Krucifix hittad i vikingagrav från 900-talet

Skriv svar
mutley
Ny medlem

Krucifix hittad i vikingagrav från 900-talet

Inlägg av mutley » 30 november 2005, 09:59

Bland fynden från vikingagraven vid Kvarnbacken fanns delar av ett krucifix. Gravinnehållet har nu daterats till 900-talet och det gör graven unik. Den är ett mycket tidigt exempel på kristen tro i Sverige.
http://www.corren.se//archive/2005/11/3 ... 6984640-14&

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 1 december 2005, 13:45

innebär det att den lilla buddha i grön jade som hittats i en grav från 500-600tal i sverige (minns ej var just nu) är ett bevis för buddhism i sverige under den tiden?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 1 december 2005, 15:50

I och för sig en intressant idéhistorisk reflektion - finns det utrymme för en mer eklektisk religionssyn i samhällen där religionsutövning inte är så hårt länkad till den politiska maklten? Jag tror visserligen att korset och buddhan åkte i gravarna i sin egenskap av allmänt lullull, men i alla fall. Det är svårt att tänka sig att kristna hem under samma tid skulle vara prydda med föremål som hör till andra religioner. Å andra sidan hävdas ibland att helgonkulten på medeltiden var ett sätt att tillfredsställa det invanda behovet av små trägubbar i hörnen...

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 december 2005, 15:57

Att det var en bränd grav beskrivs som en intressant omständighet:
-- Det är en hednisk gravtradition, men krucifixet fanns i graven.
men kan lika gärna ses som försvårande. Hur avgör man om folk är kristna?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 1 december 2005, 17:02

hangatyr skrev:innebär det att den lilla buddha i grön jade som hittats i en grav från 500-600tal i sverige (minns ej var just nu) är ett bevis för buddhism i sverige under den tiden?
Buddhan påträffades inte i gravkontext utan är ett boplatsfynd från Helgö. http://www.historiska.se/collections/mi ... fid=108115

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 1 december 2005, 17:07

Gorm skrev:
hangatyr skrev:innebär det att den lilla buddha i grön jade som hittats i en grav från 500-600tal i sverige (minns ej var just nu) är ett bevis för buddhism i sverige under den tiden?
Buddhan påträffades inte i gravkontext utan är ett boplatsfynd från Helgö. http://www.historiska.se/collections/mi ... fid=108115

/Johan
ja,men frågan kvarstår.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 1 december 2005, 17:13

Jag anser att det är ganska stor skillnad på ett boplatsfynd och ett gravfynd på det sättet att boplatsfynd ofta är tappade eller bortglömda prylar medan gravföremål är ditlagda av en anledning. Visar Buddan på Buddister på Helgö? Inte helt omöjligt men rimligtvis rör det sig om ett föremål som kommit till platsen p g a av handel, särskillt eftersom det är på just Helgö den påträffades. I annat fall kan vi ju påstå att det funnits en biskop på Helgö också. :) Jämnförelsen är dessutom lite haltande i o m att vi har många fler indikationer på kristendom under 900-talet än Buddism (inga andra än just den lilla figuren) under folkvandringstid. I vanlig ordning kan vi inte veta säkert men jag kan våga mig på en kvalificerad gissning när jag påstår det jag skriver ovan. :)

/Johan

Skriv svar