Runstenar i Linköping

Skriv svar
mutley
Ny medlem

Runstenar i Linköping

Inlägg av mutley » 10 januari 2005, 19:13

Jag har utan framgång sökt runt på nätet efter sidor som visar exakt var Sveriges runstenar (eller fornlämningar i allmänhet) finns, då jag på senare tid återuppväckt mitt intresse för dessa.

Jag bor i Linköping och förväntade mig att det skulle finnas ett stort antal runstenar häromkring, men enligt den enda bok jag just nu har bläddrat igenom (köpt av föräldrarna i början på 80-talet) så finns det OJMR bara ett fåtal stenar i Linköpings omnejd, ingen i Linköping inom kort cykelavstånd.

Stämmer detta? Vad finns det för historiska förklaringar? Borde det finnas många fler, ännu oupptäckta, runstenar?

Finns det några bra hemsidor som ger ex. GPS-koordinater för runstenar eller allmän information om var det finns andra fornlämningar att titta på?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 januari 2005, 20:19

Uj! Det finns rätt många i Östergötland, om än inte så tjockt som i Mälardalen. Vad beträffar Linköping så har jag, medelst cykel, besökt några runstenar.
Runstenen på Runstensgatan (hint, hint :wink: ) nere vid Stångån.
Ledbergs kyrkogård (bortanför Malmslätt)
En i Kaga kyrka (inmurad i kyrkoväggen)
Flera på Kärna kyrkogård (Malmslätt)
Slaka kyrkogård (söder om Lambohov)

Men om du vill ha lokal på alla runstenar, varför inte kontakta antingen Länsmuseet eller Riksantikvarieämbetet UV Öst, så kan du säkert få utdrag ur fornminnesregistret på alla stenar i Linköpings kommun. Vet dock inte huruvida det är med xerxesyngve i det registret. Annars finns Samnordisk runtextdatabas med program för nedladdning, där du med lite meck får ut koordinater för runstenarnas placering etc. :)

Kolla de här sidorna btw, även om lokalbeskrivningarna är kryptiska/obefintliga:
http://www.pub.linkoping.se/lansmuseum/ ... ndex2.html
http://hemsidor.torget.se/users/f/Fjell/

mutley
Ny medlem

Inlägg av mutley » 10 januari 2005, 20:27

Tack, nu börjar det likna något! :D

Alla ligger ju inom perfekt cykelavstånd - 80-talsboken jag tidigare hade läst tog bara upp en runsten vid en kyrka ett par mil utanför Linköping... :roll:

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 10 januari 2005, 23:34

Ett par ute vid Lilla Askeby, ett par väldigt fina och intressanta vid Törnevalla kyrka/Reva gravfält, och så har du en uppställd utanför länsmuseet.

asphen
Medlem

Re: Runstenar i Linköping

Inlägg av asphen » 22 juni 2008, 21:04

Du har säkert, efter alla år, hittat några runstenar i Linköpingstrakten, men jag vill ändå passa på att tipsa om www.kulturarvostergotland.se, där jag har skrivit om historien bakom de sk. "resandestenarna" i Östergötland, varav några finns i Linköping.
Kan vara lite svårt att hitta sidan, men sök på geografiskt, sedan på Östergötland och därefter under övrigt "vikingafärder från Östergötland".

Hälsningar
Janne

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Hvilken runsten (runesten)

Inlägg av Odinkarr » 18 augusti 2008, 02:33

Er der en der kan hjælpe til med identifikation af nedenstående billedsten. Det ligner en af de gotlandske billedsten fra 700 tallet e.Kr., men i givet fald hvilken?

På forhånd tak.

Bild

Skriv svar