Herman Göring i vk1
- SuperPalle
- Medlem
Herman Göring i vk1
där var han väl en ganska skicklig flygare i ett helt vitmålat plan har jag för mig (fast han är slagen av röde baronen med hästlängder, ett rött plan...nidrans coolt). är det någon som skulle kunna ge lite uppgifter om vad och hur göring gjorde i kriget, hemside tips uppskattas.
//Palle
//Palle
-
Karl Bruno
- Medlem
Ja han var en duktig flygare, men fanns det som var ännu bättre och ev. skulle kunna ta de jobb han ville ha på nästa karriärsteg. Så att spä på siffororna tror jag han gjorde. Men han var ändå en väldigt bra flygare.Karl Bruno skrev:Mot slutet av kriget var Göring i alla fall chef för Richthofeneskadern, så han hade nog sina kvaliteér som jaktflygare...
- SuperPalle
- Medlem
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
gå tillsuper_palle skrev:någon som vet någon hemsida?
http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/W ... r_info.htm
där har du lite om Hermann Wilhelm Göring flyg historia
så bildskön var han inte

- SuperPalle
- Medlem
Ja så här blir det när man söker trådar, en bumpning. 
Hade en diskussion med en bekant för ett tag så och vi kom in på Göring och hans segrar. Min bekant hävdade att den normala andelen obekräftade nerskjutningar låg på 15-20% medans Görings låg på 80-85%.
Han antydde att Göring friserade siffrorna och dessutom att han erhöll Pour le Merite efter ett lägre antal segrar än vad som var brukligt.
Någon som kan bringa klarhet i detta och gärna referera till litteratur angående fallet?
För övrigt vet jag att Göring flög en svart Albatross med vit stjärt samt en Fokker DRI med grön/brunt strimmigt camoflage. Även den med vitt stjärtparti. Men det kanske var fler plan han flög. Ritchofen flög många olika plan under sin karriär och även om många var delvis röda så var endast en Fokker DRI röd.
Hade en diskussion med en bekant för ett tag så och vi kom in på Göring och hans segrar. Min bekant hävdade att den normala andelen obekräftade nerskjutningar låg på 15-20% medans Görings låg på 80-85%.
Han antydde att Göring friserade siffrorna och dessutom att han erhöll Pour le Merite efter ett lägre antal segrar än vad som var brukligt.
Någon som kan bringa klarhet i detta och gärna referera till litteratur angående fallet?
För övrigt vet jag att Göring flög en svart Albatross med vit stjärt samt en Fokker DRI med grön/brunt strimmigt camoflage. Även den med vitt stjärtparti. Men det kanske var fler plan han flög. Ritchofen flög många olika plan under sin karriär och även om många var delvis röda så var endast en Fokker DRI röd.
Efterkrigstiden och de-nazifieringen har gjort ett elegant demoleringsarbete på Richthofen-Geschwaderns siste befälhavare. Vilka källor angav din 'bekante' för att Görings nedskjutningssiffror var 'friserade'? 'Obekräftade'....vare sig o % eller 100% är jag säker på - resulterade INTE i ett 'Pour le Merité', inte ens i 1918-års Tyskland. Det var bara 'bekräftade' som räknades. Jag har länge varit en vapendragare på forumet FÖR Hermann Göring. Som jag - trots allt - anser ha varit en framgångsrik jaktflygare med allt vad det innebär, till en begåvad administratör och - senare intelligent observatör av nazirikets undergång. Utan illusioner....men kanske i morfinets drömmar....
I Nürnberg - och utan morfinet - kom den gamle skarpskytten i sin Fokker Dr.1 tillbaka och 'skjöt effektivt ned' - åklagarna med kontraargument på vilka de inte hade något svar.....Den brittiske åklagaren skrev efteråt att 'Hermann Göring var den mest formidabla opponent jag någonsin haft i vittnesstolen...'
Göring var inte 'herr vemsomhelst' - och det förkännas att minnas, Varjag
I Nürnberg - och utan morfinet - kom den gamle skarpskytten i sin Fokker Dr.1 tillbaka och 'skjöt effektivt ned' - åklagarna med kontraargument på vilka de inte hade något svar.....Den brittiske åklagaren skrev efteråt att 'Hermann Göring var den mest formidabla opponent jag någonsin haft i vittnesstolen...'
Göring var inte 'herr vemsomhelst' - och det förkännas att minnas, Varjag
Här är en sida om Jasta 11 eller den flygande cirkusen som den också kallas men det står inget om att Göring tog över den och han fick bara en bekräftad seger (22 totalt) i denna den mest framgångsrika skvadronen under kriget.
http://www.theaerodrome.com/services/ge ... sta11.html
http://www.theaerodrome.com/services/ge ... sta11.html
Nej Varjag, han angav inga källor men jag fann det intressant och ville söka vidare.
Också håller jag med om att många vill frånta nazister egenskaper de inte "vill" att nazister skall besitta. Tyvärr är människor mer komplicerande än så.
Håller dock inte med om den Göring som du beskriver. Skulle morfinet ha gjort honom så pass inkompetent under kriget? Och sedan skulle han bli sitt forna jag?
Maal, var fick du siffran endast 1 bekräftad av 22 ifrån?
Också håller jag med om att många vill frånta nazister egenskaper de inte "vill" att nazister skall besitta. Tyvärr är människor mer komplicerande än så.
Håller dock inte med om den Göring som du beskriver. Skulle morfinet ha gjort honom så pass inkompetent under kriget? Och sedan skulle han bli sitt forna jag?
Maal, var fick du siffran endast 1 bekräftad av 22 ifrån?