Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 februari 2017, 14:55

Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften, när började detta "fenomen" under första världskriget?

Förekom det dokumenterade fall under första världskriget där man faktiskt sköt mot en pilot / ballongbesättningsman, hängandes i en fallskärm, med kulsprutorna från ett flygplan?

Vet man i såna fall varför detta "fenomen" uppstod? Var det frustration över att man gång på gång på gång såg motståndarens piloter / ballongbesättningsmän rädda sig med fallskärm och säkert landa på eget område, så att man tvingades slåss mot dem igen?

Att det förekom under Spanska Inbördeskriget och Andra Världskriget eller t.o.m. under Korea-kriget finns det väl inga tvivel om, det sägs exempelvis att polska piloter under Slaget om Storbritannien t.o.m. medvetet flög precis över fallskärmen som överlevande tyska flygbesättningsmän hängde i så att denna förlorade lyftkraft och dessa hjälplöst föll till marken och slog ihjäl sig.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Hans » 6 februari 2017, 15:01

Fanns det någon utom ballongpersonal med fallskärm under VK1?
Jag tror inte det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av sveahk » 6 februari 2017, 16:28

Hans skrev:Fanns det någon utom ballongpersonal med fallskärm under VK1?
Jag tror inte det.

MVH

Hans
Jodå, tyskarna använde det mot slutet av kriget - med växlande resultat...

"While this type of unit worked well from balloons, it had mixed results when used on fixed-wing aircraft by the Germans, where the bag was stored in a compartment directly behind the pilot. In many instances where it did not work the shroud lines became entangled with the spinning aircraft. Although a number of famous German fighter pilots were saved by this type of parachute, including Hermann Göring,[21] no parachutes were issued to Allied "heavier-than-air" aircrew, since it was thought at the time that if a pilot had a parachute he would jump from the plane when hit rather than trying to save the aircraft."

"Otto Heinecke, a German airship ground crewman, designed a parachute which the German air service introduced in 1918, becoming the world's first air service to introduce a standard parachute. Although many pilots were saved by these, their efficacy was relatively poor. Out of the first 70 German airmen to bail out, around a third died,[27] including aces such as Oberleutnant Erich Löwenhardt (who fell from 3,600 metres (11,800 ft) after being accidentally rammed by another German aircraft) and Fritz Rumey who tested it in 1918, only to have it fail at a little over 900 m (3,000 ft). These fatalities were mostly due to the chute or ripcord becoming entangled in the airframe of their spinning aircraft or because of harness failure, a problem fixed in later versions."
https://en.wikipedia.org/wiki/Parachute ... orld_War_I

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Hans » 6 februari 2017, 16:31

Ok. Man lär sig alltid något nytt. Tack han med det trevliga namnet. Bara tyskar?

MVH

Hans
På mobil

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av sonderling » 6 februari 2017, 21:43

https://en.wikipedia.org/wiki/Parachute ... orld_War_I

Herman Göring skulle visst ha räddat sig med fallskärm? :)

När det gäller huvudfrågan så vet jag inte hur vanligt det var men jag gissar att förfarandet i så fall skedde på mer förbittrade och idiologiska krig och fronter. Typ Stilla-havskriget och Östfronten m.m. Hat skulle alltså vara drivkraften. Då och då läser man om det men det verkar endå vara undantagen.
Hade aldrig hört varianten att få fallskärmen att vika ihop sig förrut, genom att flyga över den, säger du?

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Lasse O » 6 februari 2017, 22:03

Om man hårdrar det så är det väl lika "fegt" att beskjuta besättningar som försöker rädda sig ur en brinnande stridsvagn men så vitt jag vet har det varit praxis ända sedan 1917 och fortgår än i dag.
Lustigt nog drar vi en gräns vid flygfarkoster och fartyg men som sagt inte för markstridskrafternas fordon och anläggningar.
I den SoldF som jag utbildades efter stod uttryckligen att den fiende som flyr skall dödas. Annars "kan han möta dig med en kula nästa gång!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Hans » 6 februari 2017, 22:37

