Richtofen biografi

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Richtofen biografi

Inlägg av SuperPalle » 6 september 2003, 23:30

Jag hittade den här sidan när jag surfade runt på det engélska WWII forumet som Wendel också har. Det är Röde baronens självbiografi upplagd på nätet. Jag har läst lite och jag tycker knappast att han är en god författare (har bara läst väldigt lite) men jag tycker att det kan vara intressant att läsa endå. Veta hur saker och ting gick till så att säga.

här kommer länken:
http://www.richthofen.com/

Eder
- Palle

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Re: Richtofen biografi

Inlägg av Joachim » 6 september 2003, 23:33

SuperPalle skrev:Jag hittade den här sidan när jag surfade runt på det engélska WWII forumet som Wendel också har. Det är Röde baronens självbiografi upplagd på nätet. Jag har läst lite och jag tycker knappast att han är en god författare (har bara läst väldigt lite) men jag tycker att det kan vara intressant att läsa endå. Veta hur saker och ting gick till så att säga.

här kommer länken:
http://www.richthofen.com/

Eder
- Palle
vad hade han för statistik i nerskjutna flygplan. har hört att han blev nerskjuten av ett Anti-Aircraft batteri

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 september 2003, 23:38

Han sköt ned 80 plan eller något sådant men eftersom han ibland överlät illa skadade plan till nyare flygare så skulle hans siffra kunna vara högre. Hans död är något som man har utrett en hel del. Han blev jagad av två flygplan samtidigt som 3 luftvärn sköt på honom samtidigt. Man vet inte (inte vad jag vet i alla fall) vad utav dom som dödade honom. Kanske var han levande när planet störtade men dödades då planet gjorde en vålt då det slog i marken.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Inlägg av JETSKI » 7 september 2003, 22:23

Man kan kanske få intrycket att flygarna levde ett glassigt liv när man läser vad Baronen skrivit, men faktum är att flygarna hade ungefär lika höga förlustsiffror som fotfolket. Av fransmännens genom kriget sammanlagda 13 000 piloter dog 3500 i strid, 2000 vid flygövningar och 3000 skadades i flygolyckor. /jetski

Spitfire
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 8 september 2003, 15:18

Inlägg av Spitfire » 11 september 2003, 17:33

Har läst att skottet som man hittade i Richthofen, hade träffat underifrån och gått in i bröstkorgen, kunde ha varit vilken soldat på marken som helst som stod och sköt på hans plan.
Och han var nog död innan planet träffade marken.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Uppkallad efter generalen

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 september 2003, 10:13

Richthofen har även fått en travare uppkallad efter sig och en del av avkommorna till det amerikanska toppstoet Flying Cloud. Enligt Blodbankens databas så fick hon tre hingstar som skulle vara betydelsefulla för Sverige. En av dessa var Richthofen som föddes 1972 och var sådär under sin tävlingskarriär.
Richthofen användes minst i Sverige av de tre avelshingstarna och var mest betydelsefullt för Danmark. Det var fyra ston som blev registerade i Sverige som dock inte nådde till högre höjder. Via dottern Haiprex så blev han morfar till Harlan Strömline som är hans främsta avkomma som morfar.
Flying Cloud som föddes 1964 fick året efter en annan hingst som är uppkallad efter en amerikansk general under första världskriget. Det är Pershing som deltog i Hambletonian 1976 som treåring och kom till Sverige under Bernt Lindstedts regi i slutet på 70-talet. Han var en av de största profilerna när han kom till Sverige och blev avelsgodkänd. Guidens avelexpert Bo Kihlman värderade Pershings avelegenskaper till högsta betyg. I Sverige utvecklades han till en mycket bra travare och slutade sin karriär med 55 segrar på 115 starter.
I aveln har han fått över 1200 avkommor och däribland flera kända travare för mig. Han har bl a fått storloppsvinnaren Mack The Knife, samt också Atas Rocket, Wilbur Quick, Newmarket, Personia och Hifi Broline.
Det finns även att skriva om Flying Cloud, hon lämnade avelhingstarna Richthofen, Pershing och Messerschmidt samt storna Lonely Teardrops och Precious Memories(hon har fått V75-bekantningen Big Shot).
Enligt vad jag har fått fram fick Flying Cloud sammanlagt tio avkommor och att de tre kända sönerna fick Nevele Pride som fader. Ingen var så framgångsrik som Nevele Pride under 2- och 3-åringssäsongerna, han vann 57 av 67 lopp.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 13 september 2003, 12:42

