Fascistiska/nazistiska länder under 1900 talet?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Fascistiska/nazistiska länder under 1900 talet?

Inlägg av Superfinne » 19 juli 2003, 10:38

Fascistiska/nazistiska länder under 1900 talet?
-Vilka?
-åren ?
-ledare?
-efter ww2?
-hur började det?
-hur slutade det?
-Idag?

ps.behöver inte skriva om Italien och Tyskland dom vet jag redan om ...

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Skumma länder

Inlägg av bigj5 » 19 juli 2003, 11:09

Klurig fråga, men den köper vi!

Rumänien, Ungern, Österrike, Spanien var uttalat fascistiska.
Länder som hade klara fascistoida inslag i samhällsmaskineriet var Frankrike, England, USA, Finland, Estland, Lettland, Japan, Kina, Portugal, Argentina.

Säkert även andra, i princip hela Latinameria, samt flertalet kolonier i Afrika och Asien.

MVH
bj5

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 19 juli 2003, 11:50

frankrike england och USA?

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Re: Skumma länder

Inlägg av Superfinne » 19 juli 2003, 11:57



Länder som hade klara fascistoida inslag i samhällsmaskineriet var Frankrike, England, USA, Finland, Estland, Lettland, Japan, Kina, Portugal, Argentina.


MVH
bj5
Frankrike=demokratiskt
England(stor-britannien)=demokratiskt
Usa=demokratsikt
Finland=demokratiskt
Estland=nånslags demokrati
lettland=diktatur som jag har hört
Japan=kejsardöme var kejsaren inte hade någon politiskt åsikt
Kina=inbördeskrig
Portugal=var väl just fascistiskt
Argentina=?

Detta har jag förståt ....

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 19 juli 2003, 12:05

Bigj5 skrev:Länder som hade klara fascistoida inslag i samhällsmaskineriet var Frankrike, England, USA, Finland, Estland, Lettland, Japan, Kina, Portugal, Argentina.
Du glömde Sovjetunionen... :|

Mvh Andreas Wien

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

hejsan

Inlägg av bigj5 » 19 juli 2003, 12:17

Jaha!

Dax att förklara således! :wink:

Frankrike. Hade ingen kvinnlig rösträtt förrän efter andra världskriget. Allts ingen demokratiskt stat eftersom alla inte omfattades av rösträtten. Dessutom hade man ett kolonialt imperium där inte heller människorna hade rösträtt Indokina, Nordafrika, Västafrika, Centralafrika samt Madagascar. Överallt där fanns koncentrationsläger och befolkningarna hölls nere med våld.
Således var Frankrike en delvis fascistisk stat.

England hade ett ännu större kolonialt imperium där de färgade kolonialfolken saknade rösträtt. Dessutom verkar det som om det bara i brittiska Indien doh omkring 100, kanske 150 miljoner människor pga det brittiska styret och maktinnehavet. det samma gällde de afrikanska kolonierna. Britterna hade också koncentrationsläger, bl.a. i Södra Afrika. Kvinnlig rösträtt omkring 1920, således en stat som förhindrade halva "moderlandets" befolkning att rösta de första 20 åren av 1900-talet. En delvis fascistoid stat.

USA hade raslagar som förhindrade svarta att delta i röstningarna fram till 1960-talet. Dessutom hade man koncentrationsläger på bl.a. Cuba under perioden 1900-1930-talet. Kvinnlig rösträtt 1922, innan förhindrades över halva befolkningen att rösta de första 22 åren av 1900-talet. Vanligt med politiska mord på oliktänkare, särskilt svarta fram till 1950-talet. Åsiktsfriheten starkt kringskuren, delvis än idag! Ekonomi9n styrdes efter korporativ modell, där statsmakten var starkt involverad i landets näringsliv, precis som i nazityskland eller Italien!
Ett klart fascistiskt samhälle, även formellt.

I Finland hade Lappo-rörelsen, en fascistisk organisation, mycket att säga till om under 1930-talet. Detta styrde in landet på krigets bana - man var på nazitysklands sida under kriget fram till 1944.

Estland var liksom Lettland en konservativt styrd halvfascistisk stat under 1930-talet. Vissa partier förbjudna.