Flykt. Ja. Men de som troligtvis kommer att ge sig typ flygföare på nergång inom våra linjer och folk på båtar som sänkts av våra båtar Nej. Inte heller om de ur stridsvagnen sträcker upp händerna. Eller har jag glömt vad jag fick lära mig på diverse militära skolor på 80-talet?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Lasse O » 6 februari 2017, 22:57

Att i en stridssituation på över 1-2 km se vilka av stridsvagnens besättning som sträcker upp händerna och vilka som springer bakåt kan vara vanskligt att avgöra. Förmodligen får då stridsvagnens sekundärvapen göra sitt. :|

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Hans » 6 februari 2017, 23:49

Tja. Visst finns det gråzoner men är inte regelverket klart? Sen funderade jag på om huruvida en flygförrare eller en beättningsman på en båt som flyr från sin någårlunda fungerande mackapär inte är legitimt mål?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Lasse O » 7 februari 2017, 00:40

Visst finns det gråzoner. Tog brittiska kommandosoldater vid sina raider krigsfångar eller släppte de dem lösa då de gav upp?
Personligen tror jag att många sköts direkt, undantaget de som var värdefulla ur underrättelsesynpunkt.
Kanske var det sådant agerande som gjorde att Adolf så småningom gav order om att tillfångatagna kommandos skulle avrättas efter förhör?
Någon som tror sig veta?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 februari 2017, 07:00

Kan vi hålla oss till ämnet tack?

Tråden hamnar om att beskjuta piloter och ballongbesättningsmän som har räddat sig med fallskärm och därmed gett upp striden, då det kan liknas vid att en skyttesoldat lägger ner sitt vapen och sträcker upp händerna i luften.

Och inte om besättningsmedlemmar som räddar sig ur en brinnande stridsvagn eller dylikt.

HGS

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av pandersson2 » 7 februari 2017, 07:44

En artikel att utgå ifrån. Det är ont om referenser och de som finns känns ofta partiska, med syfte att peka ut motståndaren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attacks_on_parachutists

Noterbart är att efter 1a VK i Hague 1922 föreslogs regler som förbjöd dessa attacker.
Under 2a VK kan man se amerikanska instruktioner som förklarar att de inte skall attackeras.
Först 1977 kom skyddet in i Genevekontionen.

Edit en sammanställning över införandet av regler i olika länder
https://ihl-databases.icrc.org/customar ... rul_rule48

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Lasse O » 7 februari 2017, 11:38

HomeGuardSoldier skrev:Kan vi hålla oss till ämnet tack?

Tråden hamnar om att beskjuta piloter och ballongbesättningsmän som har räddat sig med fallskärm och därmed gett upp striden, då det kan liknas vid att en skyttesoldat lägger ner sitt vapen och sträcker upp händerna i luften.

Och inte om besättningsmedlemmar som räddar sig ur en brinnande stridsvagn eller dylikt.

HGS
Ledsen om jag förstörde din kväll :roll:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av sonderling » 7 februari 2017, 13:07

pandersson2 skrev:En artikel att utgå ifrån. Det är ont om referenser och de som finns känns ofta partiska, med syfte att peka ut motståndaren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attacks_on_parachutists

Noterbart är att efter 1a VK i Hague 1922 föreslogs regler som förbjöd dessa attacker.
Under 2a VK kan man se amerikanska instruktioner som förklarar att de inte skall attackeras.
Först 1977 kom skyddet in i Genevekontionen.

Edit en sammanställning över införandet av regler i olika länder
https://ihl-databases.icrc.org/customar ... rul_rule48

Tack för info Pandersson.

Ja jag tror inte det var så vanligt, helt enkelt. Man vill själv inte bli skjuten hängandes där så även med en mycket hatad fiende så försöker man hålla sig i skinnet, men detta är bara spekulation från min sida.
Wikisidan tog upp Syrien fallet men det var mark eld som jag förstått det. Same same but different som en vän till mig brukar säga.

Sonderling

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inlägg av Der Löwe » 7 februari 2017, 23:03

Om man som pilot är skyddad under nödnedfarten, har man då rätt att fly eller till och med att fortsätta strida till fots när man landar?

Skriv svar