Glimabrottning

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 mars 2005, 14:10

hangatyr skrev:
Tomas Ibsen skrev:
hangatyr skrev:
Djinghis Khan skrev:Hörde att en isländsk glimabrottare besegrade en japansk Judomästare i början av förra seklet, stämmer det?
besegrade i vad? schack, säcklöpning, judo, glima?
att en judoka får stryk i glima av en glimabrottare skulle ju inte vara någon skräll direkt?
Jag uppfattade det som att judokillen använde judo och glímabrottaren använde glíma. :)

Men jag kan ju ha fel.

/Tomas
det kan du nog ha:reglerna för glima är totalt olika mot reglerna för judo: i judo kan man vinna på exempelvis lås, på poäng och genom att vissa kast är direkt vinstgivande. så fungerar det itne i Glima. frågan är alltså: enligt vilket regelverk tävlade de? hade de Gi på sig, hade de glimabälte etc etc.
Nu får du ta och förklara dig. Vilka är glímareglerna? Förutom att fälla moståndaren förstås. Så mycket kan jag. Och vad är glimabälte? :oops:

@Marcoc: Tack för tipset! :)

/Tomas

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 3 mars 2005, 07:34

Tomas Ibsen skrev:
hangatyr skrev:
Tomas Ibsen skrev:
hangatyr skrev: besegrade i vad? schack, säcklöpning, judo, glima?
att en judoka får stryk i glima av en glimabrottare skulle ju inte vara någon skräll direkt?
Jag uppfattade det som att judokillen använde judo och glímabrottaren använde glíma. :)

Men jag kan ju ha fel.

/Tomas
det kan du nog ha:reglerna för glima är totalt olika mot reglerna för judo: i judo kan man vinna på exempelvis lås, på poäng och genom att vissa kast är direkt vinstgivande. så fungerar det itne i Glima. frågan är alltså: enligt vilket regelverk tävlade de? hade de Gi på sig, hade de glimabälte etc etc.
Nu får du ta och förklara dig. Vilka är glímareglerna? Förutom att fälla moståndaren förstås. Så mycket kan jag. Och vad är glimabälte? :oops:

@Marcoc: Tack för tipset! :)

/Tomas
glimabälte är något som ser ut som en klättersele ungefär. motståndarens bälte greppar man tag i och använder för att lyfta upp honom när man ska kasta. man rör sig i en "dansande" rörelse medsols hela tiden och försöker sig på att kasta omkull motståndaren med olika typer av kast och krokben. att tävla mot en judoutövare där båda tävlar efter SINA regler är således helt omöjligt. det skulle vara som att ett handbollslag spelade handboll mot ett fortbollslag som spelade fotboll, allt under samma match. det går helt enkelt inte.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 mars 2005, 11:35

Aha! Tack för klargörningen. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 3 mars 2005, 11:41

Tomas Ibsen skrev:Aha! Tack för klargörningen. :)

/Tomas
var så god!
:)

So What
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av So What » 6 mars 2005, 12:00

http://ahfaa.org/glimabook.htm
Här är bilder på Glima brottaren som vann över jiujitsukillen Otagawa.
Tyvärr är inte texten tillgänglig mer.

Skriv svar