100-års jublet närmar sig, frågor :

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av spett » 29 mars 2013, 22:30

Med 100-års dagar i tusentals störtande oss till mötes dyker ständigt nya frågor upp.

Första frågan är Hur långt före 1914 var senast brittiska och någon sorts tyska skepp i strid med varandra ?
Jag kommer inte på ett endaste exempel mellan 1474 och 1914.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av Hans » 30 mars 2013, 14:11

spett skrev:Med 100-års dagar i tusentals störtande oss till mötes dyker ständigt nya frågor upp.

Första frågan är Hur långt före 1914 var senast brittiska och någon sorts tyska skepp i strid med varandra ?
Jag kommer inte på ett endaste exempel mellan 1474 och 1914.

Strid vet jag inte om det var.

In the course of the War of the Second Coalition against France (1799–1802) Napoléon Bonaparte urged Prussia to occupy the continental British dominions. In 1801 24,000 Prussian soldiers invaded, surprising Hanover, which surrendered without a fight. In April 1801 the Prussian troops arrived in Bremen-Verden's capital Stade and stayed there until October of the same year. The United Kingdom of Great Britain and Ireland first ignored Prussia's hostility, but when it joined the pro-French coalition of armed 'neutral' powers such as Denmark-Norway and Russia, Britain started to capture Prussian sea vessels. After the Battle of Copenhagen (1801) the coalition fell apart and Prussia withdrew again its troops.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of ... r_Napoleon

Min fetstil.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: 100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av spett » 30 mars 2013, 17:26

Likaså borde preussiska skepp ha kapats år 1812. Men inga slag verkar ha förekommit på 1800-talet.


Har hittat ett krig mellan Skottland och Hamburg på 1600-talet.
Staryten och höjdpunkten var ett slag i Bergens hamn 1628 som skotten förlorade.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av Psilander » 3 april 2013, 09:17

Rent formellt borde väl britterna ha varit i Krig med Sachsen i inledningen av Stora Nordiska kriget 1700. En brittisk eskader stödde Hans Wachtmeisters bombardemang av Köpenhamn som tvingade Danmark inledningsvis ur kriget.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: 100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av medundersåte » 3 april 2013, 11:28

Psilander skrev:Rent formellt borde väl britterna ha varit i Krig med Sachsen i inledningen av Stora Nordiska kriget 1700. En brittisk eskader stödde Hans Wachtmeisters bombardemang av Köpenhamn som tvingade Danmark inledningsvis ur kriget.
Fast ur engelskt perspektiv fanns det ingen anledning att vara i krig med Sachsen. Såväl England som Sverige var i krig med Danmark för att detta land hade angripit Holstein-Gottorp.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av sonderling » 3 april 2013, 12:39

Bra initsiativ.
Jag har funderat på att man inte vet så mcyket om VK1 utan man tror sig kanske veta. ja iallafall jag, så själv kommer jag nog studera ämnet de kommande fyra åren.

En sak som jag undrade över häromdagen var om alla var så entusiastiska som man sett på gamla filmer. Det är soldater som ska åka tåg där man skrivit; hemma före jul tex, på vagnarna. Det skulle gå snabbt ju och vanan hade man inne efter flera år i strid med "infödingar". Optimismen och krigsromantiken verkar speglat hela samhället. (Har jag fått för mig.) Var det ingen som kom med varningar?
En bok jag har tar upp ACW och Boerkriget och Rysk-Japanska-kriget som varnande exempel på hur VK1 skulle utkämpas.
(Modern Warfare- John Keegan)

Och kom krigsutbrottet som en blixt från klar himmel? (Har jag fått för mig?)
Var det ingen som såg skriften på väggen, säg 1913 eller så?

Sonderling

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: 100-års jublet närmar sig, frågor :

Inlägg av spett » 12 april 2013, 16:50

Varje tidsålder ser med förvåning på tidigare tidsåldrar då moralen var annorlunda och "fel".

Alla de europeiska staterna led av svår fredströtthet 1914. Männen kunde knappt vänta på att hoppa ur de civila kläderna.

USA var starkt pacifistiskt på den tiden och det krävdes mycket propaganda innan de gick med.

Skriv svar