Varför så få runstenar i Nyköping?

Skriv svar
mutley
Ny medlem

Varför så få runstenar i Nyköping?

Inlägg av mutley » 30 juni 2005, 21:45

Varför finns det så få runstenar precis i närheten av Nyköping?

De enda jag känner till är de två runstenarna vid den gamla bron över Nyköpingsån vid Oppeby/Släbro (sö 45 & sö 367)
Uppdaterat: nu hittade jag även sö 51 mitt i Nyköping som inte finns med på Gröna kartan

Om man tar en titt på en karta med många av runstenarna i Nyköpings-trakten (nu saknas typiskt Oppebystenarna) så tycker jag det verkar finnas relativt få stenar kring Nyköping där trots allt Idbäcken samt Svärta-, Kila- och Nyköpingsån möts på samma ställe.

Hur kan det komma sig? Var Nyköping trots geografin inte så betydande vid tiden för runristningar? Eller kan man gissa att det finns relativt många stenar som ännu inte har hittats där?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 30 juni 2005, 23:55

Jag är inte så väl bevandrad i områdets geografi men eftersom Nyköping ligger i anslutning till vatten så kan ju anledningen faktist vara att området låg under vatten på 1000-talet. Hur vanligt förekommande är t ex fasta fornlämningar (t ex gravfält) från samma tid? Å andra sidan tyder ju ortsnamnet (Köping, vilket betyder ung "handelsplats") på att platsen är äldre men är topografin relativt platt så kan uppgrundning ske på bara några decenier (se Uppsalaslätten). Nyköping ("det nya köping") kan vidare innebära att man flyttat samhället dit från det ursprunliga Köping så namnet behöver inte vara ett bevis i sig. Vidare så är det ytterst ovanligt man gör nyfynd av runstenar (senaste är från 2001 har jag för mig) men vem vet vad som döljer sig i stadens äldre murverk. :)

/Johan

mutley
Ny medlem

Inlägg av mutley » 1 juli 2005, 23:13

Nu när jag äntligen lärt mig hur man söker i Rundata så har jag hittat rejält många fler runstenar och runstensfragment (samt runor på träföremål, knivar, etc) i närheten av Nyköping. Av någon dum anledning har jag antagit att även runstenar som står vid en kyrka skulle vara utmärkta med ett R på Gröna kartan. Det var totalt fel.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 2 juli 2005, 05:41

mutley skrev:Av någon dum anledning har jag antagit att även runstenar som står vid en kyrka skulle vara utmärkta med ett R på Gröna kartan. Det var totalt fel.
Jaha, då var mina spekulationer överflödiga. :) Det är ju inte lätt att veta men de R som står utmärkt på Gröna kartan och Fastighetskartan/ekonomiska kartan är endast en del av det totala antalet. Vill man vara säker får man vända sig till Fornminnesregistret på Riksantikvarieämbetet.

/Johan

Skriv svar