påskfirande i norden?

karlfredrik
Medlem

Re: påskfirande i norden?

Inlägg av karlfredrik » 28 april 2012, 19:35

Det finns hur många "Kristus"alternativ som helst - Kina och Grekland respektive Indien är vanliga gissningar bland amatörarkeologer. Något konkret arkeologisk evidens saknas - därav det svala intresset.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 april 2012, 23:04

Ok.
Fast Odinkarr vill nog inte dra så långtgående slutsatser som jag lekte med. Kyrkostriden på 700-talet tyder nog trots allt ändå på att han har en bra poäng i att påsken har ett annat ursprung i nordeuropa. Men jag brukar för det mesta gäspa av uttråkning när religion kommer på tal, så ser mig knappast som en aukoritet när sånt kommer upp på tapeten.
Odinkarrs inlägg tömde nog hur som helst ut det som går att säga i frågan, så tråden kan väll få somna i frid...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Vidar_G
Medlem

Inlägg av Vidar_G » 30 april 2012, 22:15

Så här skriver Wikipedia om den keltiske Esus och hans koppling till Jesus:
"The 18th century Druidic revivalist Iolo Morgannwg identified Esus with Jesus on the strength of the similarity of their names.
This identification is still made in certain Neo-Druidic circles. Modern scholars consider the resemblance between the names Esus and Jesus to be coincidental.[8]

Ska man tro detta (och jag ser inga direkta skäl att misstro det) så är det alltså en vild spekulation byggd enbart på en viss namnlikhet, och inget mer.

Skriv svar