Demokratin i Sverige

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Demokratin i Sverige

Inlägg av Marco » 15 september 2003, 14:42

Är blev Sverige ett demokrati, och hur räknar man ett demokrati i början av 1900?

Vilka var de första partierna i Sverige?

Och fanns det någar partier som var förbjudna?

//Martin

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:26
Ort: Gbg

Inlägg av wiseguy » 15 september 2003, 15:02

Man kan väl först tala om sverige och demokrati i samma mening efter det att kvinnor fick rösträtt (när de nu var, 1926 klingar något i mitt minne men det är nog fel) annars kan väl avskaffandet av ståndsriksdagen kallas demokrati?
Senast redigerad av 1 wiseguy, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 15 september 2003, 15:05

Sverige blev inte demokratiskt i ett slag. Röst rätten utökades långsamt under hela 1800talet och i och med ändringen på 1870talet till tvåkammar riksdag så blev det hela ytterligare lite mer demokratiskt. Först på 70talet tog man bort överhuset (tror jag i alla fall) och det är väl först då som man kan kalla sverige för en "riktig" demokrati där alla som inte är omyndiga eller inte medborgare får rösta.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 september 2003, 16:12

Den första författningen i demokratisk riktning brukar man säga är år 1809. Det är just detta år som Statsvetare vill ha sin startpunkt i Sverige. I denna nämns om jag inte minns fel avskaffandet av ståndsriksdagen. Denna tanke kom på grund av högerpartier, adel och kungamakten inte att realiseras förrens 1866. Författningen från 1809 var givetvis ingen demokratisk författning i modern mening, kungen hade tillexempel rätt att styra riket allena. Man kan dock med fog säga att embryot till den Svenska demokratin var denna författning. Författningen från 1809 fortsatte att revideras ända fram till 1970-talet.
Den allmänna och lika rösträtten får anses som ett defenitivt avtramp för demokratin (tillsammans med andra revideringar och faktorer förstås).

Med Statvetenskapliga hälsningar

Robert Sköld

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 15 september 2003, 17:56

Riksdagsbeslutet 1918 om allmän och lika rösträtt till andra kammaren, och dess fredliga genomförande 1921 skulle jag vilja se som demokratisn verkliga genombrott i Sverige.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 september 2003, 20:42

Håller med dig helt och fullt Von adler, jag borde ha tryckt mer på det. Men det finns element tidigare som är viktiga med.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 september 2003, 20:59

Vill man ha ett exakt årtal så är parlamentarismens genombrott 1917 det som allmänt anses som den svenska demokratins födelse.

Anledningen till detta var att Gustav V accepterade att Sverige skulle styras av den folkvalda riksdagen och inte av kungen. Dessutom så var det tack vare den liberal-socialdemokratiska koalitionsregeringen tillträde 1917 som allmän och lika rösträtt infördes. Det tog några år innan beslutet verkställdes eftersom grundlagsändringar kräver två riksdagsbeslut med ett mellanliggande val. Men 1917 var ändå året då Sverige tog de riktigt stora stegen mot demokrati.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 september 2003, 01:14

Håller med Örjan!

Hur länge fanns det kvar ekonomiska krav på rösträtt?

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 16 september 2003, 08:01

Robert_Kropotkin skrev:Håller med Örjan!

Hur länge fanns det kvar ekonomiska krav på rösträtt?

Robert Sköld
Jag kan inte det exakta årtalet, men även den graderade rösträtten togs bort av den liberal-socialdemokratiska regeringen som tillträdde efter valet 1917. Direkt efter att de andra riksdagsbesluten om grundlagsändringar togs efter valet 1920 utlystes ett nyval (1921) med motiveringen att Sverige så snabbt som möjligt skulle få en helt demokratisk vald riksdag.

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:26
Ort: Gbg

Inlägg av wiseguy » 16 september 2003, 10:30

Jag fick en tanke häromdan om demokrati och dess utförande.

Jag kom något tveksam fram till att demokrati förlorar något av sitt värde i den stunden den blir personifierad i t.ex en ledare. Demokratin som fullt fungerande apparat måste vara opersonifierad eller om man så vill personifierad vid stora massan.... eller??!

