Inbördeskrig i Danmark på 800-talet

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Inbördeskrig i Danmark på 800-talet

Inlägg av karlfredrik » 31 oktober 2012, 10:56

Enligt frankiska källor härjades Danmark (med Skåne) av upprepade inbördeskrig under 800-talet. Hur var det undér vendeltid,romersk järnålder och folkvandringstid då det saknas samtida skriftliga källor? Var inbördeskrigen ett resultat av 800-talet, eller finns det något som typer på att inbördeskrig var vanligt under de närmaste tidigare århundraderna. Och hur fredligt var Sveariket och övriga Götaland på 800-talet som jämörelse?

simoned
Ny medlem

Re: Inbördeskrig i Danmark på 800-talet

Inlägg av simoned » 16 november 2012, 08:32

Inbördeskrig är icke en riktig beteckning-det fanns inget Danmark eller Svearike. Men det fanns krigargrupper under en hövding som kallades "kung" -ibland baserade på bestämd ort (härad) eller ambulerande utan fast ort ( "sjökungar").
Tidvis betalades skatt eller mutor till någon kung och denne kunde då hävda makt över den andre småkonungen. Något "rike" med gemensamt styre var knappast möjligt med dåtidens kommunikationer. Tidvis förekom större välden under t.ex Ivar Vidfamne och Harald Hildetand. Samma krig som du nämner skymter bl. a. hos Saxo och i sagorna om Ragnar Lodbrok.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 17 november 2012, 17:11

Inbördeskrig är icke en riktig beteckning-det fanns inget Danmark eller Svearike.
På et tidspunkt efter 600 tallet e.Kr. ser vi det gamle Svearige (Uppland + Västmanland), Södermanland, Götaland og Öland træde i forening og handle som ét. Svea-riget som nationalstat skabes i dette tidsrum. Helt nøjagtigt hvordan tingenes tilstand er i disse landskaber i 800 tallet har jeg ikke nok paratviden til at kunne sige, men at påstå at der ikke fandtes et Svearige mener jeg er vrang.

For de sydskandinaviske landskaber kan jeg sige lidt mere. Den decentrale nationalstat "land Dena" (Dane land, Danernes land) begynder at gå i opløsning ved tabet af kontrollen af Garðaríki i øst i 600 tallet e.Kr. under Frode III. Det udløser en række forskellige tilstande og begivenheder; formentlig begyndende med at Skåne og Halland træder i defensiv forening i et nyskabt kongedømme kaldt "Scedelandum" (Skade-landene) i Beowulf-kvadet (sætning 19).

Med fællesmønten sølvpenge's ophør år 755 e.Kr., er vore landskaber tilsyneladende uden samlet styring. Måske stadfæstes dette kaos af drabet på Kong Harald Hildetand (Scyldinga-æt nr. 27, ca. 710-770/2) i slaget mod Svea-folket og Vestgöternes lydkonge Sigurd Ring i Slaget ved Bravalla (Bravellir/Bråviken, ved Östergötland's kyst) ca. år 770-772 e.Kr. De danske ætter i den decentraliserede nationalstat består, men nationalstaten bryder sammen og ophører.

Geographen fra Ravenna eller på latin ”Ravennatis anonymi Cosmographia” skriver i 700 tallet e.Kr. at "land Dena"'s sydlige grænse er "ad frontem Alpes vel patria Albis " (ved hvis Begyndelse er Elben). Buffer-landskabet er De Gamle Sakser's landskab syd derfor, og dette er sikret ved giftermål.

Derfor mener jeg absolut der kan tales om broderkrig og derfor borgerkrig i dette tidsrum.

mvh

Flemming

karlfredrik
Medlem

Inlägg av karlfredrik » 19 november 2012, 10:41

Tack Odinkar!

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 november 2012, 11:37

Odinkar, kan du utifrån de här perspektiven ana varför den mäktiga försvarsvallen byggdes i Östergötland ut mot havet, och mot vem? Har man ens fastställt byggtid?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 19 november 2012, 16:36

jeg kender intet til forsvarsvolden i Östergötland, men emnet er ekstremt spændende.

Jeg er helt sikker på at vi i mange tilfælde anskuer vor historie helt vrang når vi sidder i hver vort værelse kaldet Danmark, Sverige og Norge. Samtiden er en anden i 4-800 tallet. Blandt andet byggeskik, herunder voldbygning, opstår på samme tid i hele Skandinavien. Hvis nogen har viden om volden i Östergötland vil jeg meget gerne høre mere.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 november 2012, 16:47

Daterad till 800 enlig wiki. http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6tavirke
En numera död vän till mig Ann-Lilli har skrivit nästan det enda som finns om detta. Vi bodde dörr i dörr.
Drack en del vin ihop. Hon hade mycket funderingar kring vallen...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 november 2012, 17:36

Valdemar Sappi skrev:Daterad till 800 enlig wiki. http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6tavirke
En numera död vän till mig Ann-Lilli har skrivit nästan det enda som finns om detta. Vi bodde dörr i dörr.
Drack en del vin ihop. Hon hade mycket funderingar kring vallen...
Vad hade hon för funderingar?

viewtopic.php?f=36&t=38792&p=584937&hil ... ke#p584937

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 19 november 2012, 18:51

Minns tyvärr inte så mycket mer än hennes funderingar på byggtiden. Hennes tankar gick som jag minns det till tidigare byggtid än 800. Hon funderade mycket på dateringen och var rätt upprörd över hur lite intresse det fanns för detta storbygge. Ta det med en nypa salt för tiden har gått. Men jag tror hon var övertygad om att vallen haft en pallisad delvis så att en bättre datering borde vara möjlig. Inte ens där en väg går igenom har det tydligen letats på allvar efter virke i vallen.

Om någon har det hon skrev vore det kul att få en liten recension av hennes uppfattning där.
Säkert en mer städad uppfattning än den jag fick av henne.
Jag fick läsa det för snart 20 år sedan. Minns inte så mycket.

Själv provade jag att få lite mothugg på idén att vallen var en försvarsvall mot norr i Sveadebatten.
Men tycker egentligen att det inte finns något starkt grund för någon uppfattning om vallen.
Hade glömt att Lejonmods utredning var så utförlig. Tack för den så här långt i efterhand!

Tror att dansk forskning skulle kunna bidra en hel del om de visade intresse för denna märkliga vall.
Så på den Odinkarr! Vad tror du Karsten?
Fast å andra sidan så vet vi ganska lite om Danevolds urspung också. Eller?

Skriv svar