Att Japan var kejsardöme hindrade inte armén från att styra landet och dess krigföring långt innan 1939. Klar fascistisk diktatur.

Kina styrdes av nationalisterna, vilka var fascister i vår mening. Ingen rösträtt alls fanns i praktiken.

Argentina, styrt av Juan Péron mot slutet av kriget. Han var beundrare av Mussolini, och styrde sitt land efter dennes riktning. Begränsad rösträtt. Ingen kvinnlig rösträtt.


Så där ja, nu vet du mera! Nått mer? :D
bj5

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Re: hejsan

Inlägg av Besuchov » 19 juli 2003, 12:39

bigj5 skrev:Jaha!

Dax att förklara således! :wink:

Frankrike. Hade ingen kvinnlig rösträtt förrän efter andra världskriget. Allts ingen demokratiskt stat eftersom alla inte omfattades av rösträtten. Dessutom hade man ett kolonialt imperium där inte heller människorna hade rösträtt Indokina, Nordafrika, Västafrika, Centralafrika samt Madagascar. Överallt där fanns koncentrationsläger och befolkningarna hölls nere med våld.
Således var Frankrike en delvis fascistisk stat.

England hade ett ännu större kolonialt imperium där de färgade kolonialfolken saknade rösträtt. Dessutom verkar det som om det bara i brittiska Indien doh omkring 100, kanske 150 miljoner människor pga det brittiska styret och maktinnehavet. det samma gällde de afrikanska kolonierna. Britterna hade också koncentrationsläger, bl.a. i Södra Afrika. Kvinnlig rösträtt omkring 1920, således en stat som förhindrade halva "moderlandets" befolkning att rösta de första 20 åren av 1900-talet. En delvis fascistoid stat.

USA hade raslagar som förhindrade svarta att delta i röstningarna fram till 1960-talet. Dessutom hade man koncentrationsläger på bl.a. Cuba under perioden 1900-1930-talet. Kvinnlig rösträtt 1922, innan förhindrades över halva befolkningen att rösta de första 22 åren av 1900-talet. Vanligt med politiska mord på oliktänkare, särskilt svarta fram till 1950-talet. Åsiktsfriheten starkt kringskuren, delvis än idag! Ekonomi9n styrdes efter korporativ modell, där statsmakten var starkt involverad i landets näringsliv, precis som i nazityskland eller Italien!
Ett klart fascistiskt samhälle, även formellt.

I Finland hade Lappo-rörelsen, en fascistisk organisation, mycket att säga till om under 1930-talet. Detta styrde in landet på krigets bana - man var på nazitysklands sida under kriget fram till 1944.

Estland var liksom Lettland en konservativt styrd halvfascistisk stat under 1930-talet. Vissa partier förbjudna.

Att Japan var kejsardöme hindrade inte armén från att styra landet och dess krigföring långt innan 1939. Klar fascistisk diktatur.

Kina styrdes av nationalisterna, vilka var fascister i vår mening. Ingen rösträtt alls fanns i praktiken.

Argentina, styrt av Juan Péron mot slutet av kriget. Han var beundrare av Mussolini, och styrde sitt land efter dennes riktning. Begränsad rösträtt. Ingen kvinnlig rösträtt.


Så där ja, nu vet du mera! Nått mer? :D
bj5
Det finns en intressant liten lärobok utgiven av studentlitteratur, "Fascismen i Eurpoa" av Lauri Karvonen. Där finner man bla en ganska bra definition av vad fascismen stod för och i vilka länder den förekom. Det låter som du har behov att att lära dig lite mer om vad fascism egentligen är.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

lappo

Inlägg av Superfinne » 19 juli 2003, 13:45

I Finland hade Lappo-rörelsen, en fascistisk organisation, mycket att säga till om under 1930-talet. Detta styrde in landet på krigets bana - man var på nazitysklands sida under kriget fram till 1944.

