Tilfældigt så jeg dette link omkring en aristokratisk ryttergrav fra vikingetid - beliggende i Næsby i Vesthimmerland.
http://www.b.dk/viden/unikt-fund-paa-vikingegravplads
Er der nogen der ved hvor man kan læse mere om denne gravplads? - og er der flere ryttergrave i Nordjylland fra jernalder og vikingetid?
mvh Karsten
Ryttergrave i Nordjylland
- Karsten Krambs
- Medlem
- Kontakt:
-
Jan Eskildsen
- Tidigare medlem
Re: Ryttergrave i Nordjylland
Nej, men hvis vi kan finde en tråd om Sigrid og Polen?
vh Jan
vh Jan
-
Jan Eskildsen
- Tidigare medlem
Graven er er interessant i forhold til kammergraven i Hedeby.
... "nogle smukke ærmegabs-besætninger, som man ser på frankisk-byzantinske dragter" ...
Manden taler om varangergarden, men der menes nok væringergarden (speciel nordjydsk dialekt
?.
Nogle af dem var kristne i 944 har jeg i en ret ny kilde. Da kyssede en del af dem et kors, ved indgåelse af aftale med
kejseriet i Byzans. Cirka 25-30 år før kyssede væringerne deres sværd ved en sådan lejlighed.
I øvrigt er der stadig en del tegn på, at der "engang var nogen" græsk-byzantinske personer i Västra Götland.
vh Jan
... "nogle smukke ærmegabs-besætninger, som man ser på frankisk-byzantinske dragter" ...
Manden taler om varangergarden, men der menes nok væringergarden (speciel nordjydsk dialekt
Nogle af dem var kristne i 944 har jeg i en ret ny kilde. Da kyssede en del af dem et kors, ved indgåelse af aftale med
kejseriet i Byzans. Cirka 25-30 år før kyssede væringerne deres sværd ved en sådan lejlighed.
I øvrigt er der stadig en del tegn på, at der "engang var nogen" græsk-byzantinske personer i Västra Götland.
vh Jan
Ritet kaldes ”primsigne” ("prímsignast" oldnordisk, "prima signati" latin)Nogle af dem var kristne i 944 har jeg i en ret ny kilde. Da kyssede en del af dem et kors, ved indgåelse af aftale med
jeg gengiver fra mit afsnit om dette:
citat
Egils Saga (kap. 50) viser os hvorledes man midlertidigt holdt den religiøse fred mellem kristne og hedninger blandt landsmænd. Kong Aðalstein til England (”Æðelstān” oldengelsk, ”Athelstan” nuengelsk) var konge af England år 924-939 e.Kr. Han manglede altid lejesoldater, hvorfor Egill Skallagrímsson (ca. år 910-990 e.Kr.) og hans broder Þórólfur bød sig om frilanser.
Kong Aðalstein var tilsyneladende en meget kristen mand (var vel kristinn) og havde derfor tilnavnet ”hin trofaste” (hinn trúfasti). Egill og Þórólfur følger den forne sæd, som de fleste andre i samtiden. Kongen er derfor nødsaget at have et ”værktøj” til kunne gradbøje de katolske dogmer, herunder om ikke at måtte omgås hedninger.
Dette klarede man ved at kongen bad Egill og Þórólfur om at lade sig ”primsigne” ("prímsignast" oldnordisk, "prima signati" latin) for det var den store sæd (mikill siður) både for købmænd og de [krigs]folk der gik med kristne [krigs]folk. De mænd der var ”primsignet” (prímsignaðir) havde fuld omgang (samneyti) med kristne mænd og hedninge (heiðna), og bibeholdt den tro der var i deres sindelag (en höfðu það að átrúnaði, er þeim var skapfelldast).
Ritualet ”primsigne” bestod i at man lod sig ”foreløbigt døbe” (kom ihu at den kristne dåb er en voksendåb og et konverteringsværktøj ind til Reformationen). Det skete i praksis ved at man blev ”mærket” med korsets tegn, dvs. en præst har slået korsets tegn foran ansigtet på den fribårne. Dette ritual redder den kristnes dogmer og giver ingen mening for den hedenske mand; alle er [lige]glade.
citat slut
Væringerne var derfor ikke kristne, men deltog i et for dem ligegyldigt rite, der tillod kristne at have samkvem med hedninge.
mvh
Flemming
-
Jan Eskildsen
- Tidigare medlem
"Væringerne var derfor ikke kristne, men deltog i et for dem ligegyldigt rite, der tillod kristne at have samkvem med hedninge."
Du afslører en arrogance og en uvidenhed om det, jeg omtaler. Af samme grund spilder jeg ikke mere tid på dig. Din uvidenhed overgås kun af din arrogance og din flabethed. Du tillader dig uden videre at skrive, at det andre bidrager med, er løgn, uden at ane det mindste om forskning eller kilder til mit indlæg. Visse personer lever i glasklokker og ved ikke, hvad der foregår udenfor. Den kategori hører du vist til i.
Hvil i fred.
Du afslører en arrogance og en uvidenhed om det, jeg omtaler. Af samme grund spilder jeg ikke mere tid på dig. Din uvidenhed overgås kun af din arrogance og din flabethed. Du tillader dig uden videre at skrive, at det andre bidrager med, er løgn, uden at ane det mindste om forskning eller kilder til mit indlæg. Visse personer lever i glasklokker og ved ikke, hvad der foregår udenfor. Den kategori hører du vist til i.
Hvil i fred.
- Karsten Krambs
- Medlem
- Kontakt:
Her er lidt yderligere stof omkring forholdene i oldtidens Nordjylland og omkring Limfjorden. Det ser ud til, at området var mere betydningsfuldt end bedømt tidligere.
http://www.vesthimmerlandsmuseum.dk/def ... ?m=2&i=141
Vitskølområdet har åbentbart spiller en særdeles vigtig rolle, når man skal bedømme på hvilket niveau ryttermiljøet befandt sig på. I Vitskøls bagland og inde ved Søndersødelen af Vilsted Sø er der fundet hele to særdeles fornemme sværd. Det ene er udstillet på Nationalmuseet, det andet har Vesthimmerlands Museum fået lov til at låne af Moesgård Museum og udstiller det i en kort periode.
Se sværdet her -
http://www.vesthimmerlandsmuseum.dk/def ... ?m=2&i=107
http://www.vesthimmerlandsmuseum.dk/def ... ?m=2&i=141
Vitskølområdet har åbentbart spiller en særdeles vigtig rolle, når man skal bedømme på hvilket niveau ryttermiljøet befandt sig på. I Vitskøls bagland og inde ved Søndersødelen af Vilsted Sø er der fundet hele to særdeles fornemme sværd. Det ene er udstillet på Nationalmuseet, det andet har Vesthimmerlands Museum fået lov til at låne af Moesgård Museum og udstiller det i en kort periode.
Se sværdet her -
http://www.vesthimmerlandsmuseum.dk/def ... ?m=2&i=107
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com