Hej alla, bara en kort fråga...
Känner ni till någon runsten som har skålgropar på fram eller baksidan? Ja jag vet att runstenarna är vikingatid och skålgroparna bronsålder men ändå...
tacksam för svar
/Eira
Skålgropar på runsten?
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: Skålgropar på runsten?
Jag har alldrig hört talas om runstenar med skålgropar, men man vet alldrig.Eira skrev:Hej alla, bara en kort fråga...
Känner ni till någon runsten som har skålgropar på fram eller baksidan? Ja jag vet att runstenarna är vikingatid och skålgroparna bronsålder men ändå...
tacksam för svar
/Eira
Beträffande skålgropar rekomenderas följande läsning:
http://www.algonet.se/~ukforsk/subjekts.htm#gropar
"Jag smörjer sten
För att hela kött och ben"
Härligt med gamla hedniska besvärjelser.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Vad är skålgropar för någonting?

det där är en skålgrop! de förekommer ofta på hällristningar från bronsåldern, men tros vara mycket mer spridda än så, både i tid och rum. De har ibland kallats för älvkvarnar, då man trodde att älvor använde dem för att mala saker i det. Enligt folktron har de också använts till olika sorters ritualer. Men egentligen vet vi inte vad de använts till, det finns teorier men ingen som förklarar dem helt.
Nämnas bör också de så kallade klangstenarna. De är stenblock försedda med skålgropar som tack vare skålarna får en mycket speciell klang när man slår på dem med en sten. Exempel är klangstenen i Håga och sangelstenen på Gotland. Inte alla stenblock med skolgropar får denna klang, och det är osäkert hur den faktiskt blir till. En teori som väl framför allt framlagts av Helena Victor tar upp möjligheten att skålgroparna (framför allt då klangstenarna) varit en del i bronsålderns döds/begravningsceremonier, då man kanske malde ben i groparna.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Eira
Hälsningar
Christer Samuelsson
Märkligt. Vad har man för krav på klang härvidlag. Rent teoretiskt kan man upphetta sten så den blir förglasad. Då kan man kanske åstadkomma en klang. Vilka är dina källor beträffande detta och vem är Helena Victor? Har du f.ö. varit och slagit med sten på några av dessa klangstenar och s.a.s. hört denna klang?Nämnas bör också de så kallade klangstenarna. De är stenblock försedda med skålgropar som tack vare skålarna får en mycket speciell klang när man slår på dem med en sten. Exempel är klangstenen i Håga och sangelstenen på Gotland. Inte alla stenblock med skolgropar får denna klang, och det är osäkert hur den faktiskt blir till. En teori som väl framför allt framlagts av Helena Victor tar upp möjligheten att skålgroparna (framför allt då klangstenarna) varit en del i bronsålderns döds/begravningsceremonier, då man kanske malde ben i groparna
Hälsningar
Christer Samuelsson
F dr. Helena Victor skrev 2002 en avhandling om bronsålderskomplexet i Håga (Med graven som granne - om bronsålderns kulthus), och där tog hon även upp klangstenarna. I ett av dödshusen i Håga (den lilla i Hågahagen) hittades ett stenblock som hade ett flertal skålgropar i olika storlekar. Det upptäcktes rätt så snart att om man slog en sten mot den så uppstod en viss klang. Själva stenblocket verkar inte vara upphettat eller på andra sätt påverkat, och det är en helt vanlig bergart. Det enda som kan ha åstadkommit klangen är alltså skålgroparna. Det finns ingen bra förklaring på hur det går till men jag gissar att groparna skapar en viss resonans.
Klangstenen låg nu nerfallen i ena änden av dödshuset, men från början satt den antagligen i taket eller högt upp på väggen i husets ena kortände, med skålgroparna utåt.
Jag har själv varit med och slagit på stenen, ja, och har hört detta direkt från Helena Victor vid föreläsningar och annat.
Lustigt nog såg jag något liknande på discovery channel för några månader sen, på ett reseprogram. De var i nordafrika, och reste bland tuaregerna (tror jag de hette
Har frågat runt lite på nätet om det här fenomenet finns på fler ställen, och någon nämnde madagaskar. EN annan citerade ett musikalbum: "A number of ringing rocks had been discovered throughout the Southwest, usually at prolific petroglyph sites. It had just taken a while for scientists to think of hitting the decorated stones to see if they made musical sounds. When these granite boulders or rock ledges were finally struck with a smaller stone, they rang out with the clarity of a beautifully crafted chime. It wasn't hard to visualize prehistoric Native Americans creating a virtual symphony of tones as they pounded ceremonial images into the rocks."
Självklart måste man vara skeptisk mot det där sista, jag är mycket osäker på källan, men det är ändå intressant att se möjligheten. Som jag ser det är det enda märkliga med klangstenarna att vi inte har sett dom förut!
mvh
Eira
En sten vid Kullerstadsbro:
"På runstenens nedre del finns omkring tolv runda huggna fördjupningar, så kallade skålgropar. Hur gamla skålgroparna är kan vi inte säga men de har säkerligen funnits där redan när runslingan ristades. Ett annat exempel på att en sten med skålgropar ristats med runor finns i Focksta i Uppland. "
http://www.raa.se/arkeologi/kullerstadsbro.asp
Finns säkert fler exempel. Dock så är skålgroparna äldre än runinskriptionerna. Men Fockstastenens skålgropar smörjdes tydligen in med fett så sent som på 1700-talet.
"På runstenens nedre del finns omkring tolv runda huggna fördjupningar, så kallade skålgropar. Hur gamla skålgroparna är kan vi inte säga men de har säkerligen funnits där redan när runslingan ristades. Ett annat exempel på att en sten med skålgropar ristats med runor finns i Focksta i Uppland. "
http://www.raa.se/arkeologi/kullerstadsbro.asp
Finns säkert fler exempel. Dock så är skålgroparna äldre än runinskriptionerna. Men Fockstastenens skålgropar smörjdes tydligen in med fett så sent som på 1700-talet.
Bra och välljudande förklaring av Eira! Något man kanske inte tänker på när det gäller skålgropar är hur lång tid det faktiskt tog att göra dem. De består inte bara av ett hål i berget utan har utknackade jämna kanter. Jag har för mig att Institutet för Forntida Teknik har gjort ett experiment i detta, att dels kopiera en hällristning, dels göra en skålgrop. Jag kan just nu inte hitta tillbaka till den artikel jag läste på http://www.forntidateknik.se/, en intressant sajt för övrigt som dock tycks ha tappat farten i och med att institutets eldsjäl gick bort för några år sedan.
Smörjning av skålgropar kan vara en relativt sen sedvänja, det måste vi beakta när vi anammar, eller förkastar, olika försök till förklaring av skålgroparnas funktion.
Tillägg: Fel av mig! Det var ett par studenter på Arkeologiska Institutionen i Göteborg som hade knackat i berget. Deras rapport hittade jag till slut, här:
http://www.hum.gu.se/ark/public_h/rappo ... ck_art.pdf
Smörjning av skålgropar kan vara en relativt sen sedvänja, det måste vi beakta när vi anammar, eller förkastar, olika försök till förklaring av skålgroparnas funktion.
Tillägg: Fel av mig! Det var ett par studenter på Arkeologiska Institutionen i Göteborg som hade knackat i berget. Deras rapport hittade jag till slut, här:
http://www.hum.gu.se/ark/public_h/rappo ... ck_art.pdf