Vet du vad Lappoa rörelsen var?
Den var inte alls fascistiskt.
man kan beskriva den som en rörelse som ville ha bort kommunismen från Finland,samt var det så att Lappoa rörelsen var en organisation som beståd av män från österbotten som ville behålla den borgeliga systemet utan några hot från finländska kommunister.De var pojkar från bondegårdar som var mot kollosher och kommunismen.Dom brukade ofta antingen misshandla kommunsiter eller kasta dem ut ur landet,samt i vissa fall sköt de dem .Jag skulle säga att de var mera anti-kommunister och nationalister än fascister.
Detta styrde in landet på krigets bana - man var på nazitysklands sida under kriget fram till 1944
finland hade en social-demokratiskt utrikesminister och en demokratisk regering .
Samt var det kära sovjetunionen som anföll Finland 2 gånger.
[/quote]

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 19 juli 2003, 15:22

Efter vad jag läst så kvalificerar nog Lapporörelsen som att iallafall vara åt det fascistiska hållet med sin nationalism, anti-kommunism, förakt för det parlamentariska systemet och betonande av direkt aktion och våld som lösningen på sammhällets problem. När sedan efterföljaren IKL(Lappo förbjöds 1932 efter "Mäntsälaupproret" har jag för mig) även förde in ledarprincipen och korporativismen på programmet är det nog svårt att hävda att detta parti inte var fascistisk om man vill ha en definition som sträcker sig längre än att bara omfatta Musollinis fascistparti.

Att sen påstå att Finland var fascistiskt bara för att det under en kort period fanns en inflytelserik fascistisk rörelse är ganska långsökt.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om odskan

Inlägg av bigj5 » 19 juli 2003, 15:34

Käre Besuchov!

Jag kan min historia då jag har 100 universitetspoäng i ämnet. Jag behöver inte lära mig vad fascism är, det vet jag redan. Bl.a. inskränkt rösträtt samt rasism ingår som delar i fascismen! Visste du inte det? :D

Det kanske är så att jag trampar dig på tårna, i den meningen att jag fört fascismen obehagligt nära dina egna åsikter om exempelvis vad förslags samhällen USA, Frankrike och England egentligen var när det begav sig!
Du kanske inte ens vågar se det hela klart, för gör du det, så kommer du att hålla med mig!
När vissa länder har kolonier betyder ju detta att redan där är fascismen som system och begrepp redan verksamt!
Rekommenderar en kurs i historia, och ta då upp dessa synpunkter, så kanske tio-öringen trillar ned! :lol:

Lappo-rörelsen var fascistisk - det du beskrev om den stämmer ju bra med vad nazzarna höll på med på gatorna i Tyskland innan maktövertagandet hösten 1933!

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fascistiska/nazistiska länder under 1900 talet?

Inlägg av Patrik » 19 juli 2003, 16:03

Låt oss återgå till själva frågan och strunta i bigj5:s rabiata USA-hat.
Superfinne skrev:Fascistiska/nazistiska länder under 1900 talet?
Det enda nazistiska landet var givetvis Tyskland. :)
Däremot återfanns det en rad mer eller mindre öppet facistiska länder under 1900-talet.
Under facisismens storhetstid (22-45) kan följande länder räknas som faciststater eller stater med starka facistiska inslag: Italien, Rumänien, Ungern, Polen, de baltiska länderna, Kroatien, Vichy-Frankrike, Spanien, Portugal, Japan, Kina, Sovjet, Ungern samt en rad latinamerikanska länder o.s.v..

Efter kriget fanns i Europa bara Sovjet, Portugal och Spanien kvar, vilka utökades under 70-talet med Grekland och Turkiet under militärjuntan, Rhodesia och Sydafrika.

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Re: Om odskan

Inlägg av Besuchov » 19 juli 2003, 16:13

bigj5 skrev:Käre Besuchov!

Jag kan min historia då jag har 100 universitetspoäng i ämnet. Jag behöver inte lära mig vad fascism är, det vet jag redan. Bl.a. inskränkt rösträtt samt rasism ingår som delar i fascismen! Visste du inte det? :D

Det kanske är så att jag trampar dig på tårna, i den meningen att jag fört fascismen obehagligt nära dina egna åsikter om exempelvis vad förslags samhällen USA, Frankrike och England egentligen var när det begav sig!
Du kanske inte ens vågar se det hela klart, för gör du det, så kommer du att hålla med mig!
När vissa länder har kolonier betyder ju detta att redan där är fascismen som system och begrepp redan verksamt!
Rekommenderar en kurs i historia, och ta då upp dessa synpunkter, så kanske tio-öringen trillar ned! :lol:

Lappo-rörelsen var fascistisk - det du beskrev om den stämmer ju bra med vad nazzarna höll på med på gatorna i Tyskland innan maktövertagandet hösten 1933!

