Stalin & Hitler möts i Wien 1913

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 5 juni 2003, 17:29

Ereyk skrev:
Andreas Wien skrev:
finns det några över hitler?
Nej! (bara indirekta!)

Mvh Andreas Wien
Karlovy Vary (f.d. Karlstadt) i Tjeckien utsåg Hitler till hedersmedborgare 1938, strax efter tyskarnas marsch in i Sudetenland. Han är fortfarande hedersmedborgare i staden, då borgmästaren för ett par år sedan ansåg att det var onödigt att ta ifrån honom denna bemärkelse.
En liten rättning det tyska namnet på staden Karlovy Vary är Karlsbad, efter de berömda kurbaden i staden.

Mvh,
Marcus

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 9 juni 2003, 22:36

flera spekulerar hur pass långt låg deras bostäder från varandra. Men det är en feltanke om man vill komma åt om de har träffats.

De var bägge två politiskt intresserade, de lär ha besökt politiska möten. Kanske frekventerat kafeer där politiskt intresserade möttes. Kafeer var ju den tidens samlingspunkter för alla intellektuella/halvintelektuella. Wien var känd för dem.
Stalin besökte med säkerhet universitetsbiblioteket för att skriva på sin avhandling, kanske gjorde även Hitler det också.

De kunde ha frekventerat samma billiga restauranger.

Som någon påpekade: stans centrum ligger mittemellan deras bostäder; och antagligen gick de mot centrum...

Skoj åsido. Jag tror faktiskt chansen är mycket stor att de har sett varandra, och rätt stor att de även känt varandra.

Vårt kontrafaktiska spörsmål blir: kände de varandra flyktigt pga sina skilda politiska åskådningar - eller tvärtom: kom i djupa samtal med varandra och beslöt att göra nåt åt sina grubblerier.

Kanske tom slog vad: vem som blir först världshärskare, förloraren bjuder på en omgång öl... Just här skojar jag, men vadå. Sämre uppslag för kontrafaktiska böcker har jag sett.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 juni 2003, 23:48

Deltog Hitler i någon form av organiserade politik under tiden i Wien? Jag trodde att han mest bara drog runt och tänkte för sig själv.

/Martin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 juni 2003, 23:50

Gröfaz skrev:Deltog Hitler i någon form av organiserade politik under tiden i Wien? Jag trodde att han mest bara drog runt och tänkte för sig själv.
Inte vad jag vet, han verkar haft viss kontakt med div. antisemtiska grupperingar, men han verkar aldrig varit involverad i något politiskt parti förrän han en dag traskade in på DAP:s möte efter kriget.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 10 juni 2003, 07:58

Att man är politiskt intresserad är inte alls samma sak som att man är aktiv inom ett politiskt parti.

För våra behov räcker det även med ett halvhjärtat intresse. Och drogs han mot socialdemokratins vänstra flygel så ville han ju inte heller skylta med det, alldeles speciellt som han fortfarande hoppade göra sig namn som konstnär - med de borgerliga som främsta kunder...

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 29 juni 2003, 01:31

Mig veterligen så var Hitlers språkkunskaper lite begränsade(endast Tyska),
så även Stalins, att då tro att de kunde förstå varandra
och tillochmed samspråka tillsammans kanske är lite väl optimistiskt,

Hitler var väl en riktig bohemisk trashank 1913, och hade inte kommit underfund med sin talarförmåga och självförtroendet var väl inte lika
upptrimmat som efter ww1.

Jag tror personligen att Stalin som ju redan var någon semiuppkomling
ledargestalt av bolsjevikerna ej sjkulle befatta sig med en obskyr
totalt okänd Hitler, men det är ju bara mina små funderingar.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 30 juni 2003, 12:04

Hartman, dina påpekanden är intressanta och kan mycket väl stämma, men varför förstöra en bra story?

En delfråga blir i alla fall om Stalin kunde tyska. Var han i Wien så inte omöjligt, annars hade han väl inte åkt till Wien...

Och varför umgåtts - speciellt om Stalin var en av ledarna, och Hitler en obetydlig österrikare? Tja, de kunde ha en gemensam vän, eller nåt.
Eller gemensamma intressen?

Nu får vi söka efter riktigt skumma saker. Hitler råkade se när stalin gjorde något fult? Knarkade de bägge två?

Ja, den som vill hitta på en story till en bok eller så kan säkert hitta på uppslag. Stora böcker och filmer har gjorts på sämre underlag än så.

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 30 juni 2003, 18:01

Eftersom de hade snarlika intressen...
Ponera att Stalin skulle lyckas övertala Hitler att gå med i bolsjevikerna? 8O
Hur hade det då sett ut i Sovjet efter Lenins död? Stalin och Hitler... tillsammans... Brrr

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 2 juli 2003, 17:28

ett starkt sovjet utan stalin skulle nog ha varit möjligt, men ett nazi-tyskland utan hitler skulle knappast ha uppstått

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 16 september 2003, 16:10

Patrik skrev:Inte vad jag vet, han verkar haft viss kontakt med div. antisemtiska grupperingar, men han verkar aldrig varit involverad i något politiskt parti förrän han en dag traskade in på DAP:s möte efter kriget.
I så fall kanske de var med i samma klubb? Stalin hatade ju också judar. 8O Och jag tror inte de var så värst ovänner. De hade ju trots allt samma mål, att förtrycka och döda motståndare. Vem vet?

Om båda dör, tror jag Trotskij tar makten i Sovjet, medan Thälmann tar makten i Tyskland.

Skriv svar