Gjorde ett par påskutflykter med pappa; på påskafton var vi i Grävsten sydöst om Linköping. Även om platsen är svår att se särskilt mycket på så är den väl värd en visit. Det är ett gammalt omfattande gårdskomplex med två fornborgar (tillflyktsborgar för gårdens innevånare, antagligen del i ett vårdkasesystem förbundet med Vårdsberg - vars namn just syftar på vårdkasar - och utsikten i dalarna är anslående), bevarade fägator och fornåkrar, husterrasser och ett par gravfält. Det finns också någon rest sten. Nedanför säterigården från 1700-talet kan man lätt se hur vattenleden tett sig. Det som nu är en igenväxt å frammanar visionen av hur man fått dra båtar förbi liknande platser, även om just den här passagen säkert var segelbar långt fram i tiden. Stensträngarna, terrasserna och läget utgör tillsammans höjdpunkterna.
Skyltning finns men den är lite medfaren. Tack och lov så gick ingen boskap i hagarna, vi hade nog inte kunnat hitta så mycket med en hjord ungtjurar nafsande i hasorna.
Innan jag lämnade Linköping för den här gången var vi ute vid Tift och kameran som hade laddat ur inför besöket i Grävsten (viss besvikelse) var nu omsorgsfullt preparerad. Det är egendomligt att jag som bott i över 10 år i Kärna socken aldrig besökt Tiftgravfältet. Jag tror faktiskt vi borde kunnat se det från tv-rumsfönstret. Inte heller pappa kunde minnas att han varit där.
600 gravar (synliga) enligt den information vi hade - fältet som är kanske 100x300 meter är i princip täckt med gravar. Detta är Östergötlands största gravfält. Det mesta är stensättningar. Ett fåtal är högar av den typ man ser i mälardalen. Det finns flera treuddar och åtskilliga kvadrater och domarringar. Ett par resta stenar finns också. Tyvärr är det kanska svårt att se vad som är vad, och nästan ingenting är särskilt fotogeniskt. Gravfältet ska innehålla lämningar från bronsålder till sen järnålder (ev endast järnålder, det varierar med vilket material man tittar i). Det tycks mig som om de tidigare perioderna dominerar. Många av gravarna är instörtade kammarkonstruktioner.
Från Tift kan man se Kaga kyrka (en urspunglig maktplats om något) nån kilometer ut på slätten (även om den från själva gravfältet är skymd av bosgården) och bortom den syns Vreta Kloster på sluttningen vid Berg. Skymt av några gårdar ligger Sätuna hög vid Roxens strand. Nån mil uppströms Svartån ligger Ledbergs kulle.
Jag är hela tiden förvånad över tyngden i fornlämningslandskapet runt Linköping. Stråket in från Slätbaken, bygden i Kind, navet runt Stångåmynningen och lederna vidare in mot Motala och mot Mjölby-Skänninge/Hästholmen. Tänk om den bygden kunde berätta sin historia lite tydligare. Ett gäng bilder tog jag i alla fall. Inget spektakulärt, men i alla fall representativt, hoppas jag.
Dessutom har jag lärt mig vad en bosgård är, och blivit intresserad av segelleder in mot Stångån sydöst ifrån. Den vägen nämns inte i material som diskuterar leden strax norr därom men den måste ha funnits där, något annat är omöjligt att tänka sig efter att ha sett Grävsten och Vårdsberg. Vattenlederna i Östergötland är väldigt intressanta.
Några av bilderna från Tift finns här - klicka på de små bilderna och bläddra med "Nästa 10". Några av de bättre är de här, stensättning - stensättning - vy - inrasad kammargrav.
Sammantaget rekommenderas båda platserna som utflykter för fornminnesintresserade. Var och en hinns med på en förmiddag om man är i Linköping. Tift hinns enkelt med om man bara passerar på E4 (som går förbi inom synhåll). Det finns mer spektakulära lämningar att se men att ha flera val är alltid trevligt. Den som bor i trakten och har intresset bör definitivt göra ett besök på vardera platsen.
Två utflyktstips - Grävsten och Tift (Östergötland)
- Olof Ekström
- Medlem
Åker mycket bil mellan Stockholm och Göteborg, och letar efter sevärdheter rimligt nära vägen för kortare stopp. Tift låter intressant, du har möjligen inte en beskrivning som hjälper en förvirrad Stockholmare att hitta dit från E4:an? Tar man av på samma ställe som när man åker till Bergs slussar?