MVH
bj5
Och du tycker inte att du urvattnar begreppet fascism litegrann när du försöker hävda att alla stater utan allmän rösträtt var fascistiska(mig veterligen så existerade ingen allmän rösträtt före 1900talet)? Har det enligt din definition existerat några stater före 1900talet som inte var fascistiska? Vilka stater idag är inte fascitiska?

Ett element i fascismen är antiparlamentarism, visst. Det är dock inte det enda vilket du säkert känner till. Att rycka loss ett element ur en ideologi och sen mena att alla som har detta element tillhör samma ideologi är ju bara tramsigt. Socialdemokraterna vill ha en stark stat, Nazisterna ville ha en stark stat, ergo Göran Persson lika med Hitler? :roll:

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Bra

Inlägg av bigj5 » 19 juli 2003, 17:26

Hejsan igen Besuchov!

Nu börjar vi närma oss pudelns kärna litet grand! Som du säkert ser, om du tittar tillbaks i denna tråd, så skrev jag inte att exempelvis USA, Frankrike eller England var fascistiska stater, däremot närmade de sig fascismen genom vissa drag de hade i sina samhällen - de jag tidigare räknat upp!

Genomfascistiska stater var ju Tyskland, Italien m.fl.
Nåväl, låtom oss gå vidare. Så här skriver du:

"Och du tycker inte att du urvattnar begreppet fascism litegrann när du försöker hävda att alla stater utan allmän rösträtt var fascistiska(mig veterligen så existerade ingen allmän rösträtt före 1900talet)? Har det enligt din definition existerat några stater före 1900talet som inte var fascistiska? Vilka stater idag är inte fascitiska?"

Grejen är just den att alla stater före år 1900-1920 i praktiken var varianter av fascistiska statssystem. Den fascistiska traditionen går ju långt tillbaks i tiden, dess rötter såg ut på olika sätt, men vissa gemensamma drag hade denna idéstringa överallt.

1. Man var emot allmän rösträtt
2. man var emot social jämlikhet
3. Man var emot materiell jämlikhet
4. Man var för myter och ett ärofyllt förflutet
5. Man var alltid rasistisk i någon form
6. Man hade alltid lätt för att hitta en kollektiv syndabok
7. man sparkade nedåt och slickade uppåt
8. Man var emot kvinnlig rösträtt m.m.
9. Man accepterade slaveriet.

Dessa drag är typiska för alla samhällen med fascistisk "grundsyn"!
Klär man detta i uniform och predikar det i skolorna, då är denna fascism en 1900-talsvariant!
Men den fanns tidigare, ja idéerna kan spåras tillbaks till medeltidens Europa!

Det är nämligen så att kraven för allmän rösträtt har funnits sedan medeltiden, kraven på social jämlikhet har funnits sedan medeltiden,
jämlikhetskraven har funnits sedan medeltiden,
man var emot rasismen i alla dess former,
man var för kvinnlig rösträtt redan under 1600-talet, man var emot slaveriet och emot social ojämlikhet sedan medeltiden.

Att dessa idéer inte tilläts tränga igenom berodde på de styrande - vilka idag kunde ha kallats för fascister om de hade levat idag!

Appropå Perssons starka stat så tror jag inte han menar samma sak som Adolf H gjorde. Även om jag inte precis älskar Persson heller! :lol:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 19 juli 2003, 17:47

Finland kan man inte ändå kalla Facsistiskt!
Ändast för att man hade lappoa rörelsen betyder ju inte att en stat är facsistiskt.Lika gärna skulle jag kunna säga att Sverieg var facsistiskt för att det fanns ett nazi parti i sverige.....
Dessutom var Finland första landet i europa att ge ällmen kvinnlig rösträtt.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 19 juli 2003, 17:53

Är det inte lite anakronistiskt att benämna länders styre före 1922 som facistisk?
Eller är det det vanliga försöken från marxister (underligt att bigj5 inte räknar upp Ryssland/Sovjet eller Kuba o.s.v. bland sina faciststater) att mjölka ur ordets egentliga betydelse. :roll: :roll:

Skriv svar