hjälp mig? bildstenar...

Skriv svar
Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem

hjälp mig? bildstenar...

Inlägg av Eira » 18 juli 2005, 14:54

Hejsan!
Är det nån som känner till en förteckning över alla Gotlands bildstenar? Sötte på en bildsten för några dagar sen, som var så pass svår att upptäcka att jag började fundera på om den kanske inte var registrerad. Så som sagt, vet ni om det finns nån bra förteckning över alla bildstenar? Har sökt lite på internet men inte hittat nåt.

Men även om den här specifika stenen är känd och undersökt och hela tjossan måste jag säga att det var den mest intensiva bildstensupplevelse jag haft... :D så välbevarad, den hade till och med färgrester!!

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 19 juli 2005, 00:11

Har du kollat upp Bildstenar av Jan Peder Lamm? I annat fall borde den vara registrerad som fast fornlämning, kolla med ditt Länsmuseum eller Riksantikvarieämbetet.

/Johan

Pim
Ny medlem

Inlägg av Pim » 25 augusti 2005, 09:33

Hej Eira!

Det är inte säkert att bildstenen finns registrerad på den här kartan men du kan alltid kolla:
http://www.svo.se/episerver4/templates/hansynstorm.aspx
Om du har tillgång till en gps och kan ge mig koordinater (X & Y) så kan jag kolla upp i fornminnesregistret om den är registrerad.

Det vore väldigt kul om det är ett nyfynd, men jag misstänker tyvärr att det inte är så. Vore kul om du kunde ta ett par bilder med. :)

/M.

Skriv svar