Henrik
Henrik
- Olof Ekström
- Medlem
Tift ligger mitt emellan avfarten mot Berg och nästa avfart (om man åker söderut), den till Malmslätt som f.ö. är sista avfarten innan Mantorp så om man siktar på Berg så har man i alla fall en chans till 
Minns inte vad det står på skylten, antagligen Linköping N eller Linköping C, men jag tror det är skyltat mot IKEA och något mer varuhus där. Direkt när man kommer upp på den korsande vägen (som säkert har ett nummer som jag inte känner till) svänger man in mot Linköping (höger) istället för ut mot Berg (vänster). Fortsätt in mot stan till trafikljuset med skyltning mot Skäggetorps centrum åt höger, sväng in däråt. Skäggetorp C ligger mitt inne i Skäggetorp, runt om området går en väg i en cirkel. Kör runt åt höger (så slipper du tänka på att räkna avtagsvägar). När du kommit runt till baksidan kommer den första riktiga avtagsvägen bort från Skägget, på skylten står nog Malmslätt el. möjligen Tokarp. Håll utkik efter några hundra meter, en liten blå fornminnesskylt finns uppsatt. Gravfältet ligger på vänster sida sett från Skäggetorpshållet, mittemot ligger en liten gård som heter Bosgården. Jag vill gärna poängtera att Tiftgravfältet inte är särskilt fotogeniskt - det är inte pampigt eller storslaget, det kräver att man är intresserad för att vara värt ett besök. På det hela taget ger det ett lite slarvigt intryck.
Om du istället svänger av nästa avfart (skyltad Linköping V, Malmslätt och Motala, skulle jag tro) ska du runt i Tift-rondellen (som lär vara Europas största) och köra in mot Linköping. Ta första avfarten (skyltad Malmslätt) och sväng direkt vänster, du kommer då in på vägen mot Skäggetorp. Passera Tifts gård (stall och jordgubbsodling) så kommer du snart till gravfältet.
Det finns fler saker mer eller mindre inom synhåll från Tift:
Sätuna hög ligger längs med vägen ut mot Berg, efter ett par kilometer, på remsan mellan Bergsvägen och Roxen, sväng av mot Sätuna gård, du kommer att se högen om du tittar efter den (den har buskage och ett träd på toppen). Den är inte enorm men ganska intressant tycker jag. Enligt skylten på platsen kan högen vara från bronsåldern. Man tror lätt att det ska passa att parkera vid fågelskådningsområdet men jag rekommenderar att köra runt till Sätuna gård istället (tänk på att det är privat område). Sätuna hög är inte stor, men läget är rätt enormt.
Om man åker in mot land istället för ut mot Roxen vid avfarten mot Sätuna så kommer man till Kaga, ett av ursprungssätena för bjälboätten. Kyrkan är gammal och rätt fin, men det är ungefär allt som finns av historiskt intresse.
En alldeles nyutgrävd bosättning från järnåldern finns längs med motorvägen från Tiftrondellen in mot Linköping, efter Malmslättsavfarterna, men jag vet inte hur man bäst tar sig dit.
Berg kände du redan till antar jag - runt Berg/Ljungsbro/Vreta Kloster finns ju en hel del historia att hämta men det finns inte så mycket att titta på eller besöka.
Om man tar Tiftrondellen från E4, svänger av mot Malmslätt och sedan istället för vänster mot Tiftgravfältet/Skäggetorp tar höger mot Malmslätt (alternativt, om man kommer från Skäggetorp, fortsätter förbi gravfältet och förbi motorvägspåfarten, och åker mot Malmslätt) och bara fortsätter förbi/igenom Malmslätt/Tokarp (man passerar strax under E4 och fortsätter ut mot slätten) kommer man snart till Ledberg, som inte bara fostrat Abbas ständige basist Rutger Gunnarsson utan också hyser Ledbergs kulle och Ledbergsstenen. Man behöver ta höger på ett ställe, jag tror det är skyltat Ledberg där. Från Ledberg kan man också leta sig ut mot Bergshållet längs med Svartån, komma förbi Kaga och komma tillbaka till E4 vid Bergsavfarten. Ledbergs kulle kan vara vår senast anlagda storhög, den har C14-daterats till sent 800-tal om jag minns rätt, vilket är väldigt sent för en sån hög. Ledbergsstenen står inne på kyrkogården, man får gå runt kyrkan.
Kärna kyrka i Malmslätt (som syns från Tift, på västra sidan men med en motorväg in mot stan emellan, den från Tiftrondellen) är en av de kyrkor som gör anspråk på att vara Kyrkan i legenden om jungfrukällan, den som bl a ligger till grund för Ingmar Bergmans film Jungfrukällan. Källan skulle då vara den som finns inne i Kärna mosse, en kalkhaltig källa med naturskyddsområde som bl a har en del orkidéer, för den som är lagd åt det hållet... Namnet Kärna skulle enligt legend-legenden ha kommit från Karna, efter Karin, som skulle ha varit jungfruns namn. Den nuvarande kyrkan är en 1800-talskyrka (Oscar-stil tror jag det kallas, tämligen ointressant eftersom det finns hundratals såna runtom i landet). Det är nån kilometer från kyrkan till källorna, men det är lite tidskrävande att vandra in i mossen och svårt att förklara vägen - parkera vid kyrkan och fråga nån på platsen om vägen är mitt tips. Det är inte svårt att hitta kyrkan om man väl kommit till Malmslätt.
På Malmslätts sydvästra sida, mot Vikingstad, ligger Malmens flygfält med flygverkstäderna, samt Lagerlunda gård, som är en av landets bästa båtgravsfyndplatser, utgrävd nån gång i början av 1900-talet. Jag har dock aldrig varit på själva gravfältet (som ska ligga direkt i anslutning till gården) och vet inte om det är tillgängligt eller om det finns något att se nu.
Lite efter Linköping kan man ju också svänga av mot Skänninge, som varit en mycket intressant plats och där man grävt mycket på senare tid och också hittat mycket. Mer information om det har jag tyvärr inte. RAÄ kanske har nåt material.
Sen kommer man ju i närheten av Rök, och Omberg som är en väldigt speciell plats...
Skulle du råka ta med en digitalkamera så är jag väldigt intresserad av bilder från alla platserna (möjligen med undantag av Tift som jag har en del skapliga kort från). Ledberg verkar ha något emot mig, trots tre besök har jag fortfarande bara kassa bilder därifrån...
Nu måste jag göra nån nytta en stund
Trevlig resa!
Minns inte vad det står på skylten, antagligen Linköping N eller Linköping C, men jag tror det är skyltat mot IKEA och något mer varuhus där. Direkt när man kommer upp på den korsande vägen (som säkert har ett nummer som jag inte känner till) svänger man in mot Linköping (höger) istället för ut mot Berg (vänster). Fortsätt in mot stan till trafikljuset med skyltning mot Skäggetorps centrum åt höger, sväng in däråt. Skäggetorp C ligger mitt inne i Skäggetorp, runt om området går en väg i en cirkel. Kör runt åt höger (så slipper du tänka på att räkna avtagsvägar). När du kommit runt till baksidan kommer den första riktiga avtagsvägen bort från Skägget, på skylten står nog Malmslätt el. möjligen Tokarp. Håll utkik efter några hundra meter, en liten blå fornminnesskylt finns uppsatt. Gravfältet ligger på vänster sida sett från Skäggetorpshållet, mittemot ligger en liten gård som heter Bosgården. Jag vill gärna poängtera att Tiftgravfältet inte är särskilt fotogeniskt - det är inte pampigt eller storslaget, det kräver att man är intresserad för att vara värt ett besök. På det hela taget ger det ett lite slarvigt intryck.
Om du istället svänger av nästa avfart (skyltad Linköping V, Malmslätt och Motala, skulle jag tro) ska du runt i Tift-rondellen (som lär vara Europas största) och köra in mot Linköping. Ta första avfarten (skyltad Malmslätt) och sväng direkt vänster, du kommer då in på vägen mot Skäggetorp. Passera Tifts gård (stall och jordgubbsodling) så kommer du snart till gravfältet.
