Diana Mosley död

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Gud
Utsparkad
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 juni 2003, 02:16
Ort: Himmelen

Diana Mosley död

Inlägg av Gud » 15 augusti 2003, 02:36


Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 15 augusti 2003, 09:35

Är det där en av dom där systrarna det skrevs en bok om? och är det någon som läst boken?
//Johan

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 15 augusti 2003, 09:56

Johan S skrev:Är det där en av dom där systrarna det skrevs en bok om? och är det någon som läst boken?
//Johan
Ja det stämmer. Boken heter "De osannolika systrarna Mitford" och har skrivits av Cecilia Hagen. Jag har ej läst boken - en bokrecension hittas bland annat på Östgöten: http://www.ostgoten.nu/kultur2003/03050 ... ford.shtml

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 15 augusti 2003, 15:12

Hooka-Hey skrev:
Johan S skrev:Är det där en av dom där systrarna det skrevs en bok om? och är det någon som läst boken?
//Johan
Ja det stämmer. Boken heter "De osannolika systrarna Mitford" och har skrivits av Cecilia Hagen. Jag har ej läst boken - en bokrecension hittas bland annat på Östgöten: http://www.ostgoten.nu/kultur2003/03050 ... ford.shtml

Hälsningar,

/ Hooka-Hey
Hej Hooka-Hey!

Jag tackar så mycket för länken.
//Johan

Pearce.
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 juli 2002, 13:08
Ort: Grästorp
Kontakt:

Diana.

Inlägg av Pearce. » 15 augusti 2003, 16:58

Jag har läst boken tycker den är helt okey! Författarinnan har lite svårt att hålla sig till ämnet och ibland förvandlas vissa stycken till rena reseskilldringar och berättelser om när hon själv var i och runt där familjen Mitford bott, förvånandsvärt ofta får läsaren en lektion i ämnet vett och etikett bland engelsk högborgelighet.

Tråkigt att Diana är död, hon ansågs vara den vackraste och mest begåvade av systrarna, född 1910 då blev hon 93 år och det är ju inte alla som blir det! hon var släkt med bl.a Winston Churchill, personlig vän med Adolf Hitler. Hon gifte sig med den brittiske fascistledaren Oswald Mosley i Joseph Goebbels vardagsrum i Berlin där också hennes syster Unity och Adolf Hitler var närvarande.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 november 2003, 16:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Katarina » 8 december 2003, 14:23

Jag tycker att boken om Mitford-systrarna var mycket underhållande. En av dem är ju dessutom mamma till Lord Moyne, bekant från Trustor-härvan. Minns inte riktigt vilken av dem, dock.

Skriv svar