JETSKI skrev:Man kan kanske få intrycket att flygarna levde ett glassigt liv när man läser vad Baronen skrivit, men faktum är att flygarna hade ungefär lika höga förlustsiffror som fotfolket. Av fransmännens genom kriget sammanlagda 13 000 piloter dog 3500 i strid, 2000 vid flygövningar och 3000 skadades i flygolyckor. /jetski
Men trots detta så hade ju flygoperationer ringa betydelse för seger eller förlust i kriget, även trots de facto att ju längre kriget led desto större delar av de inblandade parternas försvarsbudgetar gick till just flygvapnet.

Vidare bör nog också nämnas att tyskarna hade ett övertag på Britterna och Fransmännen tack vare mer utvecklade flygplan, bl.a. den mycket lättmanövrerade Fokker Triplane. Som både användes av Manfred von Richthofen(som korrekt påpekats med 80 segrar), och Werner Voss (48 segrar). Om jag inte har fel så var det väl med detta plan som Max Immelman uppfann "Immelman loopen" också?

"A very amusing thing occurred. One of the Englishmen whom we had shot down and whom we had made a prisoner was talking with us. Of course he inquired after the Red Aeroplane. It is not unknown even among the troops in the trenches and is called by them "le diable rouge." In the Squadron to which he belonged there was a rumor that the Red Machine was occupied by a girl, by a kind of Jeanne d'Arc. He was intensely surprised when I assured him that the supposed girl was standing in front of him. He did not intend to make a joke. He was actually convinced that only a girl could sit in the extravagantly painted machine." :lol:

MVH

Adde

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 13 september 2003, 14:06

Om jag inte har fel så var det väl med detta plan som Max Immelman uppfann "Immelman loopen" också?
Om du menar med Fokker Triplane så har du fel. Max Immelman fick aldrig chans att flyga den kärran. Han var död ca. ett år innan den introducerades vid fronten sommaren 1917. Max Immelman flög Fokker EIII. Ett enkeldeckat flygplan (monoplan) som igentligen inte var något speciellt förutom att den hade en synkroniserad kulspruta.

Han sägs ha uppfunnigt sin Immelman loop flygandes i sin Fokker. Men jag betvivlar att en halv loop åtföljd av en roll för att räta upp planet på rätt köl var möjligt i detta flygplan.

Så att om dagens defenition på manövern stämmer överens med den som han uppfan exakt vet jag inte.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 13 september 2003, 15:09

Vad är en Immelman loop?
På sättet ni pratar om Max Immelman så antar jag att han var ett flygaress.

Stefan Lundgren: Va?, vad har hästar med det här att göra? Jag bara undrar.

Eder
- Palle

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2003, 15:18

Palle

Jag ville bara tala om att flera travare har fått kända amerikanska generaler uppkallade efter sig.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 13 september 2003, 15:18

Ok. Jag bara undrade. Jag blev lite förvånad när du började snacka om avelshingstar nämligen.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 september 2003, 15:19

Jag ville bara tala om att flera travare har fått kända amerikanska generaler uppkallade efter sig.
Det där var nog dagens bästa!! :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 13 september 2003, 15:19

Stefan Lundgren skrev:Jag ville bara tala om att flera travare har fått kända amerikanska generaler uppkallade efter sig.
Är du säker på att du inte menar tvärtom?

/Marcus

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 13 september 2003, 15:56

Först nu som ja gupptäckte den lite lustiga omköstningen av ord. Fan vad jag garvade. Jag låg just på golvet och skrattade. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2003, 21:44

Det är nog inte bara generaler som har gett namn åt olika amerikanska travare. Tror det om ni vill.

På 1980-talet så fanns det en häst som har blivit uppkallat efter...
Vad tror ni..?



Al Capone
Det namnet stötte jag på för längesen.


Sitting Bull har jag hört talas om att det är en svenskfödd travare som har fått sitt namn efter.


Det finns nog en rad av olika varianter.
Kom vilka namn som helst, inte bara på kända generaler och gå in på http://www.atg.se eller http://www.blodbanken.nu och sök på "Sök information" eller respektive härstamning så får ni nog säkert fram flera lustiga namn.

Stefan

Skriv svar