Det finns fler saker mer eller mindre inom synhåll från Tift:
Sätuna hög ligger längs med vägen ut mot Berg, efter ett par kilometer, på remsan mellan Bergsvägen och Roxen, sväng av mot Sätuna gård, du kommer att se högen om du tittar efter den (den har buskage och ett träd på toppen). Den är inte enorm men ganska intressant tycker jag. Enligt skylten på platsen kan högen vara från bronsåldern. Man tror lätt att det ska passa att parkera vid fågelskådningsområdet men jag rekommenderar att köra runt till Sätuna gård istället (tänk på att det är privat område). Sätuna hög är inte stor, men läget är rätt enormt.
Om man åker in mot land istället för ut mot Roxen vid avfarten mot Sätuna så kommer man till Kaga, ett av ursprungssätena för bjälboätten. Kyrkan är gammal och rätt fin, men det är ungefär allt som finns av historiskt intresse.
En alldeles nyutgrävd bosättning från järnåldern finns längs med motorvägen från Tiftrondellen in mot Linköping, efter Malmslättsavfarterna, men jag vet inte hur man bäst tar sig dit.
Berg kände du redan till antar jag - runt Berg/Ljungsbro/Vreta Kloster finns ju en hel del historia att hämta men det finns inte så mycket att titta på eller besöka.
Om man tar Tiftrondellen från E4, svänger av mot Malmslätt och sedan istället för vänster mot Tiftgravfältet/Skäggetorp tar höger mot Malmslätt (alternativt, om man kommer från Skäggetorp, fortsätter förbi gravfältet och förbi motorvägspåfarten, och åker mot Malmslätt) och bara fortsätter förbi/igenom Malmslätt/Tokarp (man passerar strax under E4 och fortsätter ut mot slätten) kommer man snart till Ledberg, som inte bara fostrat Abbas ständige basist Rutger Gunnarsson utan också hyser Ledbergs kulle och Ledbergsstenen. Man behöver ta höger på ett ställe, jag tror det är skyltat Ledberg där. Från Ledberg kan man också leta sig ut mot Bergshållet längs med Svartån, komma förbi Kaga och komma tillbaka till E4 vid Bergsavfarten. Ledbergs kulle kan vara vår senast anlagda storhög, den har C14-daterats till sent 800-tal om jag minns rätt, vilket är väldigt sent för en sån hög. Ledbergsstenen står inne på kyrkogården, man får gå runt kyrkan.
Kärna kyrka i Malmslätt (som syns från Tift, på västra sidan men med en motorväg in mot stan emellan, den från Tiftrondellen) är en av de kyrkor som gör anspråk på att vara Kyrkan i legenden om jungfrukällan, den som bl a ligger till grund för Ingmar Bergmans film Jungfrukällan. Källan skulle då vara den som finns inne i Kärna mosse, en kalkhaltig källa med naturskyddsområde som bl a har en del orkidéer, för den som är lagd åt det hållet... Namnet Kärna skulle enligt legend-legenden ha kommit från Karna, efter Karin, som skulle ha varit jungfruns namn. Den nuvarande kyrkan är en 1800-talskyrka (Oscar-stil tror jag det kallas, tämligen ointressant eftersom det finns hundratals såna runtom i landet). Det är nån kilometer från kyrkan till källorna, men det är lite tidskrävande att vandra in i mossen och svårt att förklara vägen - parkera vid kyrkan och fråga nån på platsen om vägen är mitt tips. Det är inte svårt att hitta kyrkan om man väl kommit till Malmslätt.
På Malmslätts sydvästra sida, mot Vikingstad, ligger Malmens flygfält med flygverkstäderna, samt Lagerlunda gård, som är en av landets bästa båtgravsfyndplatser, utgrävd nån gång i början av 1900-talet. Jag har dock aldrig varit på själva gravfältet (som ska ligga direkt i anslutning till gården) och vet inte om det är tillgängligt eller om det finns något att se nu.
Lite efter Linköping kan man ju också svänga av mot Skänninge, som varit en mycket intressant plats och där man grävt mycket på senare tid och också hittat mycket. Mer information om det har jag tyvärr inte. RAÄ kanske har nåt material.
Sen kommer man ju i närheten av Rök, och Omberg som är en väldigt speciell plats...
Skulle du råka ta med en digitalkamera så är jag väldigt intresserad av bilder från alla platserna (möjligen med undantag av Tift som jag har en del skapliga kort från). Ledberg verkar ha något emot mig, trots tre besök har jag fortfarande bara kassa bilder därifrån...
