"Jag kunde dödat Hitler"

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

"Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Der Löwe » 13 januari 2014, 07:23

Jag läste i Aftonbladet att den mest dekorerade soldaten i Storbritannien under VK1, Henry Tandey, hade Adolf Hitler i siktet 1918 och lät bli att skjuta. Finns det någon här som läst mer om den här historien? För mig låter det som ett alltför konstigt sammanträffande att just den soldaten och just den tyska korpralen skulle möts. Det kanske är en tidningsanka eller ett propaganda trick från VK 2. Vad vet eller tror ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18164103.ab

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2014, 08:48

Skulle börja läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Tandey

Osannolikt sammanträffande vet jag inte; hur osannolikt? Och även om det är osant behöver det varken vara anka eller propaganda, kan vara en m.e.m. sann historia som bättrats på. Ifall Hitler i så fall "samarbetade" med eller mot bättre vetande är ännu en öppen fråga.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: "Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Sensemaker » 13 januari 2014, 09:55

Att Hitler trodde på detta kan ha haft att göra med hans allmänna tro att han var utsedd av ödet att överleva för att åstadkomma vidunderliga ting. Att han använt det propagandistiskt behöver inte utesluta att han trodde på det. Det var som bekant en man med en benägenhet att börja tro på sin egen propaganda.

Sensemaker

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: "Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Der Löwe » 13 januari 2014, 10:11

Nja bara sanolikhetsmässigt tänkte jag, av alla brittiska soldater som deltog i kriget är det den mest dekorerade, av alla tyska soldater som deltog i kriget var det den som sedan blir diktator i tyskland på 30 talet. Att just dessa skulle träffas 1914 känns i alla fall "matematiskt" osannolikt.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: "Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Gott » 13 januari 2014, 10:17

Historien har åtminstone avfärdats enligt den här artikeln. http://rememberwhen.gazettelive.co.uk/2 ... -shot.html

Det finns några uppgifter som bör kunna kontrolleras, t ex vart Hitlers enhet befann sig vid slaget vid Marcoing och kanske t o m vart Hitler befann sig. Han var ju regementesordonnans och befann sig normalt inte vid fronten - Thomas Webber har ju grävt rätt djupt i Hitlers förehavande under 1VK i " Hitlers första Krig".

I Aftonbladets artikel hävdas dock att tavlan som Hitler ska ha pekat på vid mötet med Chamberlain visar Tandey vid slaget vid Marcoing (September 1918), vilket är direkt felaktigt eftersom tavlan visar Henry Tandey vid Menin Road 1914. Alternativet var att händelsen skulle ha ägt rum vid Menin Road 4 år tidigare, men det håller tydligen inte heller.
However, detailed research has shown that at the Menin Road in 1914, Tandy's battalion was evacuated two days before Hitler's unit, the 16th Reserve Bavarian Infantry Battalion arrived. So Hitler never witnessed the event in the painting. But what about the all important date on September 28, 1918? The 16th Reserve Bavarian Infantry Battalion had been moved from Favreuil on the Somme near the French Belgian border to the Wyschaete quarter near Marcoing on September 17, 1918. But Hitler did not move with his unit.

German Army records show that Adolf was on home leave from September10 to September 27, so would he still have been in transit on September 28. Also his unit was actually positioned some fifty miles north of Marcoing where Henry Tandy's valiant action took place.
Tavlan som omnämns ("Holding the Menin Cross Roads" by Chevalier Fortunino Matania):

Bild

Henry Tandey är mannen som bär en sårad kamrat i förgrunden.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: "Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Sensemaker » 13 januari 2014, 11:51

Der Löwe skrev:Nja bara sanolikhetsmässigt tänkte jag, av alla brittiska soldater som deltog i kriget är det den mest dekorerade, av alla tyska soldater som deltog i kriget var det den som sedan blir diktator i tyskland på 30 talet. Att just dessa skulle träffas 1914 känns i alla fall "matematiskt" osannolikt.
Jag kom till samma slutsats. Att Hitler egocentriskt nog kanske själv trodde det är en annan sak.

Sensemaker

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: "Jag kunde dödat Hitler"

Inlägg av Der Löwe » 13 januari 2014, 22:37

Ja, känns skapat. "inte ens den modigaste mest dekorerade brittiska soldaten kunde förmå sig att ändra mitt utstakade öde". Kanske sådana tankar som gör det hela lite för bra för att vara sant.

Skriv svar