Ådalshändelserna 1931

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Patrikk
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2002, 18:23
Ort: Putte

Ådalen 1931

Inlägg av Patrikk » 7 november 2002, 18:34

Vad har skotten i Ådalen gjort för Sverige??

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Inlägg av Svenska Björnen » 7 november 2002, 19:00

Gillar den "äkta" Patrik bättre :roll:

Han utvecklar sina frågor & resonemang så man begriper :P

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 november 2002, 19:03

Såvitt jag vet så har det resulterat i att man i fortsättningen aldrig har satt in militärer mot demonstranter. Detta är nog det viktigaste resultatet av den sorgliga incidenten.

/daniel

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 7 november 2002, 23:58

Fast här krävs det reformer. Ta t.ex. militärpoliser: varför skall inte de kunna sättas in precis som vanliga poliser? Ett exempel är kravallerna i Göteborg. Med lite framförhållning hade ett antal reservister kunnat kallas in och vips så hade vi haft mer poliser på plats.

--

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 8 november 2002, 00:16

Anledningen till att miltärpolisen inte sattes in är att den vanliga polisen är ålagd att upprätthålla ordningen. Före GBG visste nog ingen hur illa rustad polisen var för uppgiften. Problemet var ju inte bara att det var för få poliser, utan också att de inte kunde hantera situationen. Nu vet de bättre, fast jag är ganska säker på att de snarare kommer att satsa resurser på att förbättra sig själva än att låta militären vara med. Och gud bevare oss för att reservister ska sättas till att bevaka demonstrationer och orsaka ett Ådalen '31 revisited!

Själva händelsen i sig har nog haft större konsekvenser än att militären inte längre fick övervaka demonstrationer. Exempelvis blev det mycket ovanligt att arbetsköpare använde sig av strejkbrytare efteråt. Och hur händelsen påverkat arbetarrörelsen i sin helhet är nästan ogreppbart. Tilltron till samarbetsmöjligheter mellan fackföreningarna och staten fick sig en rejäl knäck. För mig som är uppvuxen i ett sossehem har skotten i Lunde alltid framstått som ett av de mörkaste ögonblicken i svensk historia, och jag minns än idag min morfars dystra uppsyn när vi besökte monumentet. Jag glömmer heller aldrig Erik Blombergs dikt Här vilar en svensk arbetare, som är en av de starkaste jag någonsin läst: "Brottet var hunger. Glöm honom aldrig!"

Filmtips: "Ådalen 31" av Bo Widerberg. Fantastiskt foto, fantastiska skådespelare.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 8 november 2002, 02:00

Mycket betydelse full händelse som har fått illustrera 30-talets arbetarrörelse och dess kamp. Anser dock att den socialdemokratiska historieskrivningen är skev. Bo Widerbergs film är skit enligt mig liksom hans film om Joe Hill. Vad som alltid glöms bort är att de kom en massa händelser som följd av skotten ed arbetanas övertagande i några svenska samhällen bla i Ådalen och Söderhamn. Man drog ner en aning på strejkbryteri insatserna men ytterst kortvarigt. Den beryktade strejkbrytarorganisationen Arbetets Frihet levde kvar till 1967 minst, då gav tidningen upp, nån som vet mer?
Sen så använde sossarna det i valpropagandan men de frigav aldrig några av de arbetare som dömdes för att de var kommunister förmodligen. Att sen Msterton fick 2 veckors arrest eller något liknande är skandal, men det är ju en fin svensk tradition att om statens folk agerar fel så händer inte ett skit. Är även högst osäker på om det innebar ett stopp fr att sätta in militär mot demonstranter.
Men det är en viktig och tragisk händelse, som inte får glömmas.
mvh

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 november 2002, 13:07

Jag har last naagonstans att 'strejkbrytare' slogs sonder och samman fore Lunde-skotten och slapades med i demonstrationstaag som 'blodiga och halvt medvetslosa exempel' paa vad som kunde drabba saadana som dem. Och att detta bekraftade for myndigheterna att blodsutgjutelse inte stod utanfor arbetarrorelsen. M.a.o. - nerverna var spanda, sinnena hogbrisanta paa bagge sidor - och, ordern om 'eld' gavs.

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 8 november 2002, 15:28

Visst rök strejkande och strejkbrytare ihop under konflikten, men att de skulle ha släpats med i tåget har jag aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 9 november 2002, 00:14

Jo de fick spö och togs kanske med i något tåg. De hissades iallafall upp från ett lastrum på ångaren ,skit jag glömde namnet :? . Det var väl en del sådana händelser som de senare dömdes för. Tror att en av de som hissade upp dem sedan blev Spanienfrivillig. Det var lindrigt sagt spännt där uppe. En rolig sak är att Ådalen alltid har varit ett vänstersosse fäste och att syndikalister och kommunister aldrig var så stora där.
mvh

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 november 2002, 11:32

Dick skrev:Visst rök strejkande och strejkbrytare ihop under konflikten, men att de skulle ha släpats med i tåget har jag aldrig hört talas om.
Nej Dick - det ar nog saana smaa detaljer som helst fortigs i den moderna svenska historieskrivningen. Tack Loop for bekraftelsen!

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 9 november 2002, 11:56

Ångaren som de hissades uppifrån hette Milos och de togs med i demonstrationståget till Kramfors och förhördes där av demonstrationen på vilka de var osv.
Nånm som vet något om Clemensnäs skottlossningen då arbetare sårades av poliskulor?

källa: LO under fem årtionden, Ragnar Casparsson

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 9 november 2002, 13:47

Åter igen, militärpoliser bör kunna användas i undantagsfall och i samband med händelser liknande kravallerna i Göteborg. Möjligen bör de hållas borta från "frontlinjen" och istället sköta uppgifter utanför händelsernas centrum, t.ex. dirigera trafik, upprätta avspärrningar och bevaka platser i den yttre regionen så att de "vanliga" poliserna kan kraftsamla på kravallernas kärna. Jag har svårt att se några skäl till varför detta inte skulle gå att lösa inom ramen för en demokrati som Sverige. Det är för mycket låsning och kopplingar till Ådalen-31 - den tiden är förbi.

--

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 10 november 2002, 16:39

Det är inte militärpolisens uppgift att sköta civila ärenden såsom dessa. Dessutom kan ett insättande av militär personal provokera till mer våld. I Göteborg låg aldrig problemet i personalbrist hos polisstyrkorna.

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 november 2002, 16:44

Göteborg låg aldrig problemet i personalbrist hos polisstyrkorna.
Jasså inte? Det var därför man var tvungen att kalla in extra, outrustade, oförberedda poliser från andra distrikt? Det var därför poliserna jobbade så mycket att de knappt han äta eller sova?

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2002, 16:48

outrustade, oförberedda poliser från andra distrikt
Precis, inte konstigt att en del poliser blev fustrerade som inte hade blivit utbildade för demostarationer, blev förbannade och kastade sten tillbaka! 8O

Skriv svar