Austrasien
Austrasien
Någon som vet var Austrasien låg/ligger
?
Austrasien betyder Östland och var frankernas ursprungliga hemland. Namnet uppstod efter att deras kung Klodvig erövrade stora landområden i väster (norra Frankrike) som kom att kallas för Neustrien (Nyland). Tillsammans med Burgund utgjorde sedan Austrasien och Neustrien kärnregionerna i Frankerriket.
Läs mer om Frankerriket på denna sida: http://www.tacitus.nu/historisk-atlas/frankerriket.htm
Läs mer om Frankerriket på denna sida: http://www.tacitus.nu/historisk-atlas/frankerriket.htm
Tack
Tack!
Jag trodde att Austrasien var en felskrivning av Australien.
Har hittat bla denna i släkforskningen men det är omtvistat om han har funnits eller om det bara är "sagor" har jag hört:
Chlodovech I av Frankerriket, kung född år 466, död år 511
Struntsamma om han finns i min släkt eller inte-kul att veta att Austrasien har funnits iallafall
Jag trodde att Austrasien var en felskrivning av Australien.
Har hittat bla denna i släkforskningen men det är omtvistat om han har funnits eller om det bara är "sagor" har jag hört:
Chlodovech I av Frankerriket, kung född år 466, död år 511
Struntsamma om han finns i min släkt eller inte-kul att veta att Austrasien har funnits iallafall
- Olof Ekström
- Medlem
Det är just den Klodvig som nämndes ovan.
WP-artikel som duger för den oinvigde (och mig också eller alltså): här.
WP-artikel som duger för den oinvigde (och mig också eller alltså): här.
Re: Tack
Chlodovech är den ovannämnde Klodvigs riktiga namn, han kallas även för Clovis på Engelska och franska. Det är denne person som vissa anser vara Frankrikes grundare.lioness skrev: Har hittat bla denna i släkforskningen men det är omtvistat om han har funnits eller om det bara är "sagor" har jag hört:
Chlodovech I av Frankerriket, kung född år 466, död år 511.
Om han är din förfader är dock osäkert, släktforskning som går så långt tillbaka i tiden brukar inte vara seriös. Några legitima ättlingar till Klodvig på svärdsidan finns inte, men på kvinnolinjen lär det väl finnas en hel del. Fast att konstruera ett släktträd över den merovingiska ätten är en svår uppgift eftersom källorna är mycket knapphändiga. Det råder till och med stor osäkerhet om släktskapsförhållandena mellan de ättlingar som efterträdde Klodvig som frankisk kung. Hursomhelst är det iallafall en intressant historia.
EDIT: Olof Ekström hann visst före.
Tack för svaren
Jag trodde inte ens att personerna som finns uppskrivna i min "släktlunta" hade funnits-trodde att det var hopdiktat alltihop, även namnen
Ska försöka lära mig lite mer om dem även om jag också tror att det är påhittat.
Min släkt är släkt med Skankesläkten, där dessa finns upptecknade. Vet sedan länge att uppgifterna är sagor, så jag har haft min släktlunta många år men inte orkat ta mig igenom den - det är så många namn och årtal och platser...
Förhoppningsvis kan jag lära mig något nytt om Svensk historia även om det inte är min släkt det handlar om
Tack för att ni svarade!
Ska försöka lära mig lite mer om dem även om jag också tror att det är påhittat.
Min släkt är släkt med Skankesläkten, där dessa finns upptecknade. Vet sedan länge att uppgifterna är sagor, så jag har haft min släktlunta många år men inte orkat ta mig igenom den - det är så många namn och årtal och platser...
Förhoppningsvis kan jag lära mig något nytt om Svensk historia även om det inte är min släkt det handlar om
Tack för att ni svarade!
- Ralf Palmgren
- Medlem
Även jag har släktforskat en hel del fastän historia nog är mitt egentliga huvudsakliga område.
Roi Clovis I des Francs (481-511) som han heter på det franska språket levde under folkvandringstiden eller tidig medeltid. Han är en av de kändaste kungarna från den här tiden. Det var nämligen han som man brukar säga att enade de frankiska folken och blev deras första gemensamma kung. Han är även känd för att ha slagit Visigoterna i det välberömda Slaget i Vouillé på våren 507. Dessutom gjorde han år 508 Paris till merovingernas huvudstad.
Det skulle vara intressant att kunna avgöra om din härstamningslinje endast är ett stort påhitt av gångna tiders genealoger som man inte en endaste sekund skall tro på eller om det kan finnas en liten möjlighet att din härstamningslinje möjligtvis skulle överhuvudtaget kunna stämma. Jag som då själv har släktforskning som ett stort intresse är mycket intresserad av att få se hur du så att säga "härstammar från honom". Om du inte vill skriva ut din härstamningslinje här på Skalman kan du ju alltid skicka ett så kallat personligt meddelande så tar jag och kollar upp din "härstamningslinje".
Roi Clovis I des Francs (481-511) som han heter på det franska språket levde under folkvandringstiden eller tidig medeltid. Han är en av de kändaste kungarna från den här tiden. Det var nämligen han som man brukar säga att enade de frankiska folken och blev deras första gemensamma kung. Han är även känd för att ha slagit Visigoterna i det välberömda Slaget i Vouillé på våren 507. Dessutom gjorde han år 508 Paris till merovingernas huvudstad.
Det skulle vara intressant att kunna avgöra om din härstamningslinje endast är ett stort påhitt av gångna tiders genealoger som man inte en endaste sekund skall tro på eller om det kan finnas en liten möjlighet att din härstamningslinje möjligtvis skulle överhuvudtaget kunna stämma. Jag som då själv har släktforskning som ett stort intresse är mycket intresserad av att få se hur du så att säga "härstammar från honom". Om du inte vill skriva ut din härstamningslinje här på Skalman kan du ju alltid skicka ett så kallat personligt meddelande så tar jag och kollar upp din "härstamningslinje".
Hej Ralf!
Det gör jag gärna
Vet inte om det är för mycket att lägga ut i ett inlägg här på sidan? Mycket text blir det ju.
Ska kika i mina papper så återkommer jag med uppgifterna snarast
Vet inte om det är för mycket att lägga ut i ett inlägg här på sidan? Mycket text blir det ju.
Ska kika i mina papper så återkommer jag med uppgifterna snarast