En annan tanke:

Är demokrati politikers förmåga att påverka massan eller massans förmåga att påverka politiker? Svaret kanske känns enkelt men verkligheten känns inte alltid som den överenstämmer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 september 2003, 12:52

Jag tror det var Churchill som sa om demokratin, att den ar det mest missbrukade av alla system - dessbattre, t.o.m. under missbruken - ar den overlagsen alla andra! Om vilket jag haaller med. Dock tycker jag att den moderna demokratins tragedi, ar att den har splittrat alla verkligt demokratiska lander i tvaa läger - varav i stort sett 48% till hor det ena och de andra 48% tillhor det andra. Detta har lett till den overbudsdemokrati som idag finns overallt och som koncentrerar nationens resurser och finanser paa att muta nog av dom 4%-en tveksamma (eller mutkolvar som en del kallar dem) till att svänga over vaagskaalen om den eftertraktade regeringsmakten - i den ena eller andra riktningen.

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 januari 2003, 15:02
Ort: Alphaville

Inlägg av alpha60 » 16 september 2003, 19:24

Robert_Kropotkin skrev: Hur länge fanns det kvar ekonomiska krav på rösträtt?

Robert Sköld
Jag tror kraven för andra kammaren togs bort i rösträttsreformen 1909, men för landstingsval (som utsåg ledamöter till första kammaren) krävdes fortfarande vissa inkomster. Det infördes också en övre gräns, så hur förmögen man än var kunde man inte ha mer än 40 röster.

1918 togs alla inkomstkrav bort, men man fick inte vara beroende av fattigvård, ha gått i konkurs eller vara omyndigförklarad. Rösträttsåldern var 27 år för första kammaren och 23 för andra.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 17 september 2003, 11:37

Örjan skrev:Vill man ha ett exakt årtal så är parlamentarismens genombrott 1917 det som allmänt anses som den svenska demokratins födelse.

Anledningen till detta var att Gustav V accepterade att Sverige skulle styras av den folkvalda riksdagen och inte av kungen. Dessutom så var det tack vare den liberal-socialdemokratiska koalitionsregeringen tillträde 1917 som allmän och lika rösträtt infördes. Det tog några år innan beslutet verkställdes eftersom grundlagsändringar kräver två riksdagsbeslut med ett mellanliggande val. Men 1917 var ändå året då Sverige tog de riktigt stora stegen mot demokrati.
frågan om parlamentarism kontra kungamakt ställdes på sin spets 1914 då kungen "vände sig direkt till folket" i försvarsfrågan i samband med det sk "Bondetåget" och således gick förbi Karl Staafs liberala regering och riksdagsmajoriteten. Striden gällde ytterst huruvida kungen skulle ha rätt att efter eget huvud tillsätta en regering av förtrogna och förbigå riksdagen. Inom den dåtida högern fanns starka sympatier för en sådan, gammaldags ordning.
Med parlamentarisk hälsning
Hasse L

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 september 2003, 13:15

Lite historisk genomgång.

Några med anarkiskt syfte hävdar att Sverige var diktatur under stormaktstiden och jag kan antyda om att det är ingen undersökning, varken inrikes eller utomlands på institutionell nivå som hävdar att Sverige har varit diktatur.

Däremot är det många som är överens om att Sverige har varit en stark kungamakt. Det har ingenting med diktatur att göra. Den moderna definitionen innebär att en ensam herre tar makten i ett land. Sedan styr han med en järnhand.

Det klassiska feodalismbegreppet var mera slagkraftigt i Frankrike än Sverige. Om någon av kungarna skulle vara för hård i Sverige eller någon av kungens undervasaller eller fogdar vara det. Så fanns det alltid en risk att bönderna flyttade till ett lugnare ställe. Allt för att komma undan den otäcka godsherren. *skämt*

Stefan

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Re: Demokratin i Sverige

Inlägg av Löwe » 17 september 2003, 13:58

Sammafinne skrev: Vilka var de första partierna i Sverige?

Och fanns det någar partier som var förbjudna?

//Martin
Under frihetstiden, innan Gustav den 3:es statskupp, fanns hattpartiet och mösspartiet. Mössorna var fredliga och ville ha marknadsekonomi. Hattarna var militarister och ville ha planekonomi.

Så vitt jag vet har aldrig ett enskilt parti varit förbjudet mer än andra, inte ens nazi/kommunister. Däremot avskaffades just hattar och mössor när Gustav 3 gjorde sin kupp.

Skriv svar