Är detta en fornlämning???
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Är detta en fornlämning???
Härom dagen promenerade jag i skogen och fick då ser en stenformation som i en halvcirkel. En fundering över om det är en fornlämning har jag plågas över under de senaste dagarna. Jag beklagar om bilden är delvis mörklagd eftersom jag tog kortet med mobilkameran klockan 20.24 för drygt en vecka sedan.
Eftersom Skalman inte tar bitmap-format och jag inte har någon tillgång av Photoshop. Så har jag skrivit en efterlysning på min hemsida.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... kogen.html
Jag såg en annan liknande fornlämning i höstas i ett annat område av Uppsala och det var en typiskt en grav från järnåldern.
Bilden som jag efterfrågar måste vara ifrån en försvunnen epok?
Stefan
Eftersom Skalman inte tar bitmap-format och jag inte har någon tillgång av Photoshop. Så har jag skrivit en efterlysning på min hemsida.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... kogen.html
Jag såg en annan liknande fornlämning i höstas i ett annat område av Uppsala och det var en typiskt en grav från järnåldern.
Bilden som jag efterfrågar måste vara ifrån en försvunnen epok?
Stefan
Re: Är detta en fornlämning???
Tyvärr kan jag inte säga någonting utifrån den bilden, men en stilla undran, har du kollat på fornsök om den finns med där?
http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/search.html
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag känner till denna sökmotor, då måste man har en GPS eller söka på ev koordinater.
En ny bild har lagts in.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... dagen.html'
Intressanta koordinater: x=6634906 och y=1606536(enligt inzoomingen med 100 m på eniro.se)
Stefan
En ny bild har lagts in.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... dagen.html'
Intressanta koordinater: x=6634906 och y=1606536(enligt inzoomingen med 100 m på eniro.se)
Stefan
Inte då, om du kan begränsa din sökning till kommun eller socken (och antalet träffar är under 1000) så kan du öppna sökresultet i Google earth vilket borde göra det ganska enkelt att se om det finns något på platsen som är inventerat eller ej. Sedan kan du alltid rapportera in ditt fynd till Länsstyrelsen.Stefan Lundgren skrev:Jag känner till denna sökmotor, då måste man har en GPS eller söka på ev koordinater.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det kanske kan vara en idé.
Stefan
Stefan
-
Ola Häggström
- Medlem
Med storebrors länk
Norr om Skogsvägen finns ett gravfält på 80x80m men det kan inte sträcka sig bort till din fyndplats.
(Du får fram närliggande träffar genom att fornsöka på Uppsala län, Uppsala kommun, ort Sävja)
och dina koordinaterleifhh skrev:...har du kollat på fornsök om den finns med där?
så finns det inte några registrerade fornlämningar på platsen (om du prickat in den mellan Sävje kyrka och Uppsävjaskolan).Stefan Lundgren skrev:Intressanta koordinater: x=6634906 och y=1606536(enligt inzoomingen med 100 m på eniro.se)
Stefan
Norr om Skogsvägen finns ett gravfält på 80x80m men det kan inte sträcka sig bort till din fyndplats.
(Du får fram närliggande träffar genom att fornsöka på Uppsala län, Uppsala kommun, ort Sävja)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tack Ola!!!
Då kanske det inte är någon fornlämning om det inte har blivit så i efterhand.
Menar du vid Sävja kyrka då? Där är det den enda platsen där ett gravfält kan vara eftersom en stor del 70-talsbebyggelse finns på platsen.
Stefan
Så du har kommit fram till det?finns det inte några registrerade fornlämningar på platsen (om du prickat in den mellan Sävje kyrka och Uppsävjaskolan).
Då kanske det inte är någon fornlämning om det inte har blivit så i efterhand.
Menar du vid Sävja kyrka då? Där är det den enda platsen där ett gravfält kan vara eftersom en stor del 70-talsbebyggelse finns på platsen.
Stefan
-
Ola Häggström
- Medlem
När jag i fornsök knappar in Län: Uppsala, Kommun: Uppsala, Ort Sävja får jag följande träfflista (tyvärr kan den inte sparas som länk);
Objekt Län Kommun Lämningstyp
Danmark 108:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 108:2 Uppsala Uppsala Sammanförda lämningar
Danmark 111:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 112:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 114:1 Uppsala Uppsala Byggnad annan
Danmark 128:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 198 Uppsala Uppsala Boplats
Danmark 199 Uppsala Uppsala Grav- och boplatsområde
"Danmark 112:1" är ett gravfält på 80x80m som ligger ca 200-250m nordväst ditt fynd. Koordinaterna för Danmark 112:1 är x=6635029.231, y=1606419.091 (RT-90 2,5 gon V).
Vi kan åtminstone konstatera att det finns fornlämningar i närheten.
Vänliga hälsningar,
Ola (men det är min bror som är arkeolog, inte jag)
Objekt Län Kommun Lämningstyp
Danmark 108:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 108:2 Uppsala Uppsala Sammanförda lämningar
Danmark 111:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 112:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 114:1 Uppsala Uppsala Byggnad annan
Danmark 128:1 Uppsala Uppsala Gravfält
Danmark 198 Uppsala Uppsala Boplats
Danmark 199 Uppsala Uppsala Grav- och boplatsområde
"Danmark 112:1" är ett gravfält på 80x80m som ligger ca 200-250m nordväst ditt fynd. Koordinaterna för Danmark 112:1 är x=6635029.231, y=1606419.091 (RT-90 2,5 gon V).
Ditt fynd kanske har samband med detta?Fornsök skrev:Beskrivning:
Revidering 1979: Gravfält, 80x80 m (N-S), bestående av 45 fornlämningar. Dessa utgöres av 45 runda stensättningar. Två av dessa är 11 resp 12 m diam och 0,2 resp 0,4 m h. Övertorvade med i ytanenstaka till måttligt med stenar, 0,2-0,3 m st. Den större stensättningen har mittblock, 2x2 m st och 0,8 m h. Övertorvade med i ytan enstaka till måttligt med stenar, 0,1-0,4 m st. Några är uppbyggda mot större, jordfasta kantblock. Två har i mitten grop, 2-3m diam och 0,2-0,3 m dj. En har en mindre kantskada. Samtliga gravar är genom fårbetning lätta att identifiera. Gravfältet beväxtmed enstaka barr-coh lövträd samt enbuskar. I gravfältets S delär en husgrund från sen tid. Där finns också en stensträngsliknande bildning, som sannolikt tillkommit när man vält stenar åt sidan för röjning åt en körväg. OBS! NV delen av gravfältet ca 200 mS om Sävja, Danmark sn, Uppland. Upprättad i okt 1937 av H Thålinoch F Hallberg. Nr 52. Ahlenius-Kempe: Sverige, del IV. Uppsala1909, s 763. ATA O Almgren.
Vi kan åtminstone konstatera att det finns fornlämningar i närheten.
Vänliga hälsningar,
Ola (men det är min bror som är arkeolog, inte jag)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Mycket möjligt, isåfall så är den möjligheten förstörd eftersom Skogsvägen och den enda tomten på Ugglevägen är i emellan.Ditt fynd kanske har samband med detta?
Stefan