Nihilisterna i Ryssland/sovjet?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Nihilisterna i Ryssland/sovjet?

Inlägg av metmask » 20 mars 2003, 11:57

Vet att jag läst att någon form av nihilistisk "terror"grupp existerade i ryssland och ägnade en hel del tid åt att tortera bondebefolkningen etc (för att de skulle ansluta sig) som jag fattat det höll de iaf igång in på 1918 och kanske längre?
Men jag vill gärna veta mer om det, vilka de var och hur många, varför de använde våld (som Nietzsche ansåg primitivt) och vad de hoppades uppnå med det hela, gärna mer allmänt oxå.
så, känner ngn av er till detta, eller har ni iaf hört om det?
Därför att mig veterligen är detta den enda nihilistiska rörelsen, som jag vet, men det bör funnits fler, så info om dem med tack :D

nihilismen är über... eller jag menar förstås, jag bryr mig inte... :P

Garland
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mars 2003, 19:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Garland » 22 mars 2003, 20:13

jag tror att den anarkistiske revolutionären Michael Bakunin rättfärdigade våld genom att påstå att andra, fredliga, metoder skulle kväva människans naturliga revolutionsglöd. Kanske denna terrorgrupp är annhängare till Bakunin?

Var läste du om denna terrorgrupp?

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 24 mars 2003, 15:22

Jag fick lite info om dem från en syndikalist jag "känner" online så att säga, men jag tvivlar inte på informationen då han är mkt beläst om det mesta hit o dit. jag referar alltid frågor angående vissa sub-ideologiska utbrytargrupper etc till honom, han tycks alltid ha ngt i beredskap.
så.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 mars 2003, 08:04

Det finns ett otal våldsamma revolutionära grupper i Tsarryssland.

Narodnajavolja (Folkviljan) stod bakom mordet på Alexander II 1881. Lenins bror vfar med där.

Socialrevolutionärerna var ett större parti som riktade sig till bönder istället för till industriarbetare. De hade en kampsektion som mördade tsarvänliga ämbetsmän. De försökte bland annat att mörda inrikesministern Stolypin 1907. Partiet upphörde att existera 1920 och innan dess hade partiet gå emot bolsjevikerna i ett väpnat uppror.

Det blir lite lättare att specifiera om du har något namn eller någon annan fakta.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 28 mars 2003, 18:55

Bakunin kan det inte vara eftersom han levde under mitten av 1800talet och han visstades större delen av sitt politiskt aktiva liv i landsflykt.
enligt George Woodcock så rökte han under den månaden som han satt i sachiskt fängelse 1600 ciggarer (!) och han brukade ibland (naivt nog) posta sifferchiffer och schiffernycklarna i samma brev...kuriosa info det där.

//anarkist jäveln palle

Skriv svar