Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Ragnar Svedje » 11 juli 2009, 23:13

Intressant trad!

De svenskar som overlevde kriget reste hem innan slutoffensiven, va!? Det var ju ett blodigt brodrakrig och den hamnd som mattes ut efterat maste ju ha drabbat atskilliga utlanningar ocksa.

Var just i Spanien (Mallorca) pa semester och dar fanns ett stor monument over hjaltarna som drev tillbaka den republikanska invasionen i borjan av kriget. Jag hade inte last pa om kriget innan semestern men monumentets storhet med ett kors pa baksidan fick mig att ana att det var rest under Francotiden som hyllning till den nationella sidan. Grafitti langst ner spadde pa mina misstankar och nar jag pa knaglig spanska fragade en infodd smabarnsmamma om monumentet och fick ett brutalt korthugget svar tillbaka var jag helt overtygad om att detta skulle jag inte rota vidare med... ;-)

Jag har hort att skaparen av Asa-Nisse var frivillig pa den nationella sidan, stammer det? Fanns det fler? De auktoritara ideerna hade ju ett visst faste i Sverige under senare delen av 1930-talet.

Gorwell
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 december 2007, 14:58
Ort: va?

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Gorwell » 12 juli 2009, 13:16

Jag har hort att skaparen av Asa-Nisse var frivillig pa den nationella sidan, stammer det? Fanns det fler? De auktoritara ideerna hade ju ett visst faste i Sverige under senare delen av 1930-talet.
nästan rätt, han var frivillig i waffen ss http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Cederholm

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Simon_HBG » 12 juli 2009, 14:45

Ragnar Svedje skrev:Jag har hort att skaparen av Asa-Nisse var frivillig pa den nationella sidan, stammer det? Fanns det fler? De auktoritara ideerna hade ju ett visst faste i Sverige under senare delen av 1930-talet.
Inte Cederholm, men kanske tänker du på Frans Wahlström som senare var frivillig i Waffen-SS.

Användarvisningsbild
LP72
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 april 2009, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av LP72 » 28 juli 2009, 14:40

Spännande diskussion detta, där så många har bra kunskap om detta. Jag har en kompis vars morfars bror var med i Spanien. Han hette John Fransson (född 1912 och död 1986, i Örebro). Det ska finnas ett gammalt brev han skickade hem 1937, men så mycket mer vet de inte om honom. Jag kan troligen få tillgång till en kopia av brevet. Jag har också sett i Lars G:s bok att John nämns där, i avsnittet om Jarama, men det vore kul om det kom fram mer uppgifter. Åkte han hem igen eller fortsatte han det militära livet exempelvis..?

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 24 juli 2010, 10:14

O.B. Dahlin. Sjökapten Olof Birger Dahlin har avlidit i Amsterdam i en ålder av 55 år. Den bortgångne var i många år anställd i rederi-a.-b. Svea. Under spanska inbördeskriget var han noninterventionsofficer, och under senare år var han befälhavare på s/s Verna. Närmast sörjes han av maka och barn.
[Stockholms-Tidningen 1947-05-02]

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Hans » 24 juli 2010, 10:16

Torbjörn Aronsson skrev:noninterventionsofficer
Vad är det?'

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Göstring » 24 juli 2010, 10:24

Hans skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:noninterventionsofficer
Vad är det?'

MVH

Hans
Det ger faktiskt en del träffar.
Bildhttp://books.google.se/books?id=ja1Rztd ... 22&f=false

http://www.hs.fi/english/article/Jorma+ ... 5253551511

En medlem av Non-Intervention Committee?

Edit: ändrat övervakningskommission till Non-Intervention Committee
Senast redigerad av 1 Göstring, redigerad totalt 24 gånger.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 24 juli 2010, 10:25

Hans skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:noninterventionsofficer
Vad är det?'

MVH

Hans
Jag gissar att han var någon slags observatör för Nationernas förbund.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 juli 2010, 13:51

Noninterventionsofficerarna skulle tillse att NF:s blockad av sjötrafik till Spanien fungerade.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Hans » 24 juli 2010, 14:18

Då begriper jag mer, tack.

MVH

Hans

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av unmo300 » 24 juli 2010, 16:25

Kanske vi skall komma ihaag El Mano, ett monument oever svenska frivilliga i Spanien. Placeringen aer vael vald paa Soeder i Stockholm, inte laangt fraan ett sjoemanshotell och en sjoemanskyrka, maanga av de frivilliga var sjoemaenn, med Frisco-Per som kanske den mest kaenda.
Har ett vagt minne att jag laest naagonstans att den fraan visan beroemde Kapten Fredrik Adelborg var chef de svesnka non-intervention officerarna.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 januari 2011, 14:51

Simon_HBG skrev:
Ragnar Svedje skrev:Jag har hort att skaparen av Asa-Nisse var frivillig pa den nationella sidan, stammer det? Fanns det fler? De auktoritara ideerna hade ju ett visst faste i Sverige under senare delen av 1930-talet.
Inte Cederholm, men kanske tänker du på Frans Wahlström som senare var frivillig i Waffen-SS.
Var denne Frans Wahlström verkligen med på Franco-sidan?

I senaste numret (1/2011) av Populär historia finns en läsarfråga om det deltog några svenskar på Francos sida. Någon som heter Marcos Cantera Carlomagno, historiker vid Lunds universitet, svarar då: "... Men varken Othen eller någon annan etablerad forskare har hittills identifierat några svenskar på Francosidan." (s. 59).

Finns det någon svensk Franco-soldat med i Svenskar i krig 1914-1945? Har den inte tillgänglig nu.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Svenska frivilliga i spanska inbördeskriget

Inlägg av Frogman » 29 augusti 2011, 01:36

Min farfar som var övertygad kommunist hade en bror som slogs på republikanernas sida i Spanien.
Efternamn förmodligen Jansson.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Frogman » 29 augusti 2011, 02:00

Moonman skrev:En väns farfar kämpade i Spanien av misstag. Han ville till Främlingslegionen men av misstag, eller så blev han lurad, så hamnade han i Spanien. Vet inte vilken sida han stred på. Han stred för övrigt i Finland också.

mvh Alex Robsahm
Spanien har en främlingslegion det var där han hamnade skulle jag gissa?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Frogman » 29 augusti 2011, 02:01

Rancid skrev:På Francos sida var bortsett från de Italienska fascisterna den enda större grupp utlänningar jag känner till de Irländska fascisterna "Blåskjortorna" som var ca 1000 st.
Portugiserna var många, se även http://en.wikipedia.org/wiki/Nationalis ... Volunteers

Skriv svar