Finska runstenar

ptah
Ny medlem

Finska runstenar

Inlägg av ptah » 16 februari 2006, 10:09

Alló

Vet någon någonting om de finska runstenarna... det lär finnas ett antal i södra finland, men vad står det på dem och hur ser de ut.
Den finska historieskrivningen, har i stort sett fram till dags dato, mest behandlat historia från 1917 och framåt och negligerat sin fornhistoria, därför skulle det vara trevligt om någon kunde upplysa mig i ämnet.

herulen
Medlem

Re: Fiska runstenar

Inlägg av herulen » 16 februari 2006, 15:42

ptah skrev:Alló

Vet någon någonting om de finska runstenarna... det lär finnas ett antal i södra finland, men vad står det på dem och hur ser de ut.
Den finska historieskrivningen, har i stort sett fram till dags dato, mest behandlat historia från 1917 och framåt och negligerat sin fornhistoria, därför skulle det vara trevligt om någon kunde upplysa mig i ämnet.
Mig veterligen finns det bara ett enda runstensfynd i Finland. För vidare läsning

http://ariadne.uio.no/runenews/nor_1998/finl97ma.htm

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 februari 2006, 16:13

RAÄ skriver:
Det finns inga runstenar i Finland som med säkerhet restes där under vikingatiden.
Jag har sett en falsk runsten i ett kärr i svenska Österbotten, men jag kommer inte ihåg vad platsen hette och kan därför inte hitta någon bild. Det kan ha varit i Vörå.

/ Probstner

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 17 februari 2006, 20:31

Har man förövrigt hittat runstenar utanför Skandinavien? När gjordes de sista runstenar?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 17 februari 2006, 20:52

KP-31 skrev:Har man förövrigt hittat runstenar utanför Skandinavien? När gjordes de sista runstenar?
Runor hittar du bl.a. inristad i Hagia Sofia, Konstantinopel.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 17 februari 2006, 21:21

Den absoluta majoriteten av runstenarna återfinns i de nordiska ländera men det finns en som påträffats i Ukraina (rätta mig om jag har fel). Runstenar ristades in på 1100-talet och återfinns i regel i närheten av kyrkor.

/Johan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 februari 2006, 02:33

Gorm skrev:Den absoluta majoriteten av runstenarna återfinns i de nordiska ländera men det finns en som påträffats i Ukraina (rätta mig om jag har fel).
RAÄ skriver i samma länk som ovan:
Ännu så länge har man bara hittat en enda runsten som vikingar på resa i österled har ristat. Den hittades på ön Berezanj i Kaspiska havet. Det är ingen vanlig runsten utan runinskriften finns på en sten som varit en del av en gravkista. På den står det: "Grane gjorde denna stenkista efter Karl, sin kamrat (eller kompanjon)".
/ Probstner

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 19 februari 2006, 09:32

Konstigt nog så har man inte gjort säkra fynd av runor eller runstenar på Åland.

http://www.arkeologi.aland.fi/museum/ar ... viking.pbs

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 februari 2006, 17:51

För att ge svar på frågan om det finns runstenar utanför Norden så kan hänvisar jag till denna sajt:

http://www.canit.se/~griffon/diverse/runes/where/

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 februari 2006, 23:45

Då står väl RAÄ:s ord mot Rune Palms / Probstner

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 20 februari 2006, 02:28

Nej, egentligen inte. Det beror väl på vad man menar med runstenar. I Norden är runsterna av olika utformning, ålder, ornamentik, med bild och inte med bild, etc. Det som förenar dem är att det är en rest sten med en runslinga och att runtexten kom till i och med att stenen skulle resas. Stenar med runtexter som kommit till långt efteråt räknas alltså inte som runstenar. I så fall kan t.ex. Urswickstenen i England vara en runsten. Fast å andra sidan måste vi beakta i vilken kontext det handlar om. De runstenar som restes i Norden hade en betydelse jag inte tror att de engelska stenarna hade. Det är svårt att riktigt förklara. Alla har väl någon gång sett Nordiska runstenar - jämför då dessa med t.ex. Urswick stenen:

http://www.engl.virginia.edu/OE/Tour/Sc ... swick.html

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 20 februari 2006, 04:03

Vet någon om det finns runstenar på de brittiska öarna? Känns som det inte vore särskilt omöjligt t.ex i Skottlands övärld, östra Irland eller runt Newcastle eller i gamla Dannelagen i England?

ptah
Ny medlem

Inlägg av ptah » 21 februari 2006, 13:05

Alló igen

Hittade dessa ·

Båtholmenristningen
· Hitisstenen
· Höjsalristningen
· Pethskiftesristningen
· Vörårunorna

Men det finns inget bildmaterial att tala om, en bild på den lite skumma vöråristningen. Finns det någon som kan hitta de andra månne..... mina sökmöjligheter är lite begränsade för tillfället.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 februari 2006, 15:48

Vörå är som sagt ett 1800-talspåfund / Probstner

lillen
Provmedlem

runskrifter

Inlägg av lillen » 25 maj 2007, 09:08

Har egetligen ingen större kunskap inom ämnet, men har en del information, vars riktighet jag inte kan garantera, angående runskrifter i Finland. Eller, rättare sagt, i Vörå, Österbotten.

Var här för ett par dagar sedan och besökte två olika runskrifter, de s.k. Jonund runskriften och Egil runskriften. Dessutom verkar det som om det skulle finnas ännu en till i samma område, den s.k. Pethskiftes-runan. Men denna har jag inte sett själv.

Jonund runan påstås vara hittad 1978. Den föreställer en enkel bild på en båt med en kort skrift under som, vad jag förstod, skulle uttalas " aft sun nut". Sägs att denna text kan översättas till ungefär: " Till minne av min/den duktiga sonen."
Här en bild: http://www.kolumbus.fi/john.langs/V/dokum.htm

Den andra runskriften jag var och såg på var den s.k. Egil runan. Högst uppe på den var ett kors uthygget och under den en mycket längre skrift/text än Jonund. Tyvärr vet jag inget mer om denna än det jag såg. Nära denna Egil runan borde det finnas en annan, Pethskiftesrunan, men som tidigare nämt har jag inte sett den personligen.

Det var allt jag hade att tillägga. Hoppas det är alls till någon nytta.

Skriv svar