Richtofen biografi

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 14 september 2003, 11:33

Bad Mr. Frosty skrev:
Om jag inte har fel så var det väl med detta plan som Max Immelman uppfann "Immelman loopen" också?
Om du menar med Fokker Triplane så har du fel. Max Immelman fick aldrig chans att flyga den kärran. Han var död ca. ett år innan den introducerades vid fronten sommaren 1917. Max Immelman flög Fokker EIII. Ett enkeldeckat flygplan (monoplan) som igentligen inte var något speciellt förutom att den hade en synkroniserad kulspruta.

Han sägs ha uppfunnigt sin Immelman loop flygandes i sin Fokker. Men jag betvivlar att en halv loop åtföljd av en roll för att räta upp planet på rätt köl var möjligt i detta flygplan.

Så att om dagens defenition på manövern stämmer överens med den som han uppfan exakt vet jag inte.
Oj, det borde jag vetat...:oops: Tycker också att manövern låter svår att utföra i en Fokker EIII...


MVH
Adde

Förresten vad har allt snack om hästar att göra i denna tråd, hör väl verkligen inte till ämnet???

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 14 september 2003, 13:17

[/quote]



Vidare bör nog också nämnas att tyskarna hade ett övertag på Britterna och Fransmännen tack vare mer utvecklade flygplan, bl.a. den mycket lättmanövrerade Fokker Triplane. Som både användes av Manfred von Richthofen(som korrekt påpekats med 80 segrar), och Werner Voss (48 segrar). Om jag inte har fel så var det väl med detta plan som Max Immelman uppfann "Immelman loopen" också?
[/quote]

Det var snarare den synkroniserade kulsprutan som gav tyskarna övertaget.

Fokker Triplane var mycket svängdugligt plan men 3 vingar gav extremt mycket "drag" luftmotstånd så plan som Sopwith camel var "överlägset" i prinsip "allt" annat utom i svängarna.

Vet inte om Immelman uppfan Immelman loopen, men den använde normalt inte i luft strid för om motståndaren hänger med så står de lopande planet i prinsip stilla under vissa delar av manövern om manövern lyckas åker bägge planen mot varandra nos mot nos, (alltså ingen vinnare) vilket är mycket farligt för bägge planen, så piloter som brukligt använde Immelman loopen blev nog inte långlivade.

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 14 september 2003, 15:17

Ja77 skrev:
Det var snarare den synkroniserade kulsprutan som gav tyskarna övertaget.
Nja igentligen inte, iaf inte hela kriget igenom. Från slutet på 1915 fram tills mitten av 1916 hade tyskarna övertaget. Tack vare synkroniseringen kan man säga. Under den här tiden så hade de Allierade inte mycke till jaktplan att sätta upp mot Tyskarnas Fokkers. Men det stabiliserade sig tack vare bättre bättre flygplan från de Allierades sida dock utan synkroniseringen. Men de kom med den senare.
Sedan så vände lufkriget igen i slutet på 1916 när Tyskarnas Albatros D1 och D2 serien anlände till fronten, båda med 2 st synkroniserade franmåtskjutande kulsprutor.

Men man kan säga att tyskarna hade ett övertag hela luftkriget igenom tack vare bättre utbildning tex. Tyskarna var oftast numerärt överlägnsa de Allierade. Tyskarna spelade luft kriget deffensivt de flög ogärna in över den allierade sidan fronten. För det mesta så stred de allierade över den tyska sidan sedan så blåste vinden oftast från väster, så för att ta sig hem så var de motvind för de Allierade.

Men sett från mer detaljerat perspektiv så låg det och vägde beroende på vilka som leddde utvecklingen av flygplan för tillfället.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 14 september 2003, 15:37

Jag som inte är den bäste på vk1:s luftkrig undrar: Vad menas med denna "synkroniseringen"? Förresten, eftersom det verkar finnas en del experter här; Hur såg det ut i luften på östfronten?

Eder
- Palle

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 14 september 2003, 22:44

SuperPalle skrev:Jag som inte är den bäste på vk1:s luftkrig undrar: Vad menas med denna "synkroniseringen"? Förresten, eftersom det verkar finnas en del experter här; Hur såg det ut i luften på östfronten?
Med synkronisering menas att maskingeväret sykroniserades med propellen, så att den kunde skjuta genom bladen utan att skada dessa.

Bild

Här finner du svar på din fråga om östfronten: http://www.firstworldwar.com/airwar/

MVH
Adde

Skriv svar