontinenten från Sydskandinavien, och kanske är det det som har skapat olika ursprungsberättelser. Man kan jämföra med langobarderna som enligt sina traditioner också kom ifrån Skandinavien.

B4nx
Stödjande medlem 2021

Inlägg av B4nx » 20 jul 2021 19:18

a81 skrev:
05 jul 2021 23:49
Det jag menar med mitt lite slarviga inlägg är att Widsith i någon mening visar storleken på "riken" i det nordvästra Europa för cirka 1 500 år sedan. Centalbygder verkar ha styrts av "kungar" med ganska vidsträckta "riken". Kanske styrde Ongentheow Mälardalens jordbruksbygder och lite kustområden ut mot Östersjön. Det verkar varken ha varit "små bygdekungadömen" eller något slags "enat Sverige" på 500-talet, utan någonting mittemellan.
Hej ny här. Ongentheow anses väl i allmänhet vara densamme som Angantyr? Dvs sveakungen nånstans där kring G:a Uppsala o mälardalen. Blir alltid road av hur anglosaxiska namn på nordbor blir det etablerade.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 20 jul 2021 19:27

Välkommen hit!

B4nx
Stödjande medlem 2021

Inlägg av B4nx » 20 jul 2021 20:14

Tack!

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 jul 2021 23:45

B4nx skrev:
20 jul 2021 19:18
a81 skrev:
05 jul 2021 23:49
Det jag menar med mitt lite slarviga inlägg är att Widsith i någon mening visar storleken på "riken" i det nordvästra Europa för cirka 1 500 år sedan. Centalbygder verkar ha styrts av "kungar" med ganska vidsträckta "riken". Kanske styrde Ongentheow Mälardalens jordbruksbygder och lite kustområden ut mot Östersjön. Det verkar varken ha varit "små bygdekungadömen" eller något slags "enat Sverige" på 500-talet, utan någonting mittemellan.
Hej ny här. Ongentheow anses väl i allmänhet vara densamme som Angantyr? Dvs sveakungen nånstans där kring G:a Uppsala o mälardalen. Blir alltid road av hur anglosaxiska namn på nordbor blir det etablerade.
Ja, han hette väl troligen Egil med tillnamnet Angantyr/Ongentheow. I och med att han nämns i såväl Widsth och Beowulf som nordiska källor så vågar man väl nästan påstå att han har funnits.