Herman Göring - Anstalt

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Herman Göring - Anstalt

Inlägg av Martin Tunström » 10 april 2003, 16:49

Vilken anstalt i Stockholm var Herman Göring inlaggd på, och finns det några bilder eller dokument på honom när han var där. Annars går det bra med bilder från hans Sverige vistelse.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 april 2003, 16:56

Göring låg på Aspuddens sjukhus liksom på Katarina sjukhus, har kopia av en polisrapport, skall gräva och se om jag hittar denna.

Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 april 2003, 16:58

Ja, det skulle vara trevligt att få se det dokumentet, Tack Martin! :)



Ps. laddes han inte in friviligt och att han fick sitt morfin missbruk där?

/Anno.

Sturmgeschütz
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Sturmgeschütz » 10 april 2003, 17:22

Fördes inte typ GÖrings fru bort från ekerös gravplats förrut? Varför gjorde man det?

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 april 2003, 18:17

Ps. laddes han inte in friviligt och att han fick sitt morfin missbruk där?
Jo men vid ett annat tillfälle tvångsintogs han. Han flyttades även från Aspudden av polis till Katarina sjukhus eftersom han var alltför våldsam, detta enligt det dokument jag har.
Fördes inte typ GÖrings fru bort från ekerös gravplats förrut? Varför gjorde man det?
Carins kvarlevor flyttades mycket riktigt från Ekerö till Carinhall, anledningen skulle varit gravskändning. Efter kriget överfördes hon på nytt till sin viloplats på Ekerö.

Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 april 2003, 20:08

Martin skulle du kunna skicka det dokumentet till mig via icq eller mirc? Om du inte har det på datorn, skulle inte du kunna scanna in det? :D

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 april 2003, 21:03

Det finns väl en avskrivt i boken "Hitlers vassaler och Sverige"?

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 april 2003, 21:15

Det finns väl en avskrivt i boken "Hitlers vassaler och Sverige"?
Japp, det kommer från mig.

Martin

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 april 2003, 21:23

Här kommer det:
Bilagor
Göring dokument.jpg
Göring dokument
Göring dokument.jpg (156.91 KiB) Visad 6081 gånger

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 april 2003, 21:32

Martin Månsson skrev:Japp, det kommer från mig.

Martin
Lite O.T., men Göring kapitlet i den boken var det enda bra delen av boken, där de övriga två (Himmler och Ribbentropp) kändes *lite* urvattnade.... :roll:

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 april 2003, 21:41

Lite O.T., men Göring kapitlet i den boken var det enda bra delen av boken, där de övriga två (Himmler och Ribbentropp) kändes *lite* urvattnade....
Korrläste manuskriptet åt Linder/Lundberg, tyvärr utfördes inte alla ändringar som jag hade noterat, främst i kapitlet om Himmler. Tyvärr alltför många sakfel i texten.

Den bästa boken jag läst om Göring är David Irvings biografi som gavs ut på Legenda för många år sedan. Även Björn Fontanders böcker är bra och välskrivna, den senaste utgåvan fick han lite väl mycket oförtjänt kritik för, detta då den upprepade en del av vad han skrev i sin första bok om Göring. Kan även rekommendera boken "Carin Göring skriver hem" av samme författare, utgiven på Carlsson bokförlag ISBN: 91-7798-323-8

Martin

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 april 2003, 21:47

Martin Månsson skrev:Korrläste manuskriptet åt Linder/Lundberg, tyvärr utfördes inte alla ändringar som jag hade noterat, främst i kapitlet om Himmler. Tyvärr alltför många sakfel i texten.
Jo, det fanns en hel del underligheter i texten.
Vad som däremot irriterade mig mest var det faktum att delen om Ribbentropp i princip var en ren avskrvning av Linders (tror jag det är) bok om Sverige och andra världskriget.
Ribbentropp kapitlet var troligen bland det sämsta jag läst faktiskt på mycket länge, förutom inledning behandlade det kapitlet nästan ingenting om hans inställning till Sverige utan behandlade mest vad tyskarna på ambassaden i Sverige sa och gjorde i samband med div. kritik mot Tyskland.
Martin Månsson skrev:Den bästa boken jag läst om Göring är David Irvings biografi som gavs ut på Legenda för många år sedan.
Var väldigt länge sen jag läste den, får låna den någon dag på biblioteket när man har lite mer tid och mindre att läsa. :)
Martin Månsson skrev:Även Björn Fontanders böcker är bra och välskrivna, den senaste utgåvan fick han lite väl mycket oförtjänt kritik för, detta då den upprepade en del av vad han skrev i sin första bok om Göring. Kan även rekommendera boken "Carin Göring skriver hem" av samme författare, utgiven på Carlsson bokförlag ISBN: 91-7798-323-8

Martin
Tack för boktipsen...ska kolla upp dom...

/Patrick

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 april 2003, 21:58

Tackar så mycket Martin för dokument, den var intressant och den där boken "Carin Göring skriver hem" borde man kolla upp. Föresten har du något mer om Herman Görings vistelse på Aspuddens och Katarina sjukhus, ämnet är verkligen intressant! :)

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 10 april 2003, 22:28

Roligt att det var den 1 September som det hela skedde....
14 år innan det "begav sig2 så att säga...

/a

Sturmgeschütz
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Sturmgeschütz » 10 april 2003, 22:38

var exakt i stockholm ligger odengatan, jag vet var gatan ligger men inte riktigt var nummer 23 ligger.
Skulle vara kul och se vilket nytt hus som byggts där eller om det gamla står kvar.
Detta kanske inte hör till men hur lägger man till en signatur? :roll:

Skriv svar