Några fynd kompisen hittade i trädgården

Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Några fynd kompisen hittade i trädgården

Inlägg av real parakeet » 23 januari 2005, 20:31

Min kompis hittade lite intressanta saker när han grävde i trädgården sommaren 2003. Att man hittar stenyxor är inget ovanligt och jag kan tänka mig att museerna inte ens vill ha in allt som folk hittar. Yxan verkar ha gått av men är väldigt välpolerad och fin. De som tillverkade den har lagt ned mycket arbete på den. Undras vad det är för stenart? Det mest intressanta fyndet är dock inte yxan, det är en stor bergskristall. Eller om det är glas, jag vet inte. Jag har ett par andra bergskristaller och de har ungefär samma brottytor som det föremålet som kompisen hittade. Den hittades på samma ställe som stenyxan ihop med lite annat småkrafs. Kristallen är stor som ett litet hönsägg. Det skulle vara kul om någon kunde berätta lite mer om grejerna. Fyndplatsen är Furusjö, ett litet samhälle mellan Habo och Mullsjö i Västergötland, nära gränsen till Småland. Klicka på länken för att se en högupplöst bild.
Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1740.JPG

Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1742.JPG

Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1743.JPG

Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1744.JPG

Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1745.JPG

Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1746.JPG

Bild
http://forsell.mine.nu/test/IMGP1747.JPG

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 januari 2005, 21:08

Vackert! Jag - med min högst begränsade kunskap - tycker det ser ut som en främre delen av en tunnackig yxa i sydskandinavisk flinta. Nu vet jag inte riktigt om Habo och Mullsjö faller under rätt jurisdiktion (Västgöta-avfällingar där ;) ), men på Västergötlands museum i Skara är antikvarie Tony Axelsson, email tony.axelsson@vgregion.se, duktig och intresserad av den tidens föremål. Om inte annat kan han nog rekommendera en kontakt på Jönköpings länsmuseum. Om din kompis hittar mycket sånt skoj, så är det ett tydligt tecken på en stenåldersboplats. Jag är inte säker på alla fynden är bearbetade, men bergkristallen är onekligen mycket intressant - ta kontakt med ett museum, visa bilderna eller ta med föremålen vetja! :)

Och meddela oss gärna om vad expertisen anser - inquiring minds want to know! :D

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 23 januari 2005, 22:34

Tack för tipset. Jag har vart på honom om att han skall kolla med muséet, men han är lite nojig över vad som kan hända om de fattar intresse för grejerna. Han är inte så road av att få trädgården uppgrävd av en massa arkeloger. :-) Men det kanske krävs lite mer än så för att de skall börja gräva? Det finns en chans att grejerna kommet med fyllnadsmassorna när området byggdes. Fyllnadsmaterialet lär vara taget från Falköping.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 januari 2005, 22:49

Hmm. Falköping låter inte alls fel - tunnackiga yxor hör trattbägarkulturen till, med dösar och gånggrifter. Ni har väl inte så många dylika där bland Hökensås tallar, eller hur är det?

Ah, han får väl offra trädgården på arkeologins altare! Allvarligt talat, utgrävning är inte alls speciellt sannolikt, och absolut inte om det nu är dittransportat material. Då finns det ju inget som binder fynden till platsen. :(

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 23 januari 2005, 22:56

Glöm inte att du är skyldig att rapportera in fyndet om det faller under några av paragraferna nedan i kulturminneslagen:
3 § Fornfynd är föremål som saknar ägare när de hittas och som
1. påträffas i eller vid en fast fornlämning och har samband med denna eller
2. påträffas under andra omständigheter och kan antas vara minst etthundra år gamla.

4 § Sådant fornfynd som avses i 3 § 1 tillfaller staten.

Sådant fornfynd som avses i 3 § 2 tillfaller upphittaren. Han är dock skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)

1. om fornfyndet innehåller föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar eller
2. om fornfyndet består av två eller flera föremål, som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans. Fornfynd som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten.
Ett skeppsvrak som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten, om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak. Lag (1996:529).

5 § Den som påträffar ett fornfynd, som skall tillfalla eller hembjudas staten, skall snarast anmäla fornfyndet hos Riksantikvarieämbetet, länsstyrelse, länsmuseum eller polismyndighet. Fornfynd som hör till skeppsvrak kan anmälas även till kustbevakningen.
Upphittaren är skyldig att på begäran lämna ut fornfyndet mot kvitto samt uppge var, när och hur fornfyndet påträffades.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 23 januari 2005, 23:24

Det är just sådana där paragrafryttare som slänger upp ens skyldigheter i ansiktet som gör att man kanske inte anmäler fynd. Nope, jag är inte skyldig att rapportera ett smack. Det är inte jag som hittat det. :-) Det där får kompisen sköta själv om han mot all förmodan vill anmäla det. Angående Hökensås tallar... så många dösar finns det nog inte i området, men man lär ha funnit en hel del lämningar från bronsåldern. Speciellt runt Hökesjön.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 23 januari 2005, 23:29

Jag bara berättar hur det ligger till eftersom oftast är gemene man ovetande om detta. Troligvis får han behålla sina fynd men det är värt att veta att han begår ett lagbrott om han inte rapporterar in fyndet. I annat fall får han ju en slant för dem. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 januari 2005, 23:36

Risken för att staten ska snyta honom på dom där stenarna är i princip lika med noll. Nästan varenda bonde som har plöjt en åker på Falbygden torde ha en stenyxa eller två i byrålådan. Eftersom det oftast inte är känt var de är uppplöjda är deras vetenskapliga värde lika med vilken gråsten som helst. Intressant blir det först när man börjar hitta många flintbitar på ett ställe, då kan intresseflaggen hissas. Då kan det ju vara en boplats i faggorna. Men lösa in stenyxor - har jag aldrig hört talas om. Och om det stämmer att massorna med fynden är flyttade är det alldeles egalt.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 23 januari 2005, 23:42

Håller med, risken att staten vill ha dessa föremål är mycket låg. Gällande fynd i bondens byrålåda så beror det dessutom på när lösfyndet är påträffat eftersom det finns en preskriberingstid på det. De flesta lösfynd är desstom påträffade innnan man började använda traktorn vilket naturligtvis gjorde det svårare att se vad som plöjdes upp.

Vad för sorts fynd det är spelar egentligen mindre roll, skyldigheten att rapportera blir inte mindre för den skull, och det var det som jag ville påpeka när jag rabblade paragrafer. Det är inte upphittaren som skall avgöra betydelsen av fyndet utan experter.

Ny Björn
Medlem

Inlägg av Ny Björn » 25 januari 2005, 00:42

Det är just sådana där paragrafryttare som slänger upp ens skyldigheter i ansiktet som gör att man kanske inte anmäler fynd.
bara så du vet det "real parakeet", så är det "paragrafrytteri" som gör att vi vet någonting om forntid/skriftlösa perioder idag och inte bara har lösryckta prylar liggades här och var...
Som föregående talare redan sagt så finns det drivor av stenyxor i svenska museers magasin - när din kamrat gjort sin medborgerliga plikt och rapporterat fynden så får han med allra största sannolikhet behålla dem.

/N B

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Placat och Påbudh om Gamble Monument och Antiquiteter

Inlägg av sibiriska tigern » 25 januari 2005, 14:46

Finns det inte en historisk förordning, troligen den första i världen av sitt slag, "Placat och Påbudh om Gamble Monument och Antiquiteter" utfärdad år 1666 på Kungl. Maj:ts befallning där insamling ska ske "effter som ther uthi aff Förfädernes gambla Bedriftter myckin sanning finnes."

:-)

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 25 januari 2005, 20:07

Om ni vill diskutera huruvida man skall anmäla ett fynd eller inte så kan ni väl göra det i en för ändamålet avsedd tråd och inte denna. Vill inte min kompis anmäla fyndet så kan jag inte tvinga honom. Jag har aldrig någonsin påstått att man inte skall anmäla sina eventuella fynd. Jag startade tråden för att jag ville ha kommentarer kring fynden, men det verkar inte som att någon här vet så mycket om dem.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 25 januari 2005, 22:10

Tja, jag gjorde mitt bästa iallafall. :? :)

Det är svårt att se på bilderna exakt vad det är och vilken bergart det är... men om man tar din sista bild, IMGP1747.JPG, så är stenen längst upp till vänster definitivt en fossiliserad sjöborre. Finns såna bland annat i kalkberggrunden i västgötabergen. Föremålet nedanför är den tidigare nämnda yxan (d'oh!). Omedebart till höger om denna ligger något som kan vara en skrapa i sydskandinavisk flinta - eller en vanlig sten. Snett ovanför till höger om denna ligger definitivt en bearbetad flintbit - spån eller avslag av någon typ. Den röda, lilla stenen nedanför ser inte ut som något särskilt, inte stenen bredvid till höger heller. Bergkristallen är ju klart intressant. Sen har vi ytterligare en grå flintbit, bearbetat avslag - hur stort är det ungefär, det är svårt att avgöra utan någon skala. Dom tre högraste stenarna vet jag inte vad det är, utom att den översta inte ser ut som en sten, snarare ben eller horn. Happy? ;)

Men jag tycker fortfarande att det är rekommendabelt att kontakta expertis på länsmuseum motsv.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 22:32

Hittade den här sidan:

http://www.geocities.com/anders_i_nilsson/arkeologi.htm

Där beskrivs bl.a. följande gravar från "den första säkra kamkeramiska boplatsen i Sverige":
Anders I. Nilsson skrev: Vid utgrävningen hittades tre anläggningar som har tolkats som rödockragravar. Rödockra är ett rött pulver i form av en järnoxidförening. Den hade en form av religiös betydelse. Ofta hittar man den i samband med bosättningar från stenåldern. En av gravsättningarna bestod av en oval stenpackning; 2,7 x 0,9 m. Stenarna var 0,5 - 2,5 dm stora. Mitt i stenläggningen fanns en 5 dm stor sten. På stenpackningen låg ett bälte av rödockra. I anläggningens mitt fanns en kniv av bergskristall, ett gravsmycke. I övre ändan fanns smulor av ben och fet sand med hög fosfathalt. Gravarna indikerar att människor som levde här var bofasta.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 26 januari 2005, 15:01

Tackar för hjälpen! Om jag inte kan få kompsen till att gå till muséet så får jag väl ta med bilder dit och visa.

Skriv svar