Jag läste i sista numret av Populär Historia, att man tror att bröd under romersk järnålder var en nymodighet som användes mest av överklassen. Detta förvånade mig med tanke på den basföda som bröd ju har varit under mycket lån tid.
När jag läst artikeln började jag fundera på vad man då, på den tiden, använde sitt mjöl till. Det maldes ju säd redan under neolitikum, kanske än tidigare, men vad gjorde man med mjölet om man inte bakade med det?
Gröt? Palt? Blodpudding? Sockerkaka?
Mjöl i forntiden
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Mjöl i forntiden
I första hand gröt. Det är åtminstone den överlägset vanligaste maträtt jag sett nämnas i arkeologiska sammanhang.
Eftersom det väl i princip räcker att steka gröten för att få en sorts bröd så har jag svårt att förstå vad som skulle menas i PH. Fint vitt vetemjöl? Jäst bröd?
Eftersom det väl i princip räcker att steka gröten för att få en sorts bröd så har jag svårt att förstå vad som skulle menas i PH. Fint vitt vetemjöl? Jäst bröd?
Då jag intresserat mig av surdegsbakning så ställer jag mig också tveksam till at bröd ska vara så "ungt".
Sätt uppblött mjöl i i en öppen behållare och låt stå... så har du surdeg efter ett tag.
Sen kan man på vissa sätt underhålla och förbättra surdegen men principen är som ovan...
Och vad är då surdeg? Jo det är en symbios mellan jäst och mjölksyrabakterier som lever i mjöl/vattenbladningen.
Surdegsaficionador brukar också hävda att ju mer som är kvar av sädeskornet destå bättre surdeg blir det.
Själv har jag gjort surdeg på vetemjöl och rågmjöl, samt av misstag på vört. I det senare fallet blev min "lambic" inte så njutbar men men
Alla ingredienser till surdeg borde väl ha funnits sedan "bondestenåldern" även om jag inte är ett dugg insatt i den tidsperioden.
Sätt uppblött mjöl i i en öppen behållare och låt stå... så har du surdeg efter ett tag.
Sen kan man på vissa sätt underhålla och förbättra surdegen men principen är som ovan...
Och vad är då surdeg? Jo det är en symbios mellan jäst och mjölksyrabakterier som lever i mjöl/vattenbladningen.
Surdegsaficionador brukar också hävda att ju mer som är kvar av sädeskornet destå bättre surdeg blir det.
Själv har jag gjort surdeg på vetemjöl och rågmjöl, samt av misstag på vört. I det senare fallet blev min "lambic" inte så njutbar men men
Alla ingredienser till surdeg borde väl ha funnits sedan "bondestenåldern" även om jag inte är ett dugg insatt i den tidsperioden.
I kender alle til den 35-40-årige ”Tollund-mand” fundet i en mose i Bjældskovdal i 1950, ca. 10 km vest for Silkeborg, Jylland. Manden blev hængt ca. år 280 f.Kr. I Fordøjelseskanalen fandt man kun korn og frø, der var det sidste han spiste 24 timer før han blev hængt.
http://www.tollundmanden.dk/maveindhold.asp
Måltidet menes at have bestået af en grød eller vælling, der fortrinsvis var sammensat af korn og frø -
Det ser ud til at man i den kimbriske tid i Skandinavien (500-120 f.Kr.) kværnede mel på en skubbekværn og bagte brød af melet.
http://www.tollundmanden.dk/mad.asp
mvh
Flemming
http://www.tollundmanden.dk/maveindhold.asp
Måltidet menes at have bestået af en grød eller vælling, der fortrinsvis var sammensat af korn og frø -
Det ser ud til at man i den kimbriske tid i Skandinavien (500-120 f.Kr.) kværnede mel på en skubbekværn og bagte brød af melet.
http://www.tollundmanden.dk/mad.asp
mvh
Flemming
Markus Holst skrev:Jag läste i sista numret av Populär Historia, att man tror att bröd under romersk järnålder var en nymodighet som användes mest av överklassen. Detta förvånade mig med tanke på den basföda som bröd ju har varit under mycket lån tid.
När jag läst artikeln började jag fundera på vad man då, på den tiden, använde sitt mjöl till. Det maldes ju säd redan under neolitikum, kanske än tidigare, men vad gjorde man med mjölet om man inte bakade med det?
Gröt? Palt? Blodpudding? Sockerkaka?
Jag har å andra sidan sett påståendet att öl är det överlägset äldsta bruket av sädesslag. Ordet kalja har en bra neolitisk låneetymologi från indoeuropeiska till förfinska. Det äldsta ordet för 'bröd' kyrsä är förvisso också ett ganska gammalt låneord. Ordet för 'gröt' puuro är däremot inte så gammalt, snarast sen urbaltiska eller nordbaltiska.Hexmaster skrev:I första hand gröt. Det är åtminstone den överlägset vanligaste maträtt jag sett nämnas i arkeologiska sammanhang.