Nu måste jag göra nån nytta en stund
Tackar!Teodric skrev:[mängder av nyttig information]
Har sparat undan de tipsen för framtida turer, vet inte exakt när det blir aktuellt att utnyttja dem. Jag och min fru åker ner till Göteborg lite då och då eftersom hela min frus släkt bor i Göteborgstrakten, och ibland finns det gott om tid över på resan dit eller hem.
Omberg är som du säger mycket speciellt. Förra gången körde vi faktiskt en sväng förbi just Omberg, vi stannade också till i Alvastra och Vadstena (båda väldigt trevliga). Tyvärr blev det alldeles för kort, då vi hade bråttom hem, men vi planerar att åka förbi där igen vid tillfälle.
Henrik
Var det inte en stenåldersboplats också? Om vi tänker på samma sak?Teodric skrev: En alldeles nyutgrävd bosättning från järnåldern finns längs med motorvägen från Tiftrondellen in mot Linköping, efter Malmslättsavfarterna, men jag vet inte hur man bäst tar sig dit.
Ur Corren:Säl jagades vid Malmens kust. I så fall ligger platsen vid Trädgårdstorpet, ungefär mitt emot Ryds-Hangaren. Tag av mot Linköping från E4 i Tiftrondellen, kör förbi Malmslättsinfarterna, tag avtagsvägen mot Ryd (alltså vänster i rondellen under motorvägen), omedelbart till vänster igen vid nästa rondell (vid Statoil), och sedan vänstersväng igen mot Jägarvallen ca 150 meter efter rondellen. Åk under motorvägen och tag omedelbart till höger. Efter ca 300 meter ligger ett hus på höger sida. På åkern vid huset ligger utgrävningsområdet. Eller för de som kan sina Xerxes Yngve: 1485020, 6476180. Om inte annat kan man ju se på Ancylusvallen, för utgrävningsområdet är nog igenlagt nu.
Linköpings karta: http://kartan.linkoping.se/lkkarta/title.htm
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 16 gånger.
- Olof Ekström
- Medlem
Helt riktigt! Och jag tror till och med att jag for lite med osanning, för järnålderslämningarna ligger nog lite längre ut mot E4. Det var platsen du beskrev som jag egentligen menade! Egentligen borde jag inte sagt något om den eftersom jag inte ens varit där, men jag blir lätt lite överenergisk om Malmslätt efter att ha bott där i runt 10 år...
...och om ens historieintresse inkluderar saker av lite nyare typ så är det ju värt att notera att den ovan nämnda Rydshangaren är det gamla provisoriska flygvapenmuseet, vilket numera har sina lokaler i Malmslätt. Torde vara ett av de bättre flygmuseerna i landet och till skillnad från alla de platser som jag pratat om ovan så är det faktiskt ett riktigt museum, inte bara något som den påläste kan leta sig fram till. Själv föredrar jag gravhögar men smaken är som baken!
...och om ens historieintresse inkluderar saker av lite nyare typ så är det ju värt att notera att den ovan nämnda Rydshangaren är det gamla provisoriska flygvapenmuseet, vilket numera har sina lokaler i Malmslätt. Torde vara ett av de bättre flygmuseerna i landet och till skillnad från alla de platser som jag pratat om ovan så är det faktiskt ett riktigt museum, inte bara något som den påläste kan leta sig fram till. Själv föredrar jag gravhögar men smaken är som baken!
Efter ett besök på Tifts gravfält tänkte jag bara meddela att det har röjts ganska ordentligt från nypon och andra buskar nu under hösten-vintern. Så nu syns gravarna lite bättre än förr, plus att det är lättare att ta sig fram när man inte behöver vada fram i knähöga taggiga snår. Pluspoäng till länstyrensen, eller kommunen, eller vem det nu är som står för skötseln. 
Längs vägen från Linköping till Berg ligger även en av de få hällristningarna i västra östergötland. Tyvärr är de inte speciellt väl efterhållna så de är delvis övervuxna. De ligger aldeles vid cykelvägen bredvid vägen och de sitter en fornminnesskylt uppe.
Det där Tift-gravfältet får jag nog ta en titt på!
Det där Tift-gravfältet får jag nog ta en titt på!