Kulakerna

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Kulakerna

Inlägg av Ereyk » 20 maj 2003, 13:37

Vilka var det som klassificerades som "kulacker" av Stalin? Jag har förstått att det inte bara var storbönder som blev kulacker utan även andra människor som misstänktes vara "folkets fiender"

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 maj 2003, 14:38

Kulak betyder från början knynäve eller knyten näve eller liknande. Det användes mycket riktigt som du säger som ett samlingsbegrepp mot välbeställda bönder. Sen uratade det fullständigt när man började kollektivisera landsbygden de som motsatte sig kollektiviseringen blev säkerligen, oavsett hur fattiga de var, kallade kulaker, kulakagent eller något annat kul.

Under NEP politiken uppmuntrades dock kulakerna att vara företagssamma och produktiva.

/Martin

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 20 maj 2003, 16:14

Så först under NEP uppmuntades man att vara kulak för att sedan under kollektiviseringen använda ordet kulak som värsta skällsord....

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 maj 2003, 16:21

Ja som jag har uppfattat det men jag vet inte hur ordets betydelse har ändrats. Om kulak var ett positivt ord under NEP för att sen bli ett negativt under kollektiviseringen vet jag inte. Jag ber om ursäkt om mitt första inlägg var lite luddigt på den biten. NEP syftade ju till att bönderna återigen skulle börja producera ett överskott så att man kunde försörja städernas befolkning.

/Martin

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 20 maj 2003, 16:54

NEP?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 maj 2003, 17:20

Nya ekonomiska politiken. Den infördes 1921 detta då det ryska ekonomisk systemet hade helt förstört genom första världskriget och krigskommunismen. Politiken gick ut på att man lättade på många av de restriktioner som hade införts. Antalet kollektivjordbruk minskades och det blev tillåtet med privat ägande. Lenin sade att "Genom att försöka gå rakt fram kommunismen led vi ett ekonomiskt nederlag." Tillväxten steg också mycket riktigt.

Efter att Lenin hade dött så började man omvärdera NEP politiken de flesta ansåg att den var ett steg tillbaka mot kapitalismen. Stalin accepterade dock den tills att han hade besegrat vänsterflygeln. Fast när väl vänsterflygeln var besegrad så inledde Stalin sitt angrepp mot NEP-politiken.

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 20 maj 2003, 22:04

Det var nog inte heller bara Stalin som "utsåg" vilka som skulle betraktas som kulaker, lokala potentater och OGPU-män hade stor makt i när det gällde att utse "klassfiender".

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 21 maj 2003, 00:32

Fast inte ens de lokala kommunistpamparna gick säkra. Ingen var skonade från risken att deporteras till Gulag utom Stalin själv möjligen.
En undersökning som gjordes i Moskvas telefonkatalog 1936-1938 visade att 60% av alla som var listade där 1936 hade försvunnit i 1938 års upplaga. Eftersom inte vem som helst hade telefon utan snarare högre partifunktionärer, kan man nog sluta sig till att inte ens de högre partimedlemmarna gick säkra.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2003, 11:07

Man får hålla isär kollektiviseringen och utresningen. Kollektiviseringen börjades 1929 och var avslutad 1936. Detta riktade sig mot landsbygden.

Utresningarna började 1934 i och med mordet på Kirov den 1 december. Utresningarna tog sikte på att rensa ut alla de som var emot Stalin eller i framtiden skulle kunna tänkas vara det. Stalin ville ha ett samhälle som skulle vara så paralyserat att han skulle sitta säker i sadeln.
Detta riktade sig mot hela samhället från militären och partiapparaten till vanliga bönder och arbetare.

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 maj 2003, 13:38

Ereyk skrev:Fast inte ens de lokala kommunistpamparna gick säkra. Ingen var skonade från risken att deporteras till Gulag utom Stalin själv möjligen.
En undersökning som gjordes i Moskvas telefonkatalog 1936-1938 visade att 60% av alla som var listade där 1936 hade försvunnit i 1938 års upplaga. Eftersom inte vem som helst hade telefon utan snarare högre partifunktionärer, kan man nog sluta sig till att inte ens de högre partimedlemmarna gick säkra.
Stalins största förtjänst kanske var att han lät mörda hela den kommunistiska eliten, 'de troende'. Efter massakervågorna fanns det få troende kvar, bara stalinistiska 'apparatchiks' - kommunismen som ideologi hade spadats ned i massgravar och återhamtade sig aldrig. Till fromma for den mansklighet som alltid betraktade den som en farsot som bara ledde till massfattigdom, massmord och elande. Kommunismen i sin Leninistiska/Stalinistiska form hade ingenting att erbjuda västerlandet - den var retro-vision som hade körts över i väster - långt innan 'revolutionen' bröt ut i öster och möttes med det förakt den förtjänade - utanför Sovjetunionen.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 21 maj 2003, 15:55

Påminner mig om en historia jag hörde om Stalin en gång:

Stalin, som var gammal, ville välja ut en lämplig efterträdare till honom. Han valde ut två kandidater som han tyckte verkade bra och släppte in dem på sitt kontor.
Stalin sa sedan till männen att de skulle göra ett prov för att visa sig vara lämpliga efterträdare. Provet bestod i att de skulle få en fågelunge i sin hand, och sedan fick de göra vad de ville med fågelungen.
Den förste mannen fick fågelungen i sin hand och bröt nacken av den så att den dog. Stalin bad den andre mannen att visa vad han skulle göra med fågelungen. Mannen tog fågelungen i sin hand, öppnade sina händer och lät den flyga iväg.
"Kom" sa Stalin, "jag skall visa er hur man skall göra".
Stalin tog en ny fågelunge, plockade bort alla fjädrarna på den, lade den i sin hand och sa till de båda männen

"Titta på fågelungen jag har i min hand. Trots att jag har klätt av alla fjädrarna på den, är den ändå glad över att få leva i min varma handflata som nyss tog bort fjädrarna på honom"


OBS: Vet absolut INTE om historien är sann.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 21 maj 2003, 17:16

Tack för det utförliga svaret Gröfaz!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2003, 19:55

Det var så lite, glad att jag kunde hjälpas till

/Martin

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 maj 2003, 17:39

Kulakerna var väl de självägande småbönderna, främst i Ukraina, d.v.s. varken de (tidigare livegna) arrendatorerna eller storjordägarna. Det var främst de som producerade matöverskottet i det Ryska Imperiet och deras position hade varit tämligen priviligierad (precis som Kosackernas) under Tsaren och många av dem var följaktligen "vita" och inte "röda".

Den utlösande faktorn i krossandet av Kulakerna var i mångt och mycket att de vägrade att leverera sitt matöverskott till städernas arbetare utan betalning - och de gjorde motstånd när röda armén kom för att beslagta maten. De slaktade sina hästar och andra nyttodjur, slog sönder sina plogar, hällde ut brödsäden is kogar och åar och slogs mot röda armén. När det hela var över var kulakerna som klass utplånad och Ukrainas jordbruk fullständigt sönderslaget, vilket var av de absolut främsta orsakerna till den stora svälten under det tidiga 30-talet.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 24 maj 2003, 21:31

Så all den här svälten orsakades av att kommunisterna var inkompetenta och ville driva igenom sin vansinniga ideologi till varje pris?

Skriv svar