Generalstaben och dess chefer

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Grip
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 september 2010, 18:07

Generalstaben och dess chefer

Inlägg av Grip » 1 september 2021, 11:31

Efter att ha tittat lite ytligt på generalstaben under 1900-talets första 30 år uppstod funderingen varför befodrades inte Bo Boustedt till general efter sin tid som generalstabschef eller vart han de och jag har missat de? Övriga innehavare av rollen vart ju befodrade till general senast när dom lämnade tjänsten Rappe, Bildt, Tingsten, Hammarskjöld och slutligen Nygren som visserligen han bli armechef med när han befodrades till General 1937. Alla hade visserligen rollen längre än Boustedt men Tingsten hade den inte så mycket längre. Jag ser inget i Boustedt historik som gör att han i mina ögon framstår som överdrivet mycket sämre än sina föregångare varav flera fick sina militärpolitiska förslag förkastade i riksdagen så vad är de jag missar som gör att Boustedt inte vart general med stort G, bara politik eller gjorde han något?

Sen funderar jag även på om tanken före ÖB vart ett ämbete även i fred var att dess tidigare generalstabschefer skulle fylla rollen i krig? Eller skulle någon annan befodras och ta rollen? De i mina ögon något märkliga uppläget att Nygren kallas in till aktiv tjänst 39-40 men underordnas Thörnell ställer till för mig och leder till frågan vem är högsta militär chef med senioritet och beslutsrätt eller fanns de ingen? Och Generals befodran var bara belöning för väll utförd tjänst och tanken var att mer ungdomliga krafter behövdes för att leda i krig och generalmajorerna var rikets bästa förmågor?

Min okunskap i ämnet lyser nog igenom och jag hoppas någon kan hjälpa mig förstå lite bättre.

Mvh Grip

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Generalstaben och dess chefer

Inlägg av Lasse O » 3 september 2021, 13:12

Min kunskap är inte djupare och det är bland annat vid sådana här tillfällen jag saknar Stellan Bojerud som hade stor kunskap i ämnet.
Intressant ämne, dock.

Skriv svar