En vikingahövdings begravning

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 2 februari 2005, 22:05

Jag såg ett intressant inlägg på soc.culture.nordic. Finns det inte en nordisk urkund kallad Ristimäki som omtalar en krigsbegravning i en kulle? Någon som vet mer??

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 februari 2005, 22:06

Dan Koehl skrev:
Christer Samuelsson skrev: I den frankiska Annales Bertiniani omtalas R. och deras furste 839. De anges tillhöra svearnas folk.

Alltså var Ruserna Svear. huruvida Svearna även var vikingar kan vi väl träta om, men sannolikt var även Svear i viking. Adam av Bremen t.ex skriver "De kallar sig för vikingar ("viconges") men vi kallar dom askomanner.
Christer Samuelsson.
Fantastiskt! 8O

Detta är första gången jag sett en annan källa nämnas för att ruserna skulle varit svenskar, och den är ju också tidsmässigt bättre än Nestroskrönikan.

Jag håller med dig om att detta ökar tillförlitligheten i denna historia, och med stöd av (de aldeles för få) utgrävningarna i Ryssland, så verkar det finnas fullt fog att se ruserna som härstammande från Svitjod.

(Vilket namn nämns egentligen i krönikan, med tanke på alla diskussioner om vad Sveariket egentligen var...)

Skall inte såga sågspån om termen vikingar, tror att folk börjar tröttna på detta, men jag gläds åt att fler och fler börjar ifrågasätta, och att man inte säger "viking" om vem eller vad som helst.

Teoderic, ibland känner jag mig gammal, senil och förvirrad, och jag fattar inte vad du menar med vad jag skrivit på wikipedia...Förklara, så mina testosteronvärden åter kan stabiliseras innan helgen! :D
Det här inlägget skrev Dan på sid tre i den här tråden...

Skriv svar