Svensk revolution 1917?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Marestad, Suecia

Svensk revolution 1917?

Inlägg av Anckarström » 31 juli 2003, 01:47

Undrar ifall någon har information om händelserna i Sverige under hungerns år 1917 då det var oroligt på flera orter i vårt avlånga land och revolutionens vindar blåste starka?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 31 juli 2003, 15:26

mja
sverige såg kommunism och då löt man social demokratin komma fram mer..
man skulle kunna säga att vi valde evelution framför revulotion

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 31 juli 2003, 16:39

Eftersom första världskriget pågick ute i Europa var importen av livsmedel mycket begränsad. Detta blev dessutom bara värre i takt med krigets utveckling och handelsblockad. Levnadskostnaderna steg under krigsåren men lönerna hängde inte med.

Ransonering infördes 1916, då bristen på främst bröd var stor. Fördelningen av mat och ransoneringskort sköttes av en livsmedelsnämnd, en brödbyrå och en spannmålsbyrå. Men de misskötte detta, enligt folkets mening.

1917 gav detta uttryck i uppror runt om i landet. Jag tror att det var skåningarna som började och när ryktet spred sig tog resten av landet efter...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 31 juli 2003, 17:03

Det hade väl inte varit någon partisprängning redan på våren 1917? Kommunisterna bildades väl först hösten 1917? Jag kan dock ha fel här.

De stora hungerkravallerna började i Västervik, ett starkt syndikalistfäste, och sedan spred de sig över landet. Det röda Ådalen var redan då på hugget med inventeringar av böndernas förråd mm. Seskarö i Norrbotten var ett annat ställe där folk var på hugget.

Det finns lite böcker om detta.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 31 juli 2003, 17:39

Jo, det svenska kommunistpartiet bildades i eftersvallningen av den ryska revolutionen. OM jag minns rätt så var det det socialdemokratiska ungdomsförbundet som bröt sig ur och bildade SKP (eller vad de kallade sig på den tiden).
Efter kriget införde väl Sverige allmän rösträtt(?), så man kan säga att revolutionshotet drev på demokratiseringsprocessen.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 31 juli 2003, 17:47

exakt!
men vi (makthavarna) ville inte ha revolution så det fick det blir demokratisering...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 1 augusti 2003, 00:39

Ja, här kan man tydligt se att det som sker i parlamentet bara är en spegling av det som sker utanför :D

Men var partisprängningen efter mars eller oktober?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 augusti 2003, 01:24

Solitaire skrev:Jo, det svenska kommunistpartiet bildades i eftersvallningen av den ryska revolutionen. OM jag minns rätt så var det det socialdemokratiska ungdomsförbundet som bröt sig ur och bildade SKP (eller vad de kallade sig på den tiden).
Efter kriget införde väl Sverige allmän rösträtt(?), så man kan säga att revolutionshotet drev på demokratiseringsprocessen.
Inte SKP, men KU:
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, bildades 1917. Då lämnade den revolutionära delen ungdomsförbundet och bildade istället kommunistisk ungdom (KU). SSU är hela arbetarrörelsens ungdomsförbund, såväl SAPs (socialdemokratiska arbetarepartiet) som LOs (Landsorganisationen).
/Anno

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 1 augusti 2003, 17:22

Anno skrev: Inte SKP, men KU:
/Anno
Men det var väl de som blev det svenska kommunistpartiet hur som helst?

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 27 juli 2003, 10:48
Ort: Nykvarn, Sweden

Inlägg av Abs0 » 1 augusti 2003, 18:29

"Ett spöke går genom Europa - Kommunist spöket"
-Karl Marx

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 2 augusti 2003, 00:00

Sprängningen var tydligen i maj. Och det som bildades var Sveriges socialdemokratiska vänsterparti, det blev Sveriges kommunistiska parti 1921. Det verkar inte ha speciellt mycket med revolutionerna i Ryssland att göra. Kallelse till den konstituerande kongressen gick ut redan i februari, iofs så låg ryssarna en bit efter med sin kalender och jag har inga exakta datum så det finns ju en möjlighet. Relationen mellan en organiserad vänsterfalang och ungdosmrörelsen på ena sidan och partistyrelsen och majoriteten på den andra hade pågått i princip sedan första världskrigets början.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 2 augusti 2003, 21:52

Mitt ämne detta! Jag har författat en D-uppsats i historia som berör ämnet. lite lästipps ur minnet är: Hans nyström "hungerupproret", Andrea "revolt eller reform".

Arbetarrörelsen är delad i uppfattningen om hur nära det egentligen var med en svensk revolution 1917. SAC och den kommunistiska falangen menar att den allmänna opinonen i breda arbetarled för för en revolutionär radikal lösning men dess mer konservativa ledare lade locket på. SAP:s mer revisionistiska del hävdar å andra sidan att det var endast en marginell del bland arbetarna som var för en revolutionär lösning men att dessa fick med sig stora skaror beroende av dess demagogi och vackra löften. Där någonstans står väl forskningen idag. Enligt min mening ligger det väl någonting i båda sidornas argument.

/greger

Skriv svar