Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av varjag » 25 april 2019, 03:14

Den 25:e april 1915, landsattes (bl.a. andra trupper) ''The Anzacs'' på Gallipoli-halvön i Turkiet.
ANZAC stod för Australia New Zealand Army Corps och syftet var att - kvickt ockupera Konstantinopel och öppna
Dardanellerna för sjöfart till Ryssland. Turkiet var som bekant allierat med Centralmakterna.
Gallipoli landing.jpg
Det - gick åt hellskotta från första dagen….

De turkiska försvararna - under Kemal Atatürk (senare känd som Kemal Pascha) höll den höga terrängen innanför stenstränderna och
försvarade sig kompetent och ettrigt - vilket omedelbart ledde till stor manspillan för angriparna.

Och ledde till dagens Anzac-Legend som firas än idag där
deras gravar ænnu vaardas av baade australier och turkar.jpg
och - i hemlandet med
parader.jpg
ofta med tidsenlig
utrustning.jpg
utrustning.jpg (190.17 KiB) Visad 2213 gånger
och alltid -
The Last Post.jpg
The Last Post.jpg (8.4 KiB) Visad 2213 gånger
https://www.youtube.com/watch?v=McCDWYgVyps

https://en.wikipedia.org/wiki/Anzac_Day

They shall grow not old, as we that are left grow old: Age shall not weary them, nor the years condemn.

At the going down of the sun and in the morning We will remember them.


Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Markus Holst » 25 april 2019, 09:23

Men så härlig syn, den där sadeln för två ryttare! Jag gissar att uppdelningen var densamma som i ett tvåsitsigt flygplan: en styr och en skjuter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Hans » 25 april 2019, 12:43

Det undrar jag allt över. De var (är!) ett transportmedel för personal och materiel. Om man skulle behöva strida från kamel är det något som gått riktigt snett. Och jag har inte hittat någon bild med två personer på kamel, kanske bara en reservplats? Fanns det f.ö. kameler vid Gallipoli?

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Camel_cavalry

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Amund » 18 maj 2019, 18:34

En sak som jag inte riktigt förstår men har en teori om, det är varför man så starkt vill fira ett militärt fiasko?
Jag tror att man med Gallipoli på något sätt klippte navelsträngen med Storbritannien och att slagets angelägenhet och resultat är av underordnad betydelse för Australien och Nya Zeeland i sammanhanget - kan det ligga något i det resonemanget?

Kommer faktiskt inte på rak arm på något exempel på något land som firar ett militärt "fiasko" med pompa och ståt - någon annan..?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Hans » 18 maj 2019, 18:41

Bra fråga.

Hedra de stupade gör man med mindre pompa och ståt i Tyskland: https://de.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag

Men de var ju på 'fel' sida i bägge krigen.

Hur är det i Sovje... ehrmm Ryssland?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Blixten » 19 maj 2019, 13:39

Amund skrev:
18 maj 2019, 18:34
Kommer faktiskt inte på rak arm på något exempel på något land som firar ett militärt "fiasko" med pompa och ståt - någon annan..?
På rak arm och utan google och med risk att ha fel kommer jag på:

*) Serberna som minns slaget om Trastfältet.

*) Shia-muslimerna som firar att deras första ledare Ali förlorade ett slag och dog.

Nu vet jag inte om detta firas med just pompa och ståt men minnet firas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Hans » 19 maj 2019, 13:53


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Markus Holst » 19 maj 2019, 13:56

Nu vet jag inte om Gustav Adolf Magnus död var ett militärt fiasko, men en bemärkelsedag har det ju blivit, åtminstone i Göteborg.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Amund » 19 maj 2019, 15:38

Det är många förlorade slag som firas men oftast då för att man med stor tapperhet ändå stod emot den överlägsna fienden så länge och kanske i vissa fall att det ledde till en vändning. Till exempel var både Thermopyle, Camerone (och kanske Virta bro - osäker) förluster men har ändå blåsts upp till symboler för den egna sidans skicklighet och tapperhet. Iofs gäller det väl ANZAC också, man löste sin uppgift utifrån mycket dåliga förutsättningar och man löste dem minst lika bra som de brittiska och franska trupperna. Det kan nog vara betydelsefullt för unga nationer som vill skapa sin egen historia.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Der Löwe » 10 juli 2019, 12:14

Kanske amerikanska söderns "firande" av inbördeskriget kan räknas in i den här kategorin? Kanske "Custers last stand" vid Litle Big horn? Frankrike räknas som en segermakt från andra världskriget? Det är inte det faktiska utfallet som räknas, det är vilken mytbildning, vilket politiskt eller kulturellt syfte myten används för som avgör hur historia sprids, förvanskas och vidmakthålls för den breda massan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Hans » 10 juli 2019, 13:01

Trots att de åkte på däng i första ronden var Frankrike en segermakt i andra världskriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_France

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Amund » 10 juli 2019, 18:50

Hans skrev:
10 juli 2019, 13:01
Trots att de åkte på däng i första ronden var Frankrike en segermakt i andra världskriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_France
Liksom Danmark.?


Förlåt Hans, kunde inte låta bli. :oops:

Iofs tror jag inte att många fransmän KÄNNER sig som segrare 1945 men för Churchill och De Gaulle-regimen är det viktigt att landet återfår sin förkrigstida tyngd.

Der Löwe skrev:
10 juli 2019, 12:14
Kanske amerikanska söderns "firande" av inbördeskriget kan räknas in i den här kategorin? Kanske "Custers last stand" vid Litle Big horn? Frankrike räknas som en segermakt från andra världskriget? Det är inte det faktiska utfallet som räknas, det är vilken mytbildning, vilket politiskt eller kulturellt syfte myten används för som avgör hur historia sprids, förvanskas och vidmakthålls för den breda massan.
En mycket bra analys som jag delar. Den nationella berättelsen är viktigare än historieskrivningen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Lasse O » 12 juli 2019, 20:23

Man kanske inte direkt firar segrar och förluster utan mer högtidlighåller minnet av stupade. De som dödades, även under en diktatur, förtjänar att ihågkommas.
Därför kan vi utan dåligt samvete lägga en krans både vid sovjetiska, tyska och sydstatssoldaters gravmonument.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Amund » 12 juli 2019, 21:49

Lasse Odrup skrev:
12 juli 2019, 20:23
Man kanske inte direkt firar segrar och förluster utan mer högtidlighåller minnet av stupade. De som dödades, även under en diktatur, förtjänar att ihågkommas.
Därför kan vi utan dåligt samvete lägga en krans både vid sovjetiska, tyska och sydstatssoldaters gravmonument.
Absolut! Det är en självklarhet och något jag tror gäller i alla länder. Vi hedrar de stupade i Poltava, italienarna Caporetto, tyskarna Stalingrad och fransmännen Sedan 1871, men dessa slag hyllas inte med parader. Dock menar jag att det finns en del klara förlustslag som högtidlighålls med en pompa och stolthet som inte passar in i de ovan nämnda, en pompa som uttrycker en stor stolthet för insatsen även om slaget förlorades och det var vad jag ville peka på. Att generellt hedra de stupade tror jag gäller oavsett men just det faktum att en del förluster lyfts fram och firas som en seger tyckte jag var intressant - i det här fallet Australiens och Nya Zeelands insats vid Gallipoli.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Anzac Day - firas ännu idag - 104 år senare

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 19 januari 2020, 21:29

Amund skrev:
18 maj 2019, 18:34
En sak som jag inte riktigt förstår men har en teori om, det är varför man så starkt vill fira ett militärt fiasko?
Din analys är utan tvekan rätt. Det var ett slag med två sidor där båda visa offervilja och skicklighet. Därav att båda kan fira slaget. Visst misslyckades det, men australiensarna visade att de, trots att de som herr Churchill sade härstammar från irländare och straffångar, dög i strid. De blev en nation som efter Gallipoli hade rätt att ta plats bland andra nationer.
Det kan ju vara bra att ta till ty även idag ser ju engelsmän australiensare som lata drönare och dissar dem för deras härstamning.
Vidare kan ju alltid ett nederlag bortförklaras med att det inte planerades och leddes av australiensare, utan av britter.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar