Vad betyder denna runa ? se bild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2005, 15:35

Här är en sajt som säljer just den aktuella sortens prylar.

http://www.nordicarts.com/

Jag gick igenom hela sortimentet, till sista örhänget, utan napp. Då skickade jag ett mail med din bild, och fick följande svar:
I have never seen anything like this and am almost certain it is neither a rune nor of Scandinavian origin, unless it is a really obscure Icelandic symbol which is doubtful.

Maybe the seller was being "creative" about its origin!

Best wishes

Dom Broadley
Sales Manager, NordicArts.Com
Så nu tycker jag nog att du får leta upp någon av de som uppgav att det var en fornnordisk symbol, och be om en lite noggrannare förklaring.

Pim
Ny medlem

Inlägg av Pim » 25 augusti 2005, 09:12

Det är ingen nordisk runa, isåfall är det enda jag kan tänka mig att det är en kombination av följande:

I. 2st. "L" runor (ena vänderuna) och en "U" runa.
II. 1st. "E" runa (från den urnordiska futharken) och en "U" runa.
III. En kombination av 2st. "L" runor, 1st. "E" runa och 1st "U" runa.

Det skulle kanske även kunna vara en av de Anglo-Frisiska runorna? För att citera Lars Magnar Enoksen ur boken "Runor".
"...i England och Holland utökade man runorna från 24 till 28 på 600-700-talet och sedan till 31 eller 33 runor under 900-talet."
Jag vet inte hur runorna 29-33 ser ut så kanske, kanske kan det vara en av dom?

Ett sista försök att få det till en runa/or är om det kan vara en Rungalder?

Jag har inte sett det tecknet på någon runkalender heller, därmed inte sagt att det inte kan vara så.

Personligen tror jag att antingen så är det en Rungalder eller så har det inte med runor att göra, ett påhittat mönster bara eller ett tecken från en annan kultur.

Lycka till!

/M.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 augusti 2005, 22:04

Det mesta om runor är väl härvidlag sagt. En rent personlig reflektion är att tecknet är i krångligligaste laget för att vara en runa. Dessa ristades oftast i trä och denna med sin smådetaljer torde vara i svåraste laget att få till.
Kanhända är detta ett bomärke. En sorts signatur som ej läs och skrivkunniga använde sej av. Man märkte helt enkelt sin egendom med sitt eget bomärke. Såvitt jag förstått var det inte ovanligt att även läs och skrivkunniga använde sej av bomärken. En representant för dessa läskunniga var antropologen och upptäcksresanden Eric von Rosen. Han höll sig med ett bomärke i form av en svastika, dock spegelvänd om man jämför den med nazitysklands. Man skall minnas att greven höll sig med detta bomärke innan nazismen ens var uppfunnen.
Man kan ju inte vara säker på att denna "runa" är ett bomärke, men det är inte orimligt. Så skall jag väl tillägga att bomärken kan se ur precis hur som helst.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 augusti 2005, 22:46

Ett bomärke är ingen dum idé; såna finns det ju mängder av, och man kan ju tänka sig att det var bomärke åt en såpass viktig person att det även i våra dagar har en marknad. Men som sagt, det lär ju finnas folk som anser sig sitta inne med facit; det skulle vara oerhört intressant att höra vad någon sådan har att säga.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 26 augusti 2005, 23:59

Bomärken har jag sett många. Och en del - tycks - vara inspirerade av äldre symboler. Swastikan finns i mitt område men något snedare. Men återigen, är inte de flesta bomärken enklare utförda är detta? Liksom ristade runor? Men jag säger inte att detta inte är ett sådant.

Skriv svar