mellankrigstiden i tyskland och i sverige

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
peter123
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:37
Ort: stockholm

mellankrigstiden i tyskland och i sverige

Inlägg av peter123 » 27 maj 2003, 21:42

Någon som vet hur det va länderna var under denna tid? Typ den politiska utveckligen, bakgrunda händelser, eller nånting efter kriget?
Om varför sverige blev demokrati och tysklande en diktatur? Vill veta men kan inte hitta informationen nånstans.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 27 maj 2003, 22:12

Skulle säga att det berodde på att Sverige redan hade sitt statsskick och låg inte så illa till efter ett långt krig så som Tyskland hade det samt det faktum att Tyskland hade skapats ur en massa småriken och haft det stormigt runt styret. Känner iofs på mig att jag kommer att bli rättad men man lär sig så länge man lever :lol:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
mielo
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 2 augusti 2002, 20:07
Ort: Stockholm

Inlägg av mielo » 27 maj 2003, 22:40

Kort sagt kan man väl säga att Sveriges och Tysklands förutsättningar efter 1:a världskriget skilde sig åt. Tysklands kapitulation ledde till både förlust av eget territorium och kolonier och att de ålades att betala ett enormt krigsskadestånd till segrarna. Kejsaren abdikerade och republik utropades. De drabbades i början av 20-talet av en hyperinflation och många förlorade allt sitt sparkapital. Dessa enorma omvälvningar i ett land på så kort tid var nog en orsak till att det så småningom fanns förutsättningar för en diktatur. Såvitt jag vet hade Tyskland bara varit en demokrati under ca 13-14 år när Hitler kom till makten.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 maj 2003, 01:54

Sverige kom rätt snabbt upp från depressionen också. Tyskland hade betydligt större problem med den.

/Martin

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 28 maj 2003, 07:38

Sverige hade redan lagt grunden till en demokrati innan 1:a världkriget, med manligrösträtt och olika partier. Att vi skulle bli en diktatur efter kriget vore ganska otänkbart speciellt efter 1921 då vi på allvar reformerade politiken och kvinnor också fick rösta. Tyskland skulle ju som tidigare sagts, bygga upp sitt land, betala skadestånd (en mycket hög summa som Hitler sedan vägrade betala) samt depressionen och det faktum att det var kejserligt styrt bara några år tidigare gjorde nog att Tyskland klövs lite. Jag vet inte om detta stämmer men jag tycker att det låter rimmligt.

Mvh/Fredrik